יום שישי, 12 ביוני 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-12.6.2015

היום בעדכון: במערב טוענים שאיראן לא תצטרך לתת תשובות מלאות על מחקרי הגרעין הצבאי לפני הסכם קבע, אך גם לא תקבל הקלה מלאה בסנקציות • ישראל מכחישה מעורבות ברוגלה שנתפסה במלונות בהם מתנהלות שיחות הגרעין • וארדואן בהופעה ראשונה מאז הבחירות בטורקיה ביום ראשון
תמונת היום: שיגור טיל טאו-2 שסופק לצבא לבנון על ידי ארה”ב בתצוגת תכלית ביום רביעי (צילום: The Daily Star)



סעודיה
  • אשתו של הבלוגר הסעודי הליברלי, ראיף בדאוי, שנידון ל-1000 מלקות ו-10 שנות מאסר על פגיעה בכבוד האסלאם עדכנה השבוע כי בית המשפט העליון במדינה הותיר על כנו את העונש. בעקבות ביקורת בינלאומית על ההחלטה פרסמה סעודיה הודעה המגנה את הביקורת וטוענת כי מדובר בהתערבות בלתי לגיטימית בענייניה הפנימיים. בדאוי ספג כבר 50 מלקות ואמור היה להמשיך להיות מולקה מדי יום שישי 50 נוספות עד להשלמת עונשו, אך לחץ בינלאומי מנע עד כה את המשך יישום העונש.

איראן
  • סגנית שרת החוץ, ציפי חוטובלי, הכחישה בשם ישראל כל מעורבות בהתקנת הרוגלה שהתגלתה במחשבי המלונות בהם התנהלו שיחות הגרעין בין איראן למעצמות. באוסטריה ובשוויץ נפתחה חקירה כדי לאתר את מקור כלי האיסוף שחשפה השבוע חברת אבטחת המידע “קספרסקי”.
  • מקורות אמריקאיים ובינלאומיים מסרו בעילום שם לכלי תקשורת כי מסתמן שאיראן לא תדרש לספק תשובות לחקירה הבינלאומית בדבר מחקרים בתחום הגרעין הצבאי שביצעה בעבר מיד במועד חתימת הסדר קבע בנושא הגרעין. על פי הדיווחים, איראן תדרש להשיב לחקירת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית במועדים שיקבעו מראש ושיתוף הפעולה שלה יכרך בהסרה של חלק מרכיבי הסנקציות המוטלות עליה.

לבנון
  • צבא לבנון ערך ביום רביעי תצוגת תכלית בפני נציגים אמריקאיים במדינה בה הוצג שימוש בטילים נגד טנקים מסוג טאו-2 שכ-200 מהם סופקו לצבא לבנון על ידי ארה”ב באמצע החודש שעבר לצורך הלחימה בארגוני הג’האד במדינה.

סוריה
  • “החזית הדרומית” גוף מורדים ליברליים בסוריה כבש מידי צבא סוריה את בסיס חיל האוויר הסורי במחוז סווידה בדרום המדינה. המשטר הסורי הכחיש את הדיווח שהגיע מספר ימים לאחר כיבוש בסיס חטיבה 52 על ידי החזית במחוז דרעא הסמוך.
  • לפחות 20 דרוזים נורו למוות על ידי לוחמים של ג’בהת אלנצרה בצפון מערב סוריה. האירוע התרחש כשעימותים התפתחו בעקבות סירוב של גבר דרוזי הנאמן למשטר הסורי למסור את ביתו לידי הארגון. בעקבות העימותים החלו לוחמי הארגון הסוני הקיצוני המשוייך לאלקאעדה לירות בדרוזים במקום, אותם האשימו ב”כפירה” עד שהופסקו על ידי לוחמים מארגונים שותפים. למרות שהדרוזים נתפסים ככופרים על ידי האסלאם הסוני, מנהיג ג’בהת אלנצרה טען לאחרונה כי ארגונו לא יפגע במיעוטים הדתיים באזורים שיכבוש.

טורקיה
  • בהופעה ראשונה מאז הבחירות ביום ראשון בהן איבדה מפלגתו את הרוב ממנה נהנתה זה יותר מעשור, קרא אתמול ארדואן בטון מפוייס בהרבה מזה שנקט בהופעותיו עד הבחירות למפלגות האחרות להזדרז ולהקים קואליצייה. מאידך, ראש הממשלה דאווטאוגלו, טען כי על אף שה-AKP פתוחה “לכל התרחישים”, שלטון קואליציוני הוא פתרון לא רצוי לאור ניסיון העבר.
  • המפלגה הכורדית שכניסתה לפרלמנט הטורקי חסמה את תקוותיו של ארדואן לביצור כוחו כנשיא הודיעה כי תסכים לשבת בכל קואליציה ובלבד שזו לא תכלול את ה-AKP, מפלגתו של ארדואן. עם זאת, לא ברור כי תיתכן הסכמה בין המפלגה החילונית לבין מפלגת הימין הלאומית שנחוצה לשם הקמת קואליציה כזו.

עיראק
  • ארה”ב תשלח בשבועות הקרובים עוד 450 מאנשיה לסייע בשילוב של בני השבטים הסונים לתוך צבא עיראק בצעד שנתפס כחיוני להבטחת אחדותה העתידית של המדינה וללחימה בדאע”ש הסוני גם הוא.

מצרים
  • באירוע יוצא דופן הרשיע בית משפט במצרים שוטר באשמת הריגה בעקבות הירי במפגינה שאימה אלסבאג שמותה בחודש ינואר מאבדן דם שנגרם מירי שוטרים בהפגנות בחודש ינואר, צולם ועורר מחאה במצרים ובעולם כולו.

הזירה הפלסטינית

  • אזעקות נשמעו אתמול באשקלון בעקבות ניסיון שיגור כושל מעזה שאוכן במערכות ההתראה הצה”ליות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה