יום רביעי, 3 ביוני 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-3.6.2015

היום בעדכון: גידול במלאי האוראניום המועשר לרמה נמוכה של איראן • סיסי הוזמן לביקור בגרמניה לאחר שעד כה נמנעה מרקל מלהזמינו • ונמשכות עבודות הנדסיות של חמאס סמוך לגדר המערכת ברצועת עזה
תמונת היום: הנשיא אובמה בראיון לאילנה דיין בתוכנית “עובדה” ששודר אתמול (צילום מסך)


סוריה
  • כוחות דאע”ש מתקדמים בימים האחרונים נגד כוחות המורדים בצפון סוריה באזור שבין העיר חלב לגבול עם טורקיה. ההתקדמות מאיימת על צירי אספקה גם של המורדים וגם של המשטר הסורי בצפון סוריה.

לבנון
  • אתמול דיווחו כלי תקשורת בלבנון כי מטוסי צה”ל תקפו באזור הגבול בין סוריה ללבנון אתמול. עם זאת, חזבאללה הכחיש את הדיווח וטען שאף שמטוסי צה”ל פעלו באזור הם לא תקפו מטרות, וגם כלי תקשורת בישראל הכחישו כי הייתה תקיפה כזו.

איראן
  • מלאי האוראניום המועשר לרמה נמוכה של איראן גדל ב-20% מאז חתימת הסכם הביניים בנובמבר 2013 למרות שאיראן הייתה אמורה לשמור על כמות זהה של חומר מסוג זה. לא ברור האם ברקע לעיכוב גרירת רגליים איראנית או שמא קושי טכני בתהליך ההמרה של אוראניום שכבר הועשר לכדי מוטות דלק שימנעו את המשך ההעשרה של החומר. לפחות חלק מהגידול נובע מדילול של אוראניום שהיה מועשר לרמה בינונית לפני חתימת העסקה וחלקו הנוסף נובע מהמשך העשרה של אוראניום טבעי. לדיווח על הגידול במלאי אחראים הפקחים של הסוכנות הבינלאומי לאנרגיה אטומית.  
  • יצרנית הנשק הרוסית המייצרת את מערכת הטילים נגד מטוסים S300 הודיעה כי היא ערוכה לספק את המערכת לאיראן עם חתימת חוזה עדכני למכירתה. עד כה נמנעה רוסיה מלהודיע מתי תוציא את העסקה לפועל.

מצרים
  • במסגרת המאבק של השלטון המצרי בתנועת האחים המוסלמים, נעצרו ביום שני שני בכירים מבוגרים בתנועה התומכים בהתנגדות בלתי אלימה. במקביל, השופט המצרי שגזר על כמאה נאשמים מהתנועה, בהם הנשיא המודח מורסי, גזר דין מוות הודיע כי יתן פסק דין סופי בעוד שבועיים לאחר שקיבל את חוות הדעת של המופתי העליון המצרי בנושא. הנאשמים יוכלו לערער גם ההחלטה הזו, על פי החוק המצרי.
  • נשיא מצרים, סיסי, אמור היה להגיע אתמול לביקור ראשון מאז נבחר לתפקידו בגרמניה. מטרת הביקור היא הידוק הקשרים בין המדינות וחיזוק ערוצי הסחר האזרחי והצבאי ביניהן. סיסי הוזמן לביקור למרות שקודם לכן התעקשה הקנצלרית מרקל כי מצרים תקיים בחירות לפרלמנט לפני הביקור, שטרם התקיימו.

טורקיה
  • ארדואן איים כי ימצה את הדין עם כלי תקשורת טורקי שפרסם ביום שישי מידע מביך על סיוע של אחת מסוכנויות המודיעין הטורקיות למורדים בטורקיה בנשק בתחילת 2014. בסרטון שפרסם העיתון קומהורייט נראים שוטרים פושטים על משאית של סוכנות המודיעין בגבול עם סוריה ומגלים על גביה נשק. ארדואן טען כי מדובר בסיוע אזרחי וכי הסרטון מציג פעילות של כוחות משטרה הנאמנים ליריביו הפוליטיים. ארדואן נוהג להאשים כי יריביו הפוליטיים פועלים במגוון אמצעים, כולל שימוש בכלי התקשורת, כדי לחתור באופן לא לגיטימי תחת שלטונו.

ארה”ב
  • בראיון לתוכנית “עובדה” התייחס שוב הנשיא אובמה ליחסי ישראל-ארה”ב, לסכסוך הישראלי פלסטיני ולנושא הגרעין האיראני. לדבריו, הצהרות ראש הממשלה, נתניהו, פוגעות באמינות הכוונה של ממשלת ישראל להגיע לפתרון של שתי מדינות וכי לאור זאת נעשה קשה יותר לארה”ב להגן על ישראל באו”ם. אובמה ביקר במרומז את נאומו של נתניהו בקונגרס האמריקאי לפני הבחירות בישראל ואת קשריו עם בכירי המפלגה הרפובליקנית. בנושא האיראני הביע אובמה ביטחון ביכולת להשיג הסכם שיגביל את יכולות הגרעין של איראן טוב יותר מאשר בדרכים אחרות וטען שכל פתרון צבאי רק יאט את תוכנית הגרעין ולא יסכל אותה לחלוטין.

הזירה הפלסטינית

  • לאחר שבשבוע שעבר הכירה חמאס בפרסומים בישראל לפיהם התנועה בונה ציר לתנועת רכבים במרחק של פחות מ-300 מטר מגדר המערכת בעזה טענו היום כלי תקשורת של התנועה כי כוחות צה”ל לשבש את סלילתו. לטענת חמאס, כוחות הנדסיים של צה”ל חצו את הגדר לעבר אזור העבודות, אך התנועה איבטחה את הכלים שלה המעורבים בסלילה ואלה לא נפגעו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה