יום שלישי, 11 באוגוסט 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-11.8.2015

היום בעדכון: קלינטון בעד הסכם הגרעין • משלחת מחוקקים דמוקרטיים הגיעה לפגישות בישראל בנושא ההסכם • ויעלון טוען כי גל הפיגועים הוא תגובה לפיגוע בדומא
תמונת היום: הפגנה של עובדי ציבור מצרים בקהיר אתמול נגד רפורמה בשירות הציבורי (צילום: AP)


איראן
  • הילרי קלינטון, שרת החוץ האמריקנית לשעבר והמועמדת המובילה לזכות במועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, הביעה אתמול תמיכה חד משמעית בהסכם הגרעין. קלינטון הצטרפה לקו שמבטא ממשל אובמה לפיה הכשלת ההסכם בקונגרס תפגע באמינות של ארה”ב וביכולתו של כל ממשל בעתיד לנהל את יחסי החוץ האמריקאיים. היא הוסיפה כי אם תבחר לנשיאות תפעל לבסס קואליצייה רחבה נגד פעולותיה השליליות האחרות של איראן לצד יישום הסכם הגרעין.
  • במקביל למאבק בהסכם הגרעין, הרפובליקנים בקונגרס נערכים לקדם חקיקה שתאריך את תוקף הסנקציות החלות על איראן על פי החוק האמריקאי בעשר שנים. תוקף החוק הנוכחי שנחקק במקור ב-1996 ותוקן מאז יפוג ב-2016 ובקונגרס מבקשים להאריך אותו בעשר שנים. הממשל מתנגד לעיסוק בנושא בעת הזו בשל החשש כי חקיקת סנקציות חדשה עלולה להחשב כהפרה של הסכם הגרעין מהצד האמריקאי. שר האוצר האמריקאי טען בשימוע בקונגרס בחודש יולי כי לארה”ב כלים להחזיר את הסנקציות נגד איראן לתוקפן גם ללא החוק במקרה של הפרה איראנית ולכן מוטב שלא להעביר אותו כעת. היבט בעייתי אחד בחוק הוא שתוקפו חל מעבר לשמונה השנים המוקצבות לארה”ב בהסכם הגרעין לבטל (ולא רק להשעות) את חקיקת הסנקציות שלה.
  • על רקע המאבק סביב הסכם הגרעין בקונגרס האמריקאי, הגיעה לישראל בחסות AIPAC, משלחת של 22 מחברי המפלגה הדמוקרטית בבית הנבחרים ונועדה עם בכירי ממשל וגורמי ביטחון מתוך המערכת ומחוצה לה. בפגישתם עם ראש הממשלה, נתניהו, ביום ראשון שטח נתניהו את סיבותיו להתנגדותו להסכם הגרעין, אך לדברי ראש המשלחת, מצליף המיעוט הדמוקרטי, סטני הוייר, נמנע מלבקש בפירוש כי יצביעו נגד ההסכם. לדברי הוייר, בכירים ביטחוניים עימם נועדה המשלחת הציגו עמדה מסוייגת יותר משל נתניהו ביחס להסכם. 
  • יו”ר האופוזיציה, הרצוג, קרא לאחר הפגישה עם המשלחת לנתניהו לפתוח בדיון עם ארה”ב על הסיוע הביטחוני ולהמנע מלהתערב בדיון הפוליטי האמריקאי. למרות שהוא מזדהה התנגדותו של ראש הממשלה להסכם.
  • חבר הועד הפועל של אש”ף, אחמד מג’דלאני, ביקר בטהראן ומסר לנשיא איראן, רוחאני, מכתב מאבו מאזן המברך על חתימת הסכם הגרעין. מג’דלאני אמר כי הפלסטינים והאיראנים הסכימו על שיתוף פעולה במטרה לכנס ועידה לפירוז המזרח התיכון, ובפרט ישראל, מנשק גרעיני. מג’דלאני טען כי אבו מאזן צפוי לבקר בטהראן במועד כלשהו בחודשיים הקרובים במטרה לבסס את היחסים בין הפלסטינים לבין האיראנים. בעבר עמדה איראן בקשרים הדוקים עם חמאס, היריבה הפוליטית של אבו מאזן, אך בשנים האחרונות, וביתר שאת בחודשים האחרונים חל משבר ביחסים אלה.
  • שתי ספינות קרב רוסיות עגנו בנמל בצפון איראן לקראת תמרונים משותפים לצי האיראני והרוסי שימשכו שלושה ימים. 
  • שר החוץ האיראני ביטל את ביקורו בטורקיה שאמור היה להתקיים היום, אך יצא בכל זאת לביקור בלבנון כמתוכנן.

מצרים
  • 40 בני אדם לפחות מתו בימים האחרונים מגל החום במצרים. ביום ראשון מתו 21 בני אדם ואתמול מתו 19 בני אדם נוספים. רוב המתים הם זקנים.
  • כ-2000 עובדי ציבור מרשויות המס והמכס המצריות הפגינו אתמול בקהיר במחאה על רפורמה בשירות הציבורי שהחלה לפני ועידת ההשקעות בשרם אלשיח’ שהתקיימה בחודש מרץ. על פי הרפורמה, הנוגעת רק לחלק מעובדי השירות הציבורי המצרי, בו שישה מיליון עובדים ועלות השכר בו מגיעה לרבע מההוצאה הציבורית במצרים, קובעו רמות העלאת השכר והועלו שיעורי המס על העובדים. המוחים ביקשו מהנשיא סיסי לבטל את החוק שהועבר בממשלה בנושא ולפטר את שרי האוצר והתכנון שהם תופסים כאחראים לחוק. ההפגנה זכתה לאישור השלטונות ולכן לא פוזרה בהתאם לחוקי איסור ההתכנסות הנוקשים הקיימים כיום במצרים.
  • המדריך הכללי של האחים המוסלמים, מחמד בדיע, כנגדו תלויים ועומדים כבר שני גזרי דין מוות הואשם היום על ידי התביעה המצרית בארגון הפגנה לאחר ההפיכה הצבאית במצרים ב-2013 בה נהרגו למעלה מ-800 מפגינים ועשרה שוטרים. העונש על ארגון ההפגנה המוגדרת על ידי התביעה כפעולת טרור הוא גזר דין מוות גם כן.

סוריה
  • כוחות מורדים בצפון מערב סוריה מחקו את הישגי המשטר הסורי באזור סהל אלע’אב המוביל לאזורי החוף במערב המדינה בהם מרוכז המיעוט העלווי אליו משתייך הנשיא אסד. בשבוע שעבר כבש המשטר מחדש כפרים שכבשו המורדים, אך הישג זה נמחק בסוף השבוע והמורדים אף כבשו כפרים נוספים מידי המשטר באזור.
  • שר החוץ הסעודי, עאדל אלג’ביר, ביקר היום במוסקבה לשיחות עם מקבילו הרוסי, לברוב, בנושא מלחמת האזרחים בסוריה. במסיבת עיתונאים לאחר הפגישה הבהיר אלג’ביר ששני השרים לא הצליחו להגיע להסכמה סביב השאלה המרכזית של עתידו האישי של הנשיא אסד. סעודיה מתנגדת לשיתוף פעולה עם כל קואליצייה בה הוא מעורב בעוד רוסיה היא מתומכותיו המרכזיות של אסד. למרות זאת, טען לברוב כי בפגישה חלה התקדמות מסויימת בהשגת הבנות לגבי שיתוף פעולה בין כוחות שונים בלחימה נגד דאע”ש.
  • ביום ראשון דחה שר החוץ הרוסי, לברוב, את מה שכינה “האשמות בלתי מבוססות” כי סוריה שמרה בידיה נשק כימי. זאת, על רקע חקירה בה פתח האו”ם ביום שישי, בתמיכה רוסית, להטלת אחריות על שימוש בגז כלור נגד אזרחים ובעקבות פרסומים בתקשורת המערבית כי אסד שמר בידיו נשק כימי שאמור היה למסור בהסכם בין ארה”ב לרוסיה משנת 2013.
  • בעקבות המחאה העלווית בלטקיה בדרישה לעצור את בן דודו של הנשיא אסד, סלימאן אסד, בטענה שרצח קצין עלווי בכיר בשל סכסוך בכביש, הודיעה אתמול סוכנות הידיעות הסורית כי סלימאן נעצר ויועבר לטיפול רשויות החוק.
  • לאחר שלוש וחצי שנות מעצר שחרר המשטר הסורי את פעיל זכויות האדם וחופש הביטוי הסורי, מאזן דרויש, שנעצר ב-2012 כשנה לאחר פרוץ המהומות בסוריה. דרויש עדיין ממתין לפסק הדין במשפט על התנגדותו למשטר הסורי ויופיע בפני בית המשפט ב-30 באוגוסט. שניים משותפיו של דרויש שנעצרו עימו שוחררו בחודש יולי.

ישראל-פלסטינים

  • פלסטיני דקר ביום ראשון בערב ישראלי בתחנת דלק על כביש 443. הישראלי נפצע בינוני וכוח צה”ל במקום פתח באש ופצע ועצר את הדוקר. סריקות נמשכות אחר שלושה חשודים נוספים בשותפות בפיגוע.
  • שר הביטחון יעלון אמר בסיור באזור חברון היום כי לפחות חלק מגל הפיגועים שמתרחש בגדה בשבוע וחצי האחרונים הוא “תגובה ישירה למה שאירע בדומא” בהתייחסו לפיגוע בו יהודים שרפו את ביתה של משפחת דואבשה בכפר ורצחו את אבי המשפחה ובנו הפעוט. יעלון חידד כי בעקבות הפיגוע נרשמת הסתה בתקשורת הפלסטינית שתורמת לכך שפלסטינים מבצעים פיגועים ספונטניים נגד יהודים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה