יום שישי, 21 באוגוסט 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-21.8.2015

היום בעדכון: מטח רקטות מסוריה לישראל, ישראל תקפה בסוריה בתגובה • נמשכת הסערה סביב חשיפת פרטים מהסכם הצד בין סבא”א לאיראן • ומצרים חטפה ארבעה פעילי חמאס שניסו לצאת לאיראן לאימונים ימיים
הוסף תמונת היום: אתר פיגוע שביצע דאע”ש בקהיר אתמול (צילום מסך מ-CNN)


סוריה
  • אתמול נורו לשטח ישראל ארבע רקטות משטח סוריה. שתיים נורו לאצבע הגליל ושתיים לרמת הגולן. בצה”ל האשימו את ארגון הטרור הפלסטיני, הג’האד האסלאמי, בירי וטענו כי הוא בוצע באכוונת ראש ענף פלסטינים של גיס לבנון האיראני, סעיד איזדי. בנוסף, טענו בצה”ל כי הירי לא היה תגובה לפעולה ישראלית קונקרטית, וזאת על אף שצה”ל חיסל ברמת הגולן לפני כשלושה שבועות חמישה פעילי חזבאללה ופעילים בכוח של המחבל המשוחרר סמיר קנטאר.
  • בתגובה לירי לישראל תקף צה”ל במהלך הלילה 14 מטרות של המשטר הסורי בו רואה ישראל אחראית לנעשה בגזרה והיום בבוקר תקפה רכב בו היו חמישה נוסעים. לטענת צה”ל בתקיפה הבוקר חוסלה החולייה שביצעה את הירי אתמול.

איראן
  • סוכנות הידיעות AP שפרסמה אתמול פרטים מטיוטה של הסכם הצד עם איראן בנושא החקירה של החשדות בדבר מחקרי גרעין צבאי באתר הצבאי בפרצ’ין, ערכה את הפרסום והסירה חלק מהפרטים הללו. AP לא הסבירה את העריכה של המאמר, שגרר ביקורת חריפה על ההסכם משום שניתן היה להבין ממנו שאיראן תערוך בעצמה וללא פיקוח מספק מצד הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית  (סבא”א) את הבדיקות באתר. 
  • יו”ר סבא”א, יוקיה אמאנו, הגיב אתמול לפרסום ואמר כי הוא אינו מייצג נאמנה את הביקורת הצפויה באתר, וכי זו עומדת בדרישות המקצועיות של הסוכנות. בארה”ב גיבו את דברי אמאנו ובאיראן טענו כי כל פרסום לגבי ההסכם הוא בגדר השערה.
  • במכתב לחבר בית הנבחרים הדמוקרטי היהודי, ג’רולד נדלר, המייצג את המחוז היהודי ביותר במנהטן, שטח הנשיא אובמה את תשובתיו לטענות בדבר עתיד היחס האמריקאי לפעולות השליליות של איראן ולהפרות של הסכם הגרעין. אובמה הבהיר בכתב כי במקרה של ניסיון איראני לפרוץ לפצצה, תקיפה צבאית תשאר על השולחן למשך חיי ההסכם ואחריו. הוא הוסיף כי תוקם יחידה מיוחדת במשרד החוץ האמריקאי לטיפול בהסכם וכי במקרה הצורך ארה”ב תחזיק לתוקפן סנקציות חלקיות במענה לחשש כי נוכח האפשרות לספוג הפרה איראנית או להפעיל מחדש את כל משטר הסנקציות ולהקריס את ההסכם, הממשל יעדיף לספוג את ההפרות. בהתייחס לתמיכה האיראנית בטרור כתב אובמה כי ארה”ב תסייע לישראל בפיתוח אמצעים נגד טילים ואמצעים לגילוי מנהרות, תתמוך בלחימה בחות’ים הנתמכים על ידי איראן בתימן ובבלימת חזבאללה ומשטר אסד. על רקע המכתב הודיע נדלר כי יתמוך בהסכם הגרעין.
  • שר החוץ הבריטי, פיליפ האמונד, יבקר בטהראן בסוף השבוע ויפתח מחדש את השגרירות הבריטית במדינה שנסגרה לאחר שהמון זועם פרץ אליה ב-2011. במקביל, תפתח השגרירות האיראנית בלונדון. זאת, בעקבות הסכם הגרעין והשיפור ביחסי איראן עם מדינות אירופה. 
  • מנכ”ל משרד החוץ, דורי גולד, ביקר ביום חמישי בברלין כדי לדון עם מקביליו בגרמניה בסכנות שמציבה איראן ובהתנגדות ישראל להסכם הגרעין עימה. בין היתר צפוי היה גולד להציג למארחיו את מהלכי איראן לחימוש חזבאללה ובכלל זאת הסיוע שהיא מגישה להעברות אמל”ח מתקדם מסוריה לחזבאללה, כולל טילי חוף-ים מסוג יאחונט וטילים נגד מטוסים מסוג SA22. 

מצרים
  • ארבעה פעילי חמאס נחטפו מאוטובוס של אזרחים פלסטינים שיצאו מרצועת עזה דרך מעבר רפיח ביום רביעי על ידי אנשי מודיעין מצרים. הארבעה, חברי הכוח הימי של חמאס, ניצלו את פתיחת מעבר רפיח כדי לצאת לאימונים באיראן וכקילומטר לאחר שנכנסו לשטח מצרים נעצר האוטובוס ושני אנשי מודיעין בלבוש אזרחי בדקו את תעודות הנוסעים וחטפו את הארבעה. בתחילה טענו במצרים כי הם נחטפו על ידי לוחמי המדינה האסלאמית, אך בהמשך נחשף כי החוטפים הם ממנגנוני הביטחון המצרים וכי הצעד בוצע על סמך מידע מודיעיני. בחמאס מאשימים את מצרים וברצועת עזה זועמים על המעשה. 
  • מצרים מצידה הודיעה ביום שישי על סגירת מעבר רפיח שהיה פתוח לתנועת בני אדם השבוע לראשונה לאחר מספר חודשים והודיעו כי לא יאפשרו את יציאתה של משלחת מדינית של חמאס מהרצועה. זאת, כנראה בעקבות תפיסת ארבעת הפעילים שניצלו את פתיחת המעבר כדי לצאת להכשרות צבאיות.
  • אתמול התפוצצה מכונית תופת סמוך למטה ביטחוני בפרבר בצפון קהיר. בפיצוץ נפצעו 29 בני אדם. דאע”ש נטל אחריות לפיגוע והסביר כי הוא בוצע כנקמה על הוצאה להורג של שישה פעילים אסלאמיסטיים על ידי מצרים בחודש מאי.
  • ביום רביעי עלה ל-110 מספר המתים בגל החום הקשה במצרים.

טורקיה
  • נשיא טורקיה, ארדואן, הודיע כי יורה ביום ראשון על בחירות חוזרות לפרלמנט במדינה ב-1 בנובמבר עם פקיעת 45 הימים המוקצבים להקמת ממשלה. הצעד בא לאחר שמפלגת השלטון, ה-AKP, לא זכתה ברוב בפרלמנט והמגעים הקואליציוניים עם מפלגות אחרות נכשלו. פרשנים מעריכים כי ארדואן מקווה שהלחימה נגד המחתרת הכורדית שהתלקחה בשבועות האחרונים תפגע במפלגת האופוזיציה הכורדית שהצלחתה לעבור את אחוז החסימה שללה מה-AKP את הרוב המקווה. ארדואן גם מעוניין שהפרלמנט בשליטת מפלגתו יעביר את סמכויות השלטון במדינה מידי ראש הממשלה לידי הנשיא.

הזירה הפלסטינית

  • בראיון שהתפרסם היום אמר ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח’אלד משעל, כי התנועה אכן מנהלת מגעים על רגיעה עם ישראל וכי הם מתקדמים באופן חיובי, הגם שדרישות התנועה להסרת המצור ושיפור המצב ברצועה עוד לא נענו באופן שמאפשר את סיכום המגעים. הוא הוסיף כי ההתנגדות לישראל תמשך כל עוד ימשכו הכיבוש וההתנחלות. כל זאת, בניגוד להכחשות מצד ישראל כי מתנהלים מגעים בינה לבין חמאס. העמדה שהביע משעל, לפיה הפסקת אש קבועה בין חמאס לישראל תלויה בהפסקת הכיבוש היא עמדה שהביע פעמים רבות בעבר.
  • בג”ץ הורה להקפיא את צו המעצר המנהלי נגד העציר המנהלי שובת הרעב, מחמד עלאן. עם זאת, הורה בית המשפט להשאיר את עלאן בטיפול בבית החולים ברזילי באשדוד וכי במקרה שירצה לעבור לבית חולים אחר יצטרך לפנות שוב לבית המשפט. זאת, בין היתר לאחר שהתברר כי השביתה גרמה לו לנזק מוחי ולאור עמדת המדינה כי אם יגרם לו נזק קבוע שימנע ממנו לחזור לפעילות טרור תשחרר אותו באופן קבוע. בעקבות ההחלטה, הפסיק עלאן את שביתת הרעב אתמול.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה