יום שישי, 7 במרץ 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-7.3.14

 היום בעדכון: הטוויטר של זריף הסרט נוח – לא במצרים ואסד משחק בבחירות




[caption id="attachment_4" align="aligncenter" width="200"]Zarif's Tweet תמונת היום: ציוצו של שר החוץ האיראני, זריף, בו הוא מכחיש קשר לספינת הנשק KLOS-C (צילום מסך: אבישי בן ששון-גורדיס)[/caption]
איראן


 * שר החוץ האיראני, ג'ואד זריף, הגיב לתפיסת ה-KLOS-C והכחיש כל קשר איראני לספינה. הוא טען כי האירוע הוא מזימה ישראלית שנועדה להשחיר את פניה של איראן. במקביל, גורמי מודיעין בישראל מעריכים כי רוחאני וממשלתו כלל לא היו בתמונת ההברחה שנוהלה על ידי כוח קדס של משמרות המהפכה.


* ראש הממשלה, נתניהו, הגיב לדבר זריף ואמר " הממשלה באיראן אומרת שהכל שקרים. בעוד כמה ימים הספינה תגיע לאילת ונראה מי שקרן". הספינה תגיע מחר לנמל אילת ותהליך פריקתה ימשך לפחות עד יום ראשון אחר הצהריים. ביום שני תתקיים מסיבת עיתונאים בהשתתפות ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל ומפקד חיל הים.


* דובר הבית הלבן הבהיר שהמשא ומתן עם איראן בנושא הגרעין יימשך למרות תפיסת ספינת הנשק.



ישראל-פלסטינים

 * גורמים בצוות המשא ומתן הפלסטיני הכחישו את הדיווחים בתקשורת הפלסטינית לפיהם ישראל והפלסטינים קיבלו לידיהם את מסמך המסגרת של קרי.


* בראיון שיתפרסם במלואו מחר, התייחס ראש הממשלה, נתניהו, לאפשרות שישראל תקפיא שוב את הבנייה בהתנחלויות ואמר שההקפאה הקודמת לא הועילה למשא ומתן. בכך הוא רמז שהסיכוי להכרזה פומבית על הקפאה נוספת, נמוך.


* שר החוץ, ליברמן, נסע אתמול לרומא על מנת להפגש עם שרי החוץ של ארה"ב ורוסיה, קרי ולברוב, כדי לדון בהמשך התהליך המדיני עם הפלסטינים. לפני צאתו נשאל ליברמן על עמדת ישראל ביחס למשבר בקרים, והשיב כי לישראל אין עמדה רשמית בעניין והיא כלל לא עוסקת בסוגיה.



מצרים

 * ממשלת מצרים אישרה אתמול את החקיקה הרלוונטית לבחירות לנשיאות. צעד זה מקרב עוד קצת את ההכרזה על מועד לבחירות שצפויות להקבע לחודשי האביב, סביר שלחודש מאי.


* המועצה העליונה של אוניברסיטת אלאזהר, המוסד האסלאמי העליון של מצרים והעולם הסוני, הוציאה פתוה (פסק הלכה) האוסר על הקרנת הסרט ההוליוודי "נוח", משום שהוא פוגע במעמדם של הנביאים. כעת, יצטרך הצנזור המצרי להחליט האם הוא מאמץ את עמדת חכמי הדת בנושא או מאפשר את הקרנת הסרט.



סוריה

 * על אף ההאצה בהוצאת הנשק הכימי מסוריה, במערב מוסיפים להביע תסכול מההתנהלות הסורית ביחס לחלק ממרכיבי העסקה לנטרול יכולותיה הבלתי קונוונציונליות. גורמים בינלאומיים דיווחו שסוריה עומדת להחמיץ את תאריך היעד שנקבע להשמדה של 12 אתרים הקשורים לייצור ולהפעלה של נשק כימי. בקשותיה של סוריה להמיר את המבנים או לאטום אותם נדחו מחשש שתנסה להמיר אותם בעתיד חזרה לאתרים צבאיים.


* המשטר הסורי החל בקמפיין לבחירתו של בשאר אסד לכהונה שלישית כנשיא סוריה, בעיקר באזורים שנמצאים בשליטתו בדמשק. אסד, החליף את אביו בשנת 2000 ונבחר לכהונה שניה של שבע שנים בתפקיד בשנת 2007. אם יתקיימו בחירות השנה, לאור מלחמת האזרחים הן תהיינה מגוחכות עוד יותר מהמיצג הרגיל של משאלי עם/בחירות שנועדו לאשרר באופן קבוע מראש לחלוטין את זהות המנהיג.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה