יום שישי, 7 באוגוסט 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-7.8.2015

היום בעדכון: נאום אגרסיבי של אובמה לגיוס תמיכה בהסכם הגרעין • איראן מטהרת את האתר הצבאי בפרצ’ין • ודאע”ש במצרים מאיים להוציא להורג חטוף
תמונת היום: נשיא מצרים, סיסי, בחנוכת תעלת סואץ החדשה אתמול (צילום: הנשיאות המצרית)

איראן
  • ביום רביעי נשא הנשיא אובמה נאום בו הגן על הסכם הגרעין עם איראן ותקף את מתנגדיו. הוא האשים את המתנגדים, בהם הלובי הפרו ישראלי AIPAC המוביל קמפיין בשווי מיליונים נגד ההסכם, שהוא מזכיר בטיעוניו את הקמפיין בעד המלחמה המאד לא פופולרית בעיראק וכי התומכים בהכשלת ההסכם הם אלה שתמכו במלחמה ההיא. הוא הוסיף וטען כי גישתה השלילית להסכם של המפלגה הרפובליקנית בארה”ב מציבה אותם באותו מחנה עם השמרנים הקיצונים באיראן המתנגדים להסכם. הוא הבהיר כי בראייתו החלופה היא בין פתרון דיפלומטי לסוגיית הגרעין לבין מלחמה במזרח התיכון. בהתייחס לעמדת ישראל אמר אובמה כי בעוד שהוא מאמין שראש הממשלה, נתניהו, סבור כי ההסכם באמת רע, הוא עצמו סבור שנתניהו טועה וכי ההסכם מרחיק את האיום של איראן גרעינית ולכן משפר את ביטחון ישראל. הוא הוסיף וביקר חריפות את עמדת ישראל שנותרה לדבריו המתנגדת היחידה בעולם להסכם ואמר כי “זו תהיה מעילה בחובתי החוקתית אם אפעל בניגוד לשיקול דעתי רק כיוון שזה ייצור מתיחות זמנית עם בעלת ברית וידידה יקרה”.
  • בתגובה לנאום הבהיר שר החוץ האיראני כי הנאום מיועד לאזניים אמריקאיות ולפיכך אין להתרגש מטענותיו השקריות בראיית זריף ביחס לכוונת איראן להשיג נשק גרעיני. במפלגה הרפובליקנית מחו על ההשוואה בינם לבין הקיצונים באיראן ודוברים מ-AIPAC הבהירו כי השדולה מעולם לא הביעה דעה בעניין המלחמה בעיראק.
  • הסנטור היהודי מניו יורק, צ’אק שומר, הודיע כי יתנגד להסכם הגרעין בהצבעה בסנאט, אך הותיר את האפשרות כי לא יצטרף לניסיון הרפובליקני לשבור את הוטו הנשיאותי שיוטל על החלטת ההתנגדות. שומר פרסם טור מפורט בו הוא מבהיר כיצד הוא מנתח את ההסכם והבהיר מדוע חסרונותיו עולים בעיניו על היתרונות מההסכם.
  • תמונות לווין מהאתר הצבאי בפרצ’ין העומד במוקד החקירה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של מחקרים בתחום הגרעין הצבאי שביצעה איראן בראשית העשור הקודם, מראות כי איראן החלה בשבועות האחרונים לטהר את האתר. על פי מודיעין שנמסר לסוכנות, איראן ביצעה במקום מחקרים שחלקם עשויים היו להותיר שרידים של חומר רדיואקטיבי אותו ניתן יהיה לגלות גם לאחר זמן רב. במסגרת הסכם הגרעין התחייבה איראן לספק לסוכנות דגימות קרקע מפרצ’ין ונראה כי העבודות נועדו להבטיח שהדגימות לא יכילו חומרים שאיראן מכחישה שנעשה בהם שימוש במקום.
  • בצעד שנתפס כניסיון איראני לקדם תמיכה בהסכם הגרעין במערב ובפרט בקרב יהדות ארה”ב, אישרה איראן את כניסתם של עיתונאי העיתון היהודי הוותיק ה-Forward לסקר בשטחה. הויזה ניתנה לצוות של העיתון לאחר שנתיים שבהן נדחו בקשותיו.
  • בהפרה של הסנקציות האישיות המוטלות עליו, אירחה רוסיה את מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה האיראניים, קאסם סלימאני. סלימאני ביקר ברוסיה ונפגש עם בכירי ממסד הביטחון הרוסי בסוף חודש יולי.

מצרים
  • בטקס בהשתתפות הנשיא סיסי במדי צבא אותם הוא לובש בפומבי לעתים רחוקות, נחנכה אתמול תעלת סואץ החדשה. במהלך הטקס הפליג סיסי בתעלה על יאכטה ששימשה בחנוכת התעלה המקורית ב-1869. בטקס השתתפו הנשיא הפלסטיני, אבו מאזן, ראש ממשלת יוון, אמיר כווית, נשיא סודן ונשיא תימן הגולה. התעלה נחפרה תוך כ-13 חודשים במקום שלוש שנים שתוכננו לה במקור.
  • לפני הטקס ביום רביעי הודיע משרד הפנים המצרי כי עצר כ-60 אנשי אחים מוסלמים ברחבי מצרים בחשד להסתה לאלימות.
  • דאע”ש פרסם ביום רביעי אולטימטום של 48 שעות לפני הוצאתו להורג של אזרח קרואטי שחטף באזור מערב קהיר ב-22 ביולי. הארגון הודיע כי יוציא את האזרח להורג אם לא תשוחרר פעילה אסלאמיסטית המוחזקת בידי השלטון המצרי. אחותה של האסירה ומשפחת החטוף הפצירו בארגון לחוס על חייו. סוג כזה של חטיפות והוצאות להורג בוצע על ידי דאע”ש בסוריה וזה מקרה ראשון מסוגו במצרים.

סעודיה
  • 16 בני אדם נהרגו בפיגוע במסגד בתוך בסיס של כוחות הביטחון הסעודים סמוך לגבול עם תימן אתמול. עד כה אין נטילת אחריות לפיגוע.

סוריה
  • בפעם הראשונה מאז פתיחת המערכה האווירית הבינלאומית נגד דאע”ש לפני כשנה תקפה ארצות הברית אתמול מטרות בסוריה בעזרת כלי טיס בלתי מאוייש. הכלי המריא משדה התעופה אינצ’רליק בטורקיה בעקבות היתר טורקי לארה”ב להשתמש בשדות תעופה בשטחה למערכה שניתן לפני מספר שבועות בעקבות פיגועים של דאע”ש על אדמת טורקיה. קודם לכן נמנעה טורקיה מלהתערב ישירות בלחימה בארגון.
  • שר החוץ האמריקאי, קרי, הכריז כי בפגישתו עם מקבילו הרוסי השבוע הסכימו השניים על נוסח להחלטה של מועצת הביטחון של האו”ם שתאפשר הטלת אחריות במקרים של שימוש בגז כלור נגד אזרחים בסוריה. עד כה התנגדה לכך רוסיה התומכת במשטר אסד. ההחלטה צפוייה להיות מאושרת היום.
  • שר החוץ הרוסי וליד מעלם המשיך מביקורו בטהראן למדינה הערבית המפרצית, עומאן, במהלך דיפלומטי ראשון בשנים האחרונות בין מדינות המפרץ המתנגדות לאסד לבין נציגי משטרו. עומאן בפרט לא הביעה עמדה מפורשת בעימות הפנימי בסוריה עד כה, אך הזמנתה את מעלם נתפסת כנכונות מפרצית בגיבוי אמריקאי לבחון שינוי בגישה למשבר בסוריה, בין היתר בעקבות חתימת הסכם הגרעין.
  • בהקשר זה, צמרת ארגון הגג הפוליטי של קבוצות המורדים הפרו מערביות בסוריה “הקואליציה הלאומית הסורית” תגיע לפגישות עם גורמי ממשל ברוסיה ב-13-12 באוגוסט. באפריל ובינואר החרימה הקואליציה שיחות שלום עם המשטר הסורי משום שרוסיה, התומכת באסד, היא זו שארחה אותן.
  • דאע”ש כבש מידי המשטר הסורי את העיירה אלקריאטין על ציר דמשק-חמץ, בה אוכלוסיה נוצרית משמעותית. הארגון שבה לפחות 230 בני אדם בעיירה בהם תומכי משטר ואזרחים שהסתתרו במנזר שבעיירה.


ישראל-פלסטינים

  • שלושה חיילים נפצעו אתמול, שניים קשה ואחד קל, בפיגוע דריסה באזור שילה בגדה. המחבל נורה על ידי הכוח שתקף ונלכד לאחר שנפצע אנוש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה