יום שישי, 26 ביוני 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-26.6.2015

היום בעדכון: מתקפה של דאע”ש על העיר קובאנה הכורדית • שיחות הגרעין בישורת האחרונה • והרשות הגישה תיק חומרים נגד ישראל ל-ICC
תמונת היום: הספינה “מריאן” שיצאה היום מכרתים לכיוון חופי עזה (צילום מסך)

סוריה
  • אתמול בשעות הבוקר פתח דאע”ש במתקפה על העיר קובאנה שבצפון סוריה שנכבשה מחדש מידי הארגון בקרב ממושך על ידי המליציה הכורדית לפני מספר חודשים. מחבלים של דאע”ש פוצצו מכונית תופת במעבר גבול עם טורקיה צפונית לעיר ובמקביל תקפו כפר שנמצא מדרום לעיר. הטלויזיה הסורית האשימה את טורקיה שאיפשרה למחבלים לחדור לכיוון העיר משטחה. טורקיה הכחישה את הטענות.
  • במקביל, פתח דאע”ש במתקפה על אזורים בשליטת המשטר הסורי בעיר חסאכה שגם היא בצפון סוריה. כוחות הארגון כבשו חלק מהעיר עליה מתנהלים קרבות בין דאע”ש לבין כוחות משטר וכוחות מורדים בשבועות האחרונים.
  • מספר פצצות מרגמה שנורו במסגרת הלחימה בין צבא אסד לבין המורדים בדרום סוריה פגעו בעיירת גבול בירדן. מהפגיעות נהרג אדם אחד ונפצעו ארבעה. לא ברור מי אחראי לירי לשטח הירדני.

איראן
  • לקראת הישורת האחרונה של שיחות הגרעין שאמורות להבשיל לכדי הסכם עד יום שלישי הקרוב, התקשר נשיא רוסיה, פוטין, לנשיא האמריקאי, אובמה ודן עימו בשיחות. בין היתר, ביקש אובמה להבטיח את תמיכת רוסיה בסעיפים שיחזירו לתוקף את הסנקציות על איראן במלואן אם יתברר כי הפרה את ההסכם. כמו כן דנו השניים במשבר באוקראינה. כאמור, שיחות הגרעין אמורות להסתיים עד יום שלישי, אך שני הצדדים אותתו כי תתכן הארכה של מספר ימים בשיחות.
  • במקביל, גובר הלחץ בזירה הפנים אמריקאית מצד מבקרי ההסכם המתגבש. הסנטור הרפובליקני המתון יחסית, בוב קורקר, הביע השבוע חשש כי ממשל אובמה יתקשה לעמוד בהתחייבות לוותר על חתימה על הסכם גם אם ההסכם שיעמוד על הפרק יהיה רע. בנוסף, הביע קורקר דאגה מפני האפשרות כי הממשל ויתר על האפשרות של תקיפה צבאית באיראן במקרה הצורך. קורקר העריך שאם יובא בפני הקונגרס הסכם שלא יתפס כמספק, ייתכן שניתן יהיה לגייס את הרוב של 60 הסנטורים הדרוש כדי להתנגד לו, רוב שיחייב שיתוף פעולה מצד הדמוקרטים. 
  • בנוסף, צוות מומחים בהם חמישה יועצים לשעבר של ממשל אובמה הזהיר מפני הסכם שלא יעמוד בתנאי הסף שהגדיר הממשל עצמו ל”הסכם טוב”. המכתב קורא לאובמה שלא להסכים לעסקה שלא תכלול פיקוח על אתרים צבאיים באיראן או כזו שתביא להסרה מיידית של כל הסנקציות על איראן.
  • בין היתר לאור החששות המובעים מצד גורמים שונים כי העסקה עם איראן לא תעמוד בתנאים מינימליים, הודיעו גורמי ממשל כי ההסכם המלא, כולל נספחיו הטכניים יתפרסמו. זאת, בניגוד להסכמי הביניים הקודמים שהושגו עם איראן במהלך השיחות שהתפרסמו רק כקווים כלליים.

ישראל-ארה”ב
  • על רקע ההתקרבות להסכם בשיחות הגרעין החליטה ממשלת ישראל המתנגדת לשיחות להקפיא מגעים עם ארה”ב על חידוש הסכמי הסיוע הביטחוני בין המדינות. לכל הפחות עד סיום השיחות עם איראן ואולי אף עד לחילופי הנשיאים בארה”ב בעוד כשנה וחצי. יוזכר, כי בחודשים האחרונים נטען כי על אף שישראל מתנגדת להסכם עם איראן, היא מקיימת מגעים על פיצוי בדמות סיוע ביטחוני מצד ארה”ב. ראש הממשלה נתניהו הכחיש את הדיווח ממנו השתמע כי ישראל לכאורה השלימה עם דבר קיומו של הסכם בנושא הגרעין. על פי מקורות ביטחוניים, מטרת ההקפאה היא לאפשר חידוש של השיחות לאחר שיתברר לישראל מה תוכן ההסכם ולהעמיד דרישות בהתאם.

ישראל-פלסטינים

  • שר החוץ של הרשות הפלסטינית הגיש אתמול לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג תיק חומרים שאמור לבסס את הטענה כי ישראל ביצעה פשעי מלחמה נגד הפלסטינים בקיץ שעבר, ובמסגרת הכיבוש של השטחים. בנוסף, עוסק התיק גם בבנייה בהתנחלויות ובמצב האסירים הפלסטינים בבתי הכלא בישראל.
  • “מריאן” הספינה הראשונה מתוך “משט החירות השלישי” בו משתתפים כ-70 פעילי זכויות אדם המעוניינים בהסרת המצור המדיני והכלכלי על עזה יצאה מכרתים לכיוון ישראל במהלך הלילה. בין משתתפי המשט, הנושא ציוד הומניטרי, גם חבר הכנסת באסל גאטס מהרשימה המשותפת ונשיא תוניסיה לשעבר, מנצף אלמרזוקי. לטענת אחד ממשתתפי המשט, גורם בלתי ידוע חיבל במדחף של אחת מספינות המשט מה שגרם לעיכוב ביציאה עקב הצורך להחליף ספינה זו.
  • פלסטיני הגיע היום עם רכב בשעות הבוקר למחסום בקעות שבבקעת הירדן ופתח בירי לעבר כוח צה”ל שבמחסום. הכוח השיב לעברו אש ופצע אותו קשה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה