יום שישי, 19 ביוני 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-19.6.2015

היום בעדכון: ארה”ב מודה - הרגנו את מפקד אלקאעדה בתימן בטעות • הלחימה בסוריה מתקרבת לגבול עם ישראל • ונזיפה אמריקאית לחה”כ מייקל אורן ממפלגת “כולנו” הובילה להתנצלות של כחלון
תמונת היום: לחימה בין צבא סוריה לבין מורדים באזור קוניטרה הסמוכה לגבול עם ישראל ביום רביעי (צילום: AP)


תימן
  • בפיגוע התאבדות מורכב בצנעאא’ נהרגו עשרות אנשים ונפצעו עשרות נוספים כשמחבלים של דאע”ש נהגו ברכבי תופת לתוך מבנים של המורדים החות’ים בבירה התימנית. במקביל, תקף מחבל כינוס של חות’ים במקום אחר בעיר.
  • נציגי הממשלה התימנית הגולה הנמצאים בז’נבה לשיחות שלום בחסות האו”ם טענו ביום רביעי כי לא חלה שום התקדמות בשיחות עד כה משום שנציגי החות’ים אינם עוזבים את המלון ונמנעים מלהשתתף בשיחות.
  • בעקבות תקיפת ארה”ב בתימן בה חוסל מפקד אלקאעדה בחצי האי ערב הוציא הארגון להורג שני אזרחים סעודים שהואשמו בריגול למען ארה”ב. במקביל, התפרסם כי הממשל האמריקאי הנחה לבצע את התקיפה מבלי שידע שהבכיר נמצא ביעד הנתקף.

סוריה
  • מתעצמת שוב הלחימה באזורים הסמוכים לגבול סוריה-ישראל בגולן. קואליציית מורדים בהובלת הארגון הפרו-מערבי “צבא סוריה החופשי” פתחה במתקפה על עמדות של צבא סוריה באזור קוניטרה הצמודה לגבול עם ישראל. צבא סוריה הפגיז ביום רביעי עמדות שלו שנכבשו על ידי המורדים מה שהוביל להפעלת אזעקה ברמת הגולן הישראלית.

ישראל-ארה”ב
  • מייקל אורן, שגריר ישראל בארה”ב לשעבר וחבר הכנסת מטעם מפלגת “כולנו”, פרסם השבוע מאמר בעיתון השמרני הנחשב ה”וול סטריט ג’ורנל” בו ביקר חריפות את ממשל אובמה וטען כי זה פגע במתכוון ביחסים עם ישראל. המאמר נכתב כחלק ממסע הפרסום לספר הזכרונות של אורן שיוצא לאור בימים אלה. 
  • בתגובה טען שגריר ארה”ב בישראל כי תיאורו של אורן “דמיוני”, הוא גם שוחח עם יו”ר “כולנו”, השר משה כחלון ודרש כי זה יתנער מהדברים. כחלון קיים שיחת הבהרה עם אורן ושלח לשגריר ארה”ב מכתב בו הוא מבהיר כי הדברים שנכתבו אינם מייצגים את הקו המפלגתי ואת עמדות כחלון עצמו. גם דובר מחלקת המדינה האמריקאית טען כי אין שחר לדברי אורן אותם כינה דברים של “פוליטיקאי שמנסה לקדם ספר” והוסיף כי אורן כשגריר לא היה חשוף למלוא תמונת היחסים בין שתי המדינות.

מצרים
  • נשיא מצרים, סיסי, הוזמן לביקור רשמי ראשון בבריטניה. גורמים במדינה הביעו תרעומת על הזמנת הנשיא המצרי שהגיע ימים ספורים בלבד לאחר שבית משפט במדינה אישר גזר דין מוות נגד הנשיא המודח, מורסי. הממשל הבריטי דחה את הביקורת וטען כי יש להדבר עם המשטר המצרי כדי להביע את עמדות בריטניה ביחס אליו.
  • ביום רביעי הודיע סיסי על חנינה ל-165 אסירים לרגל תחילת חודש הרמצ’אן, מרביתם צעירים שנידונו לעונשי מאסר של שנתיים עד ארבע שנים על השתתפות בהפגנות נגד המשטר.
  • קצין משטרה אחד נהרג וארבעה טירוני משטרה נפצעו בפיצוץ מטען צד נגד רכב משוריין של המשטרה המצרית בצפון סיני ביום רביעי. בהמשך אותו היום הודיע צבא מצרים כי סיכל מתקפה אחרת באזור נגד כוחותיו במסגרת פעולה בה חוסלו שבעה חמושים והושמדו שני מחבואי נשק.

הזירה הפלסטינית

  • אבו מאזן הטיל על ראש ממשלת הרשות שהתפטרה השבוע, ראמי חמדאללה, להרכיב ממשלה חדשה. הממשלה הקודמת שכללה שרים טכנוקרטיים שנבחרו בהסכמה בין פתח לחמאס התפטרה בשל חוסר יכולתה לפעול ברצועת עזה. אבו מאזן הורה לחמדאללה לאייש את ממשלתו החדשה בנציגים של הפלגים הפוליטיים במטרה להבטיח את תמיכתם בפעולותיה.
  • הפלסטינים נערכים להגיש מסמכים ראשונים נגד ישראל לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) מאז התקבלו כחברים בבית הדין בתחילת אפריל. המסמכים אינם נוגעים לתביעה ספציפית אלא הם נתונים כלליים על הפרות של החוק הבינלאומי על ידי ישראל להן טוענים הפלסטינים. כל זאת, בכוונה שהתובעת הראשית של בית הדין תפתח בבדיקה נגד ישראל. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה