יום חמישי, 13 באוגוסט 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-13.8.2015

היום בעדכון: האופוזיציה הסורית בביקור ברוסיה • בדרך לבחירות חוזרות בטורקיה • וישראל מתקרבת להסכמות עם חמאס על הפסקת אש ארוכה
תמונת היום: ראש ממשלת טורקיה (שני מימין) בפגישה עם מנהיג מפלגת האופוזיציה (שני משמאל) היום (צילום: Today’s Zaman)


איראן
  • בצעד סמלי בעיקרו, הודיעה ממשלת שוויץ אתמול כי היא מסירה סנקציות על איראן שהקפיאה בחודש ינואר 2014. הסנקציות שהוסרו נוגעות לסחר במתכות יקרות ועל חובת דיווח על סחר עם איראן במוצרים פטרו-כימיים. שוויץ היא המדינה האירופית הראשונה להודיע על הסרת סנקציות בעקבות הסכם הגרעין, אך היא איננה חברה באיחוד האירופי.
  • ממשל אובמה מוסיף לאסוף תמיכה בהסכם הגרעין מצד גורמי מקצוע בארה”ב. למעלה מ-30 קציני צבא בכירים לשעבר פרסמו שלשום מכתב פומבי המביע תמיכה בהסכם. הם קבעו כי ההסכם הוא האמצעי הטוב ביותר למנוע מאיראן יכולות גרעין צבאי כיום וטענו כי הוא יגביר את הלגיטימציה לתקיפה צבאית של מתקני הגרעין במקרה הצורך.
  • ארה”ב העבירה לרוסיה תלונה רשמית על שזו ארחה את מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, הגנרל קאסם סלימאני, לשיחות רשמיות. זאת, למרות שעל סלימאני מוטלות סנקציות אישיות האוסרות על מדינות האו”ם לארח אותו. הסנקציות המוטלות על סלימאני הוטלו על ידי מועצת הביטחון של האו”ם בתמיכה רוסית. בנוסף, מתכוונת ארה”ב להגיש תלונה רשמית בנושא גם לאו”ם.

מצרים
  • נשיא מצרים, סיסי, הכריז ביום שלישי על השטח הצמוד לתעלת סואץ החדשה שנחנכה בשבוע שעבר כ”אזור כלכלי מיוחד”. בין היתר יוקמו באזור שישה רציפים מסחריים, כ-1000 מפעלים ו-18 פרויקטים שיפתחו למשקיעים במהלך שלוש עד חמש השנים הקרובות.
  • ארבעה שוטרים מצרים הורשעו במשפט חוזר שדן בתקרית בה ירו גז מדמיע למשאית סגורה והרגו 37 מפגינים עצורים במהלך דיכוי ההפגנות נגד ההפיכה הצבאית באוגוסט 2013. אחד מהשוטרים נידון לחמש שנות מאסר ושלושת האחרים לשנת מאסר על תנאי. הארבעה הורשעו כבר, אך בית משפט ביטל את ההחלטה נגדם בשנת 2014. הרשעות נגד שוטרים הן אירוע נדיר במערכת המשפט המצרית.
  • חמושים רכובים על אופנוע ירו והרגו שוטר במשטרת התיירות המצרית אתמול בדרום מצרים.

סוריה
  • שר החוץ הטורקי אמר היום כי אנקרה אינה מתכוונת להפעיל כוחות קרקעיים בלחימה בסוריה למרות עליית המדרגה במעורבותה בלחימה בדאע”ש בשבועות האחרונים. עם זאת, הדגיש כי האופציה של הפעלת כוח צבאי קרקעי טורקי נשארת על השולחן.
  • מנהיגי ארגון הגג של קבוצות המורדים הפרו מערביות “הקואליציה הלאומית הסורית” נפגשו היום במוסקבה עם שר החוץ הרוסי לשיחות בנושא שיתוף פעולה בין הכוחות השונים בסוריה ללחימה בדאע”ש. לאחר הפגישה מסר מנהיג הקואליציה כי המורדים מוסיפים להתנגד לכל פתרון מדיני שיותיר את בשאר אסד בשלטון.

טורקיה
  • ראש ממשלת טורקיה, אחמד דאבוטאוגלו, הודיע כי נכשלו המגעים הקואליציוניים בין מפלגתו (ה-AKP) לבין מפלגת האופוזיציה המרכזית ה-CHP. לדבריו “גברו מאד” הסיכויים לבחירות חוזרות בחודש נובמבר. ב-CHP אישרו את הדיווח, אך טענו שה-AKP כלל לא ניסתה להקים ממשלה יציבה אלא רק ממשלת מעבר שתוביל לבחירות, דבר שאינו מקובל על האופוזיציה. בבחירות שנערכו ביוני קיווה הנשיא ארדואן כי מפלגתו תזכה ברוב הדרוש להקים ממשלה לבדה ולהעביר לידי הנשיאות את סמכויות השלטון במדינה, אך בין היתר לאור הצלחת המפלגה הכורדית, ה-HDP, איבדה ה-AKP את הרוב ממנו נהנתה בפרלמנט. כעת מקווה מפלגת השלטון לזכות בו מחדש על גלי המאבק המסלים במחתרת הכורדית.

הזירה הפלסטינית

  • היומון הלונדוני בערבית “אלחיאת” דיווח היום כי ישראל הסכימה להסרה מלאה של הסגר על רצועת עזה ובכלל זאת הקמת מסדרון ימי בין קפריסין לרצועת עזה בתמורה להפסקת אש של שבע עד עשר שנים והחזרה של גופות שני לוחמי צה”ל שנהרגו במבצע “צוק איתן” ושני האזרחים המוחזקים על ידי חמאס. חמאס מצידה דרשה בעבר שחרור של משוחררי עסקת שליט שישראל עצרה מחדש והקמת של נמל ימי ושדה תעופה שישרתו את עזה. העסקה עוד לא סוכמה סופית והיא מתווכת על ידי שליח הרביעייה לשעבר, טוני בלייר, שנועד השבוע עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח’אלד משעל.
  • סוכנות הסיוע לפליטים הפלסטינים של האו”ם, אונר”א, הודיעה כי בשל “צוק איתן” והמשבר בסוריה היא סובלת מהמשבר התקציבי החמור בתולדותיה. בין היתר, מאיימת הסוכנות שלא לפתוח את הלימודים בכ-700 בתי ספר שמפעילה הסוכנות. פלסטינים בעזה ובירדן הפגינו מול משרדי אונר”א במחאה על כך בימים האחרונים ונשמעות טענות לפיהן הסוכנות והגופים התורמים לה מעוניינים לחנוק את תקציבה כדי להכריח גורמים אחרים ליטול אחריות על השירותים שהיא מעניקה ולהוריד את סוגיית הפליטים הפלסטינים מסדר היום על ידי סגירת הגוף המטפל בהם באופן בלעדי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה