יום חמישי, 4 ביוני 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-4.6.2015

היום בעדכון: עימות בטוויטר בין דוברת של משה”ח האמריקאי לעיתונאי ה-NYT בנושא הגרעין האיראני • בסקירה של קצין בכיר בצה”ל על האיומים מול ישראל נטען כי הסכם גרעין עם איראן יפחית איום הגרעין • ושתי רקטות נורו מעזה על ידי ארגון מזוהה דאע”ש כנקמה נגד חמאס
תמונת היום: איור של אומנית איראנית המציג חברי פרלמנט איראניים כחיות בעטיו נידונה ל-12 שנות מאסר (צילום: פייסבוק)



איראן
  • עימות בטוויטר בין דוברת של משרד החוץ האמריקאי, מארי הארף, לבין עיתונאי הניו יורק טיימס, דיוויד סנגר, לאחר שהאחרון פרסם דיווח לפיו איראן הגדילה את מלאי האוראניום המועשר שברשותה מאז חתימת הסכם הביניים. הארף טענה שדיווחו של סנגר רצוף טעויות ובהן בין היתר הטענות לפיהן ארה”ב אינה מבינה מדוע גדל המלאי וכי הדבר עשוי להעיד על חוסר אמינות איראני לקראת הסדר קבע, והבהירה שעל פי הסכם הביניים, היעד שהוצב לכמות האוראניום המועשר נוגע לסוף תקופת ההסכם ולא לנעשה במהלכה. סנגר הגיב בציניות כי הארף למעשה מגנה על ממשלת איראן וזו האחרונה השיבה כי היא אינה מגנה על איראן אלא על הסכם עליו חתומה ארה”ב.
  • אומנית איראנית בשם אתנה פאראגדני נידונה ליותר מ-12 שנות מאסר באשמת העלבת הפרלמנט ופגיעה במוסדות המדינה לאחר שהעלתה לפייסבוק לפני כשנה איור של חברי הפרלמנט האיראני בדמות חיות. זאת, לאחר שהללו קיבלו החלטה להגביל את הגישה לאמצעי מניעה מסויימים.
  • שיחות הגרעין בדרג מומחים התחדשו היום בז’נבה.

מצרים
  • חמושים רכובים על אופנוע ירו לעבר רכב של משטרת התיירות המצרית סמוך לפירמידות בגיזה והרגו שני שוטרים שהיו ברכב. מתקפות באזור רווי תיירים זה הן די נדירות למרות ריבוי המתקפות בשאר אזורי מצרים נגד כוחות הביטחון בשנים האחרונות.
  • בית משפט לערעורים קבע כי יש לערוך משפט חוזר שני למבארכ באשמת הרג מפגינים לאחר שבמשפט הראשון הוא הורשע וזוכה במשפט חוזר שהסתיים לאחרונה.
  • במסגרת ביקורו של נשיא מצרים, סיסי, בברלין נחתם הסכם בין מצרים לבין חברת סימנס הגרמנית במסגרתו תספק סימנס למצרים תחנות כוח מונעות גז ורוח בשווי 8 מיליארד ארו בעסקה שאמורה לצאת לפועל עד סוף 2017. 

סוריה
  • למרות הביקורת הבינלאומית והדרישות להפסקת השימוש בנשק כימי, נראה כי משטר אסד מוסיף להשתמש בגז כלור במתקפות על מוקדים בשליטת מורדים. לפי Human Rights Watch במהלך אפריל ויוני ביצע המשטר לפחות שלוש תקיפות באזור אדליב בהן נעשה שימוש בנשק כימי.
  • לטענת גורמים פוליטיים בלבנון, איראן שלחה 15,000 לוחמים בהם איראנים, אפגאנים ועיראקים כדי לסייע למשטר אסד שנוחל לאחרונה מפלות מול המורדים ומול דאע”ש. בפרט, טוענים המקורות, נועדו הכוחות לסייע בלחימה באיזור אדליב בצפון סוריה. על פי הדיווחים, ביקורו של מפקד כוח קדס במשמרות המהפכה, קאסם סלימאני בסוריה בשבוע שעבר בו הבטיח “שהעולם יופתע ממה שאיראן והפיקוד הסורי מתכננים” נועד להכין את הקרקע להשתלבות הכוח בלחימה.
  • לצד המפלות לאסד ולכוחות התומכים בו באזורים שונים בסוריה, חזבאללה טען אתמול כי הוא נוחל הישגים בלחימה במורדים ברכס הרי הקלאמון שבגבול סוריה ולבנון. לטענת כלי תקשורת של הארגון, לוחמיו צרים על מקומות המחבוא האחרונים של ארגוני הג’האד הפועלים באזור.

ישראל
  • “קצין ישראלי בכיר” סקר בפני כתבים צבאיים את תמונת האיומים כפי שזו נתפסת כיום בצה”ל. מהסקירה עולה כי בצה”ל מעניקים סבירות נמוכה לעימות קונבנציונלי וירידה באיום הלא קונבנציונלי, אך חוששים מפני הסלמה בזירה הפלסטינית, בפרט במקרה של הפסקת התיאום הביטחוני בגדה והתגברות החיכוך בשטח. לאור זאת, מנסה מערכת הביטחון להקל על חיי האזרחים בגדה במטרה להפחית את התסכול של האוכלוסייה הפלסטינית. 
  • בהתייחס לאיום האיראני, אמר הקצין שאם יחתם הסכם בין איראן למעצמות צפוי לפחות האיום בהתקדמות תכנית הגרעין שלה משום שיושתו עליה מגבלות כאלה שיקשו עליה להתקדם. בצה”ל מעריכים כי השחיקה של צבא סוריה במלחמת האזרחים הביאה לכך שהוא אינו איום על ישראל עוד, אך באותה עת, מורדים מארגונים אסלאמיסטיים נמצאים כעת סמוך מאד לגבול עם ישראל בגולן. בנוסף, דווח כי בצה”ל יקראו לפינוי אוכלסייה של כמיליון איש, רוב אוכלוסיית דרום לבנון,  במקרה של מלחמה בין ישראל לחזבאללה.
  • מנכ”ל חברת אורנג’ הבינלאומית טען אתמול בביקור בקהיר שהיה מסיים את ההתקשרות עם הזכיין הישראלי “פרטנר” לו היה יכול לעשות זאת בעלות סבירה, וכל זאת בשל השליטה הישראלית בפלסטינים. ישראל מחתה בפני צרפת על הדברים, אך היום שבה החברה והודיע כי תשאף לסיים את ההתקשרות, אך הפעם טענה כי מדובר במדיניות כוללת במסגרתה נמנעת החברה מפעולה לא ישירה בשווקים ומתנתקת מזכיינים. 

הזירה הפלסטינית

  • שתי רקטות גראד נורו אתמול בלילה מרצועת עזה לשטחים פתוחים בישראל. צה”ל הגיב בתקיפת שלוש מטרות ובישראל טענו כי רואים בחמאס אחראית לשמירה על השקט למרות שלא היא ירתה את הרקטות. ארגון אסלאמי קיצוני קטן המזוהה עם דאע”ש, פלוגות השיח’ עמר חדיד בית אלמקדיס, נטל אחריות לירי ואמר שהוא בוצע כנקמה נגד חמאס בתגובה לחיסול פעיל של הפלוגות שסרב להסגיר את עצמו לידי חמאס השבוע.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה