יום ראשון, 30 באוגוסט 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-30.8.2015

היום בעדכון: אלפי מפגינים במחאת הזבל בבירות אתמול • אובמה במשדר אינטרנטי עם יהודים אמריקאיים • וטורקיה החלה לתקוף במסגרת הקואליציה הבינלאומית נגד דאע”ש
תמונת היום: מפגינים נושאים שלטים במחאת “אתה מסריח” בלבנון אתמול (צילום: טוויטר)


לבנון
  • אלפי בני אדם השתתפו אתמול בהפגנת מחאה בבירות על משבר הזבל בלבנון שארגנה תנועת “אתה מסריח”. המפגינים קראו לשר לאיכות הסביבה להתפטר, לשר הפנים לתת את הדין על האלימות נגד מפגינים בשבוע שעבר ולפרלמנט להתפזר ולהורות על בחירות בזק. הם הצהירו כי אם דרישותיהם לא יענו תוך 72 שעות יחריפו את הלחץ הציבורי. ההפגנה אתמול עברה ככלל בשלום, הגם שכמה מפגינים ניסו להצית את הגדרות שהוצבו כדי למנוע ממפגינים להגיע לבית ראש הממשלה בעיר.

איראן
  • נשיא איראן, רוחאני, הודיע בשבת כי הוא מתנגד להצבעה של הפרלמנט האיראני על הסכם הגרעין. לדבריו, הצבעה כזו תכריח אותו כנשיא לחתום על ההבנות שהושגו עם המעצמות בוינה, במקום שיישום ההסכם יהיה מרצונה הטוב של איראן, ובכך יציב מחוייבות חוקית נוספת על ממשלת איראן שתשרת את המעצמות ולא את העם האיראני. הפרלמנט האיראני נשלט על ידי הכוחות השמרנים במדינה ובשורותיו נשמעת התנגדות להסכם מאז שנחתם.
  • הנשיא אובמה ערך ביום שישי משדר אינטרנטי ליהודים אמריקאיים הגן הנשיא אובמה על הסכם הגרעין. הוא טען כי ב”טוב שבעולמות האפשריים” לאיראן לא הייתה תשתית גרעינית כלל, אך זוהי מציאות שאינה בת השגה. לטענתו, מבקרי ההסכם אינם מוכנים להשלים עם השארת יכולות גרעין אזרחיות בידי איראן. הוא גם הגדיר את המחלוקת עם ישראל על ההסכם כמחלוקת “בתוך המשפחה” וטען כי מחלוקות משפחתיות לפעמים מתלהטות יותר מאשר מחלוקות עם גורמים חיצוניים. אובמה הצהיר במשדר כי לאחר סיום הויכוח על אישור ההסכם הוא מקווה כי השיח עם ישראל על חבילת סיוע שתשפר את ביטחונה יוכל להתרחב.
  • בתגובה לדברי אובמה אמר אתמול ראש הממשלה, נתניהו, בשולי פגישה עם ראש ממשלת איטליה כי אינו מתנגד לתוכנית גרעין אזרחית באיראן, אך ההסכם מותיר בידיה יכולות שיאפשרו לה להתקדם לעבר גרעין צבאי ואינן נחוצות לפרויקט גרעין למטרות שלום. הגם שדברי נתניהו משקפים טון שונה מהרגיל בדבריו, נראה כי הם אינם משנים את עמדתו העקרונית נגד יכולות העשרה באיראן משום שגרעין אזרחי יכול להשען גם על אספקת דלק גרעיני מחוץ לאיראן.
  • ביום שישי הגיע לישראל תת שר האוצר האמריקאי העוסק באכיפת הסנקציות על איראן, אדם זובין, לדיונים על ההסכם ועל המשך הלחץ על איראן בהקשרי תמיכתה בטרור. 
  • קבוצה של כ-190 קצינים מכל זרועות הצבא האמריקאי פרסמה בשבוע שעבר מכתב לקונגרס הקורא לדחות את הסכם הגרעין משום שהוא יפגע באינטרסים הביטחוניים של ארה”ב. המכתב בא בתגובה למכתב של כמה עשרות קצינים בכירים שקראו לתמוך בהסכם. מכל מקום, הסיכויים לבלימת ההסכם בקונגרס אפסיים לאחר שהממשל האמריקאי כמעט השיג בימים האחרונים את מספר חברי הסנאט הדרושים כדי לשמר וטו נשיאותי על החלטה נגד ההסכם של הקונגרס.

סוריה
  • בשבת קרסה הפסקת האש השנייה שהוכרזה ביום חמישי בעיר זבדאני בגבול סוריה-לבנון ובשתי עיירות בצפון סוריה בין המורדים לבין צבא אסד וחזבאללה. בזבדאני נמצאים המורדים במגננה בעוד שהם צרים על שתי העיירות בצפון סוריה. ניסיונות להרחיב את הפסקות האש במשא ומתן בטורקיה בין גורמים איראניים לבין נציגי ארגון המורדים “אחראר אלשאם” נכשלו עד כה.

דאע”ש
  • טורקיה הצטרפה ביום שישי בערב לכוחות הקואליציה הבינלאומית באופן פעיל לראשונה בתקיפה של כוחות של דאע”ש בצפון סוריה. טורקיה הצטרפה ללחימה בארגון רק אחרי פיגוע נגדה ב-20 ביולי.
  • דאע”ש כבש בשבוע שעבר במתקפת פתע חמישה כפרים באזור מראע שבמחוז חלב בצפון סוריה מידי כוחות המורדים באזור. מראע עצמה יושבת על ציר אספקה מרכזי לטורקיה וחלק מהכפרים שנכבשו על ידי דאע”ש נשלטו עד לאחרונה על ידי ג’בהת אלנצרה שפינה אותם בשל הכוונה הטורקית להקים אזור חיץ באזור.
  • בעיראק חיסלו מתאבדים של דאע”ש שני גנרלים בצבא העיראקי שהובילו את הכוחות הלוחמים לכיבוש מחדש של מחוז אנבאר מידי המדינה האסלאמית. ההרוגים הם סגן מפקד מפקדת המבצעים של אנבאר ומפקדי אחת הדיביזיות הלוחמות באזור.

טורקיה
  • נשיא טורקיה, ארדואן, אישר ביום שישי את הרכבה של ממשלת המעבר שתכהן במדינה עד הבחירות החוזרות לפרלמנט שיתקיימו ב-1 בנובמבר, לאחר כשלון המגעים הקואליציוניים. שני חברי פרלמנט מטעם המפלגה הכורדית (HDP) נאותו לשמש כשרים וחבר אחד מהמפלגה הלאומנית הצטרף לממשלה נגד עמדת מפלגתו.
  • לפחות 24 בני אדם נפצעו בפיגוע אתמול בדרום מזרח טורקיה שביצעה, לטענת סוכנות הידיעות הטורקית הרשמית, המחתרת הכורדית (PKK). בין הפצועים גם 10 שוטרים.
  • ה-PKK טען בסוף השבוע כי הנתונים שמפרסמת טורקיה על נפגעים בלחימה עם הארגונים מוטים קשות. על פי הארגון, כוחותיו חיסלו כ-470 אנשי ביטחון טורקים ומאידך נהרגו רק 42 מלוחמיו. בשבוע שעבר הציגה טורקיה תמונה כמעט הפוכה לפיה בחודש הלחימה עם ה-PKK חיסלו כוחות הביטחון הטורקים למעלה מ-800 לוחמים כורדים ואיבדו רק 57 מאנשיהם.

מצרים
  • בית משפט במצרים גזר אתמול שלוש שנות מאסר על שני עיתונאי אלג’זירה הנתונים במעצר ועל עיתונאי שלישי שכבר גורש ממצרים באשמת שידור “חדשות שקריות”. העונש מפתיע בחומרתו משום שנראה היה כי המשטר המצרי מעוניין לסיים את הפרשה שגררה ביקורת חריפה על מצרים בעולם. ארה”ב כבר הודיעה כי היא “מאוכזבת עמוקות ומודאגת” מפסק הדין.
  • 12 בני אדם נידונו ביום חמישי למוות במצרים באשמה שהצטרפו לדאע”ש ותכננו פיגועים נגד כוחות הביטחון המצרים. מבין ה-12 רק שישה נתונים במעצר והשאר נשפטו שלא בנוכחותם.
  • משרד החוץ המצרי השיק בשבוע שעבר בלוג בשפה האנגלית שנועד להציג “תמונה מאוזנת” של הנעשה במצרים בניגוד לסיקור הבינלאומי שלה. מצרים ביקרה בחריפות את הסיקור שלה בעיתונות הבינלאומית בפרט מאז ההפיכה במדינה, ואף חוקקה לאחרונה חוק המטיל עונשים כבדים על עיתונאים המדווחים על אירועים ביטחוניים בניגוד לקו הרשמי של ממשלת מצרים.

תימן
  • צבא סעודיה פלש קרקעית בשבוע שעבר לשטח בצפון תימן המשקיף על מחוז ג’יזאן בדרום מערב סעודיה. דובר של צבא סעודיה הבהיר כי סעודיה אינה מתכוונת לתפוס את השטח לעצמה אלא להחזיק בו זמנית כדי למנוע מכוחות המורדים החות’ים לתקוף ממנו את ג’יזאן. זאת, לאחר התגברות התקיפות מתימן לשטח סעודיה בשבועות האחרונים ובכלל ירי רקטות וטילים בשבוע שעבר אל ערים בדרום מערב הממלכה. במקביל, נמשכות התקיפות הסעודיות בתימן.

הזירה הפלסטינית

  • המועצה הלאומית הפלסטינית (מל”פ), הגוף הייצוגי הרחב ביותר של אש”ף, צפוייה להתכנס ב-15 בספטמבר בראמאללה לראשונה זה כעשרים שנה. מועד הכינוס נקבע בפגישה בין מזכיר המועצה לבין יו”ר אש”ף ונשיא הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. זאת, לאחר שאבו מאזן יחד עם חצי מחברי הועד הפועל של אש”ף התפטר מתפקידן כדי לכפות כינוס של המל”פ בו יוכל לקדם חילופי גברי בארגון ולקדם את מקורביו. 
  • חמאס קראה בתגובה לפלגים הפלסטיניים להחרים את הכינוס. התנועה מתנגדת לכל רפורמה שלא תכלול שינוי עומק של אש”ף ומטרותיו באופן שישקף את התחזקותה בעשורים האחרונים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה