יום חמישי, 11 ביוני 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-11.6.2015

היום בעדכון: נחשף כי ישראל כנראה אספה מודיעין על השיחות בין איראן למעצמות באמצעות רוגלה מתקדמת • במצרים סוכלה מתקפת טרור על אתר תיירות • ודאע”ש בסיני טוען כי הוציא להורג מרגל ישראלי
תמונת היום: שוטרים צבאיים טורקים בגבול עם סוריה מנסה לשלוט בתנועת פליטים מסוריה אתמול (צילום: רויטרס)


סוריה
  • דוברת משרד החוץ האיראני הכחישה את הדיווחים שהתפרסמו לאחרונה לפיהם איראן פרסה בסוריה אלפי לוחמים מעיראק ומאפגניסטן כדי לסייע למשטר אסד בקרב על שרידותו.
  • ערוץ הטלוויזיה של חזבאללה שידר אתמול הודעה של מזכ”ל הארגון, נצראללה, בה הוא הודיע כי החלו הקרבות בין חזבאללה לבין דאע”ש ברכס הרי הקלאמון. לדברי נצראללה בקרבות עד כה נהרגו עשרות לוחמים של דאע”ש ומספר, בו לא נקב, של לוחמי חזבאללה. בשבועות האחרונים הופיע נצראללה מספר רב יחסית של פעמים בתקשורת כדי להביע את מחויבותו ללחימה בארגוני הג’האד שהתמקמו בגבול סוריה-לבנון. 
  • כ-9,000 בני אדם נמלטו לטורקיה בשבוע האחרון מאזור תל אביאד שבצפון סוריה מפני התקדמות הכוחות הכורדים נגד דאע”ש באזור. הנמלטים הם ברובם המכריע סונים ערבים החוששים מלהקלע לקרבות בין דאע”ש לכורדים ומלהמצא תחת שליטת הכורדים.

איראן
  • חברת אבטחת המידע “קספרסקי” חשפה כי במחשבים של שלושה מלונות בהם התקיים המשא ומתן בין איראן למעצמות נמצאה רוגלה מתקדמת ששימשה כנראה לאיסוף מודיעין על השיחות, על פי החשד, על ידי ישראל. הרוגלה נחשפה כש”קספרסקי” גילתה כי הותקפה ובדקה אלו עוד מחשבים נפגעו על ידיה והיא דומה במאפייניה לכלי אחר שכונה “דוקו” אותו חשפה “קספרסקי” ב-2011 וששימש גם הוא על פי החשד את ישראל לאיסוף מודיעין. 
  • דרג הנושאים והנותנים הטכני של איראן והאיחוד האירופי החל אתמול בסבב שיחות נוסף בוינה במטרה להגיע להסכם גרעין לפני ה-30 ביוני. לשיחות צפויים להצטרף גם נציגים משאר המעצמות המעורבות בשיחות.
  • מצטפא עזיזי, איראני תושב קנדה בן 52 שנעצר לאחרונה באיראן כשבא לביקור במדינה נידון ביום שני לשמונה שנות מאסר באשמת קשירת קשר לפגיעה במדינה והעלבת המנהיג העליון. עזיזי הוא איש קולנוע והוא נעצר כנראה בעקבות התבטאויותיו נגד המשטר ברשתות חברתיות.

חזבאללה
  • משרד האוצר האמריקאי הטיל אתמול סנקציות והקפיא את נכסיהם של שלושה אנשי עסקים לבנונים והחברות שלהם בשל קשרים לחזבאללה וסיוע לוגיסטי לארגון.

מצרים

  • כוחות הביטחון המצרים סיכלו מתקפת טרור באחד מאתרי התיירות המרכזיים במדינה, מקדש ארנאכ שבאזור לוקסור. שלושה חמושים מצויידים במטעני חבלה התעמתו עם כוחות הביטחון באתר ופצעו ארבעה מצרים. מבין החמושים, אחד נהרג בקרב, שני פוצץ עצמו ושלישי נפצע ונעצר. בעקבות התקרית הורה הנשיא סיסי על הגברת האבטחה באתרי תיירות מרכזיים מחשש כי אבדן תחושת הביטחון של תיירים תפגע במגזר זה, מהרווחיים שבמקורות ההכנסה המצריים.
  • תנועת המחאה הליברלית “ה-6 באפריל” טוענת כי עשרות פעילים בתנועה ואנשים התומכים בה נעצרו על ידי כוחות הביטחון המצרים בניסיון לחבל בקריאות התנועה לציבור להשאר בביתו היום כדי למחות על המצב הכלכלי ועל דיכוי חופש הביטוי במצרים. גורמי משטר שלא הזדהו טענו כי כוחות הביטחון עצרו את הפעילים בחשד כי הסיתו בניגוד לחוק לשביתה.
  • מחוז סיני של דאע”ש פרסם ביום שלישי סרטון בו נראית הוצאתו להורג ביריה של אדם המואשם כי ריגל למען המוסד נגד הארגון. בסרטון נראה המוצא להורג כשהוא לבוש בגד כתום בדומה למוצאים להורג בסרטים נוספים של הארגון וכשהוא חופר את קברו שלו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה