יום שלישי, 18 באוגוסט 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון-שלישי ה-18-16.8.2015

היום בעדכון: פרטים נוספים על הערכת אמ”ן בנושא הסכם הגרעין • חוק חדש ללחימה בטרור במצרים • וישראל מכחישה מגעים עם חמאס על הפסקת אש אך מקורות מודים שישראל ”בודקת התכנות”
תמונת היום: אישה מצרית נושאת מאוורר ברחובות קהיר הלוהטים בשבוע שעבר (צילום: AP)


איראן
  • איראן העבירה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בשבת מסמכים הנוגעים לחקירת הסוכנות את החשדות בנוגע למחקרים בתחום הגרעין הצבאי שביצעה איראן בעבר. הסוכנות יכולה כעת לבקש הבהרות נוספות עד ה-15 באוקטובר לקראת הגשת דוח בנושא עד סוף השנה. ההסכם, שתוכנו לא פורסם, בין איראן לסוכנות על בירור החשדות נחתם במקביל לגיבוש הסכם הגרעין בוינה.
  • בתקשורת הישראלית התפרסמו אתמול פרטים נוספים על הערכת אמ”ן בנושא הסכם הגרעין בין איראן לבין המעצמות. בפרסומים הודגש כי על פי ההערכה, חסרונות ההסכם עולים על יתרונותיו, אך ההסכם ימנע מאיראן יכולות גרעין צבאי בשנים הקרובות, גובר הסיכוי להסדרה של סוגיות אזוריות בשיח בין ארה”ב לבין איראן וסביר כי איראן תמנע מפעולות טרור משמעותיות נגד ישראל דוגמת פגיעה בשגרירויות ישראל בחו”ל. מאידך, על פי ההערכה, ההסכם מעניק לאיראן לגיטימציה בינלאומית ומגביר את החשש למירוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון.
  • הסנטור הרפובליקני ג’ף פלייק הודיע בשבת כי יתנגד להסכם הגרעין. לדבריו, למרות היתרונות בהסכם, החסרונות בו והמגבלות שהוא מטיל על אפשרות הפעולה העתידית של הקונגרס או של הנשיא מצדיקים הצבעה נגד ההסכם. בבית הלבן קיוו כי פלייק יהיה הרפובליקני היחיד שיצביע בעד ההסכם וכעת נראה כי כל חברי הקונגרס מטעם המפלגה יצביעו נגדו.
  • מקורות בכוית מסרו לכלי תקשורת במדינה כי מצבור הנשק שנתפס במדינה ביום חמישי שיועד לפעולות טרור הוברח דרך הים מאיראן. הרשויות במדינה עצרו 13 חשודים שחלקם עברו על פי החשד, הכשרות איראניות לשימוש בנשק ובחומרי נפץ שנמצאו במצבור.
  • מנהיג איראן, ח’אמנהי, אמר אתמול כי איראן תמשיך להתנגד לארה”ב ותמנע את כניסתן של השפעות אמריקאיות לחברה ולכלכלה האיראנית גם לאחר הסכם הגרעין.

מצרים
  • רוסיה העניקה למצרים במתנה את ספינת הטילים המתקדמת “מולניה” שהשתתפה בחנוכת תעלת סואץ החדשה ב-6 באוגוסט. משלחת קצינים בחיל הים המצרי תצא בקרוב למוסקבה כדי לעבור הכשרות לשימוש בספינה.
  • בנאום בפני קהל של קציני צבא קרא ביום ראשון הנשיא, סיסי, למפלגות שישתתפו בבחירות לפרלמנט הצפויות לקראת סוף השנה לבחור את מועמדיהן בזהירות, אמירה המבטאת את המגבלות בהן פועל התהליך הדמוקרטי במצרים. בנוסף, הביע סיסי מחויבות לפרויקטי פיתוח שיובילו לבניית ערים חדשות, חלקן לטובת אנשי צבא, בצפון מצרים.
  • נשיא מצרים, סיסי, אישר ביום ראשון חוק חדש למאבק בטרור. החוק החדש מעניק חסינות לאנשי כוחות הביטחון מפני האשמות במקרים של “הפעלת כוח מידתית” במאבק בטרור. בנוסף, מקים החוק בתי משפט מיוחדים לעבירות טרור, קובע עונשים קשים למעורבים בטרור וקובע קנס לעיתונאים שיסטו מקו הדיווח שמכתיבה ממשלת מצרים בנושא. החוק נוסח בעקבות חיסולו של התובע הכללי המצרי בחודש יולי.
  • קבוצה של 26 קציני צבא מצרים לשעבר נידונו ביום ראשון לעונשים של 10 עד 25 שנות מאסר באשמה שניסו לתכנן הפיכה ושהפיצו את האידיאולוגיה של האחים המוסלמים בצבא מצרים.
  • ממשלת מצרים החזירה לתקפו איסור על ילדות מתחת לגיל הנעורים ללבוש חג’אב בבתי ספר. איסור ברוח זו נקבע בחוק ב-1994 ובוטל על ידי בית המשפט ב-1999. 
  • מתה בגיל 80 אימו של נשיא מצרים, סועד סיסי.
  • מספר ההרוגים מגל החום במצרים הגיע ביום שישי ל-93.

סוריה
  • נכשל בשבת המשא ומתן להארכת הפסקת האש בין המשטר הסורי וחזבאללה לבין המורדים בעיר זאבדאני שבגבול סוריה-לבנון שבשליטת המורדים ושתי העיירות השיעיות בצפון סוריה שבשליטת המשטר. בעקבות כשלון השיחות התחדשה הלחימה בשתי הגזרות.
  • על פי דיווח של ערוץ 2, צה”ל החל לתרגל תרחיש של פעולה ישראלית קרקעית בשטח הסורי של רמת הגולן במקרה של מתקפה נרחבת מכיוון הגבול מצד פעילי ג’האד או מצד חזבאללה. בנוסף, בתדרוך של קצין בכיר בפיקוד צפון לכתבים צבאיים ביום ראשון נטען כי איראן עומדת מאחורי המתקפות בשנתיים האחרונות מרמת הגולן לכיוון ישראל דרך תמיכתה בארגוני טרור הפועלים באזור. 
  • ג’בהת אלנצרה שחררה ביום ראשון שבעה מלוחמי דיביזיה 30 של צבא סוריה החופשי שהארגון שבה בסוף חודש יולי. אף אחד מהשבויים ששוחררו איננו משתייך לכוח שהכשירה ארה”ב בטורקיה ש-5 מחבריו נשבו גם הם על ידי ג’בהת אלנצרה בצפון סוריה באותם הימים.
  • בתקיפה אווירית שביצע משטר אסד ביום ראשון נהרגו יותר ממאה בני אדם בשוק המרכזי של דומא, שבפאתי דמשק. התקיפה בעלת התוצאות יוצאות הדופן גם על רקע מלחמת האזרחים הסורים בה נהרגו כבר כרבע מיליון בני אדם, באה כנראה כתגובה להשתלטות של המורדים, השולטים בדומא, על בסיס צבאי באזור בשבת.

לבנון
  • בשבת נעצר בבירות איש הדת הסוני הקיצוני, אחמד אלאסיר, שהיה מעורב לטענת השלטונות בלבנון בארגון פעולות נגד צבא לבנון בצידון בשנת 2013 בהן נהרגו עשרות אנשים. אלאסיר הסתתר בשנים האחרונות ונעצר כשניסה להמלט למצרים בתחפושת בעזרת תיעוד מזויף.
  • שר הבריאות הלבנוני אמר אתמול כי כשלון הממשלה לפתור את משבר הזבל במדינה מוביל למשבר בריאות חמור. בשבועות האחרונים מצטברים ברחובות בירות הרי אשפה משום שהמזבלה אליה הייתה האשפה מפונה נסגרה והממשלה נכשלה בהשגת אתר הטמנה חלופי. לאור זאת, החלו תושבים בימים האחרונים לשרוף את האשפה ברחוב מה שמוביל לעלייה חדה בזיהום האוויר בבירת לבנון.

טורקיה
  • טורקיה החלה לבנות חומה בגובה שלושה מטר עם חפיר לצידה לאורך שמונה קילומטר בצידו הטורקי של גבול סוריה-טורקיה במחוז הטאי בדרום המדינה. החומה נועדה למנוע מעבר של גורמי טרור לאחר שבשבועות האחרונים החל צבא טורקיה להלחם נגד דאע”ש.
  • יועץ לראש ממשלת טורקיה אמר אתמול כי נורמליזציה ביחסי ישראל טורקיה אמנם תלוייה ביישוב הסכסוך סביב משט המרמרה ב-2010 שבעצירתו נהרגו תשעה אזרחים טורקים, אך היא כרוכה גם במגעים המתקיימים כעת על הפסקת אש ארוכת טווח בין ישראל לחמאס. היועץ אמר את הדברים בראיון מקיף לבטאון חמאס “אלרסאלה”.

הזירה הפלסטינית

  • לשכת ראש הממשלה הכחישה באופן רשמי כי היא מנהלת מגעים ישירים או עקיפים עם חמאס. זאת, בעקבות דיווחים בימים האחרונים כי ישראל וחמאס קרובות להשיג הסכם הפסקת אש ארוך טווח בתיווך שליח הרביעייה לשעבר, טוני בלייר, שכללו גם אמירות מפורשות מצד בכירי ממשל טורקים והגינויים מצד אבו מאזן לכך שישראל מנהלת משא ומתן עם חמאס. עם זאת, מקורות שונים המעורים בנושא בצד הישראלי הבהירו שהגם שאין שיחות עם חמאס ישראל “עורכת בדיקת התכנות” לגבי האפשרות להסכם הפסקת אש ארוך טווח. קרי, אם ישיג בלייר תוצאות במגעיו עם חמאס תהיה ישראל נכונה לבחון את ההסכם המוצע. 
  • העיתון הלונדוני “אלקדס אלערבי” דיווח אתמול כי משלחת חמאס מעזה ממתינה לאישור מצרי לצאת מרצועת עזה כדי לנסוע לקטר ולטורקיה בין היתר במטרה לדון בהפסקת האש העומדת על הפרק ובדרך להפגש עם בכירי המודיעין המצרי.
  • לראשונה זה חודשיים פתחה מצרים אתמול את מעבר רפיח לתנועת בני אדם לרצועת עזה וממנה ועשרות אלפי בני אדם מקווים לעבור בו בימים הללו. בשנים האחרונות מצרים הותירה את המעבר, צינור התנועה המרכזי אל עזה, סגור רוב הזמן על רקע הפיגועים נגד כוחותיה שהיא מאשימה את חמאס במעורבות בהם ועל רקע היריבות בין המשטר המצרי לתנועה השולטת ברצועת עזה.
  • סדרת פיגועי דקירה בגדה המערבית בימים האחרונים. בשבת נדקר חייל בגבו על ידי פלסטיני בן 16 בצומת הבתות שבשומרון. המחבל נורה ומת. גם כן בשבת נפצע חייל קל מדקירה באזור בית חורון, המחבל נורה בכתפו ופונה במצב קל לבית החולים. ביום ראשון נדקר אזרח בתחנת הדלק שליד בית חורון. המחבל נורה ונהרג על ידי כוח צה”ל שהיה באזור. ביום שני ניסה פלסטיני לדקור לוחם מג”ב במחסום בצומת תפוח. הוא פצע את הלוחם קל ולוחם אחר ירה במחבל ופצע אותו אנוש.
  • המדינה הודיעה לבג”ץ כי תסכים לשחרר את העציר המנהלי שובת הרעב, מחמד עלאן, המאושפז ומונשם כעת בבית החולים ברזילי באשדוד, בתנאי שיסכים לצאת מישראל למשך ארבע שנים ולהתחייב שלא לשוב לגדה המערבית בתקופה זו. ביום ראשון התעמתו שוב מפגינים יהודים וערבים מחוץ לבית החולים.
  • היום הותר לפרסום כי רשויות המכס וכוחות הביטחון סיכלו הברחה של שני טונות של סיבי זכוכית שהיו מיועדות לייצור רקטות בעזה. המשלוח סוכל במעבר ניצנה כשגלילי החומר הועברו ממצרים בדרכם לסוחר ברצועת עזה במסווה של משלוח בדים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה