יום חמישי, 13 במרץ 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-13.3.14

היום בעדכון: יום של אש בדרום סוגרים את המנהרות ומותו של נער מצית הפגנות בטורקיה




[caption id="attachment_31" align="aligncenter" width="300"]מפגין בטורקיה אתמול נושא את תמונתו של ברקין אלוואן (15) שמותו השבוע מפצעים שספג בקיץ שעבר הצית גל הפגנות נגד ארדואן מפגין בטורקיה אתמול נושא את תמונתו של ברקין אלוואן (15) שמותו השבוע מפצעים שספג בקיץ שעבר הצית גל הפגנות נגד ארדואן (צילום: AFP)[/caption]

ישראל-פלסטינים


* מטח הרקטות הגדול ביותר מאז מבצע "עמוד ענן" בסוף 2012 נורה אתמול לעבר ישראל על ידי הג'האד האסלאמי (גא"פ). בישראל נפלו כ-70 רקטות שנורו בחלון זמן קצר ובחסות מזג האוויר העכור המקשה על הפעלת כלי טיס בשמי הרצועה. רוב הרקטות נפלו בשטחים פתוחים ושלוש מהן יורטו על ידי "כיפת ברזל", לא נגרם נזק ולא היו נפגעים מהירי. מדיווחי צה"ל עולה שכ-30 רקטות נפלו ברצועה ו"רק" כ-40 התפוצצו בישראל. כמו כן, עולה מהדיווחים שהרקטות שנורו הן מהסוג הנחות ביותר שברשות הגא"פ. צה"ל תקף בתגובה 29 מטרות בשטח הרצועה הלילה.


* הירי מגיע בתגובה לחיסולם שלשום של שלושה פעילי גא"פ שניסו לירות פצצות מרגמה לעבר כוחות צה"ל שפעלו בשטח הרצועה בתחום שנקבע בהבנות "עמוד ענן" כי לצה"ל מותר לפעול בו. לאחר הירי הבהירו בגא"פ שהם מוסיפים להיות מחוייבים להבנות וכי הוא נועד להגיב על הפרות ישראליות. בנוסף, ייתכן שהירי החריג בהיקפו נועד להגיב על תפיסת ה-KLOS-C האיראנית על ידי הגא"פ שהוא ארגון חסות איראני. מסתמן שבדומה למקרים קודמים, מתקיימת העברת מסרים בין ישראל לפלסטינים דרך מצרים שנועדה למנוע הסלמה.


* ראש הממשלה נתניהו הבהיר כי ישראל תגיב בחומרה לתקיפה, ושר החוץ ליברמן טען כי ישראל צריכה לכבוש את הרצועה ולהגיע עם מצרים להסדר ביחס לעתידה. בארה"ב גינו בחריפות את הירי והביעו תמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה.


* ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, המבקר בישראל גינה גם הוא את ירי הרקטות. בנאומו בכנסת אתמול התייחס למגוון נושאים. בין היתר, אמר בנושא התהליך המדיני שעל ישראל להפסיק את הבנייה בהתנחלויות ועל הפלסטינים להפסיק את הטרור כלפי ישראל.


* התהליך המדיני – שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, טען אתמול כי חוסר האמון השורר בין הצדדים בתהליך המדיני כיום הוא הגבוה ביותר שראה. הוא הוסיף ששני הצדדים אינם מאמינים ביכולת של הצד השני לקבל הכרעות משמעותיות. עם זאת, הבהיר כי הוא מאמין שניתן להשיג הסכם.


איראן


* איראן חתמה על הסכם ראשוני עם רוסיה על בנייה של עוד שני כורים גרעיניים לשימוש אזרחי בסמוך לכור הפועל בבושהר ובהספק דומה לו. היכולת להשתמש בכורים מעין אלה לצרכים צבאיים מוגבלת מאד.


* במסגרת בביקורו בעומאן של נשיא איראן, רוחאני, סוכמה בין הצדדים עסקת ייצוא גז מאיראן, ששווייה מוערך ב-60 מיליארד דולר על פני 25 שנים. בשלב הראשון של העסקה תממן עומאן בניית צינור גז בשווי מיליארד דולר. לחץ אמריקאי על עומאן עיכב את חתימת העסקה אותה מנסים הצדדים לקדם כבר קרוב לעשור.


מצרים


* שר האוצר המצרי, תיקן כלפי מטה את תחזית הצמיחה של המשק המצרי וכעת הוא חוזה המשך צמיחה בקצב של 2%-2.5% במקום עליה בקצב הצמיחה כפי שחזה קודמו בתפקיד.


* עמוס גלעד, ראש האגף המדיני בטחוני במשרד הביטחון, העריך אתמול שמצרים הצליחה לסגור 90% עד 95% מהמנהרות בין סיני לרצועת עזה.


טורקיה


* אלפים הפגינו נגד ארדואן בערים איסטנבול, אנקרה ואיזמיר בעקבות מותו של הנער בן ה-15 ברקין אלוואן. אלוואן נפגע בראשו מרימון גז מדמיע כשעבר בסמוך להפגנות באיסטנבול בקיץ שעבר ושכב בתרדמת עד השבוע. המשטרה ירתה על המפגינים גז מדמיע.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה