יום רביעי, 17 ביוני 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-17.6.2015

היום בעדכון: גובר הלחץ בקרב הדרוזים בסוריה מפני התקדמות האסלאמיסטים • קרי: לא מעניין אותנו דיווח מלא מאיראן על מחקרי גרעין בעבר אלא ערבויות שלא תעסוק בהן בעתיד • וחמאס תשיב היום להצעת האו”ם להפסקת אש ארוכה עם ישראל
תמונת היום: משפחות של אנשי ביטחון לבנונים ששבויים בידי דאע”ש חסמו אתמול כבישים בלבנון במחאה על כך שאינן מעודכנות במצבם (צילום:The Daily Star)


סוריה
  • בימים האחרונים מתעצמת הלחימה סביב איזורי המגורים של הדרוזים בסוריה באזור הכפר חאדר שמול מג’דל שמס שבצידו הישראלי של הגבול ובאזור ג’בל דרוז. בחאדר רצחו שני חיילים סורים את מפקדם הדרוזי וערקו לשורות ג’בהת אלנצרה. לאחר הרצח פתח ג’בהת אלנצרה במתקפה על הכפר. זאת, במקביל להתקדמות של דאע”ש באזור ג’בל דרוז. 
  • בתגובה לאירועים וללחץ מצד הקהילה הדרוזית בישראל העבירה ישראל מסר לג’בהת אלנצרה המזהיר את הארגון מפני פגיעה באוכלוסייה הדרוזית. למשך מספר שעות הכריז אתמול מפקד פיקוד צפון, האלוף אביב כוכבי, על שטח צבאי סגור בצפון מזרח רמת הגולן מחשש שדרוזים בישראל יגיעו להפגין באזור הגבול שסמוך אליו מתנהלת הלחימה.
  • שר החוץ האמריקאי, ג’ון קרי, אמר אתמול כי שוחח ביום שני עם שר החוץ הרוסי על המשך התקיפות הכימיות באמצעות כלור שמבצע הצבא הסורי. קרי טען כי “הסבלנות של כולם” אוזלת נוכח המשך התקיפות והעריך שרוסיה תדון בסוגיה עם הנשיא הסורי, אסד.

לבנון
  • משפחותיהם של תשעה אנשי ביטחון שנשבו על ידי דאע”ש לפני כשנה חסמו אתמול את הכביש בין קלאמון לבין הערים טריפולי ובירות במחאה על היעדר התשובות המתקבלות מממשלת לבנון על מצב ילדיהן. זאת, בין היתר בעקבות שמועות על הוצאת השבויים להורג. 16 שבויים נוספים נמצאים בידי ג’בהת אלנצרה, אך הארגון מתיר למשפחותיהם לבקר אותם.
  • במסגרת מתקפת חזבאללה וצבא סוריה נגד דאע”ש ברכס הקלאמון שבאזור הגבול בין סוריה ללבנון נהרג מפקד דאע”ש במחוז, אבו בלקיס אלבגדדי. בנוסף, התקדמו כוחות המשטר וחזבאללה באזור וכבשו אזורים נוספים מידי הארגון.

איראן
  • מזכיר המדינה האמריקאי, ג’ון קרי, רמז אתמול כי ארה”ב תסכים שאיראן לא תפרט את מלוא פעילויותיה בתחום הגרעין הצבאי בעבר. לדבריו, ארה”ב יודעת “מה הם עשו” בתחום בעבר ועניינה הוא לוודא שלא תעסוק בפעילות כזו בעתיד. לאור זאת, הוא הבהיר כי ארה”ב תתעקש על הכלים שיאפשרו להבטיח את הדבר בדגש על היתר גישה לפקחים לאתרים צבאיים אליו איראן מתנגדת מאד. לדבריו, של קרי, סוגייה זו היא אחת מנקודות המחלוקת המרכזיות שנותרו בשיחות. 
  • בהקשר זה, הבהירו גורמים אמריקאיים בעילום שם, כי הסעיפים עליהם תתעקש ארה”ב להבהרות בהקשר למחקרי הגרעין הצבאי הם אלו שנחוצים להבטיח שלא יתבצעו כאלה בעתיד: גישה לאתרים ששישמשו את התוכנית ולמדענים שהיו שותפים לה.

מצרים
  • צינור הגז המצרי בסיני פוצץ ביום ראשון שוב בפעם ה-29 מאז המהפיכה שהפילה את שלטון מבארכ בשנת 2011.

ישראל-פלסטינים

  • חמאס צפוייה היום למסור בקטר את תגובתה להצעת שליח האו”ם להפסקת אש ארוכת טווח עם ישראל. החידוש המרכזי בהצעה הוא הקמתו של נמל ימי צף מול חופי עזה שיפוקח על ידי ישראל שיאפשר הקלה כלכלית שחמאס מתאמצת מאד להשיג בעזה ושישראל מקווה לה כדי למנוע התלקחות נוספת באזור. בנוסף, לא יכללו דיונים הנוגעים להקמת שדה תעופה אותו דורשת חמאס משום שישראל מסרבת לכל עיסוק בעניין. 
  • אבו מאזן הודיע אתמול כי היום תתפטר ממשלת ההסכמה הפלסטינית שהוקמה לפני כשנה על בסיס הסכמות בין חמאס לפתח, ויערך בה חילופי גברי. זאת, לאור חוסר יכולתה של הממשלה להשפיע על הנעשה ברצועת עזה. חמאס הודיעה כי היא דוחה את צעדיו של אבו מאזן כחד צדדיים ולכן לא לגיטימיים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה