יום ראשון, 8 במאי 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-8.5.2016

היום בעדכון: הרביעיה אמורה לצאת בדוח המבקר את ההתנחלויות • בסוריה הורחבה הפסקת האש בחלב • ונמשכים מעצרי מתנגדי משטר במצרים
תמונת היום: תזמורת רוסית מנגנת באמפיתיאטרון בתדמור ששימש את דאעש להוצאה להורג פומבית (צילום: רויטרס)

הזירה הפלסטינית
  • לצד ירידה במתיחות בשטח ברצועת עזה בסוף השבוע, נמשכו חילופי האש בין ישראל לגורמי הטרור ברצועה. ביום שישי שוב נורו פצצות מרגמה לעבר כוחות צה”ל שעסקו באיתור מנהרות וצה”ל תקף בתגובה עמדת תצפית של חמאס. בשבת נורו פצצות מרגמה לעבר שטח פתוח במועצה אזורית אשכול. צה”ל תקף בתגובה שני יעדים של חמאס בדרום הרצועה. והבהיר כי גורמים סוררים היו אחראים לירי וכי חמאס העבירה מסר לפיה היא מעוניינת ברגיעה.
  • בכיר חמאס ברצועה, אסמאעיל הניה, הגיב בדרשת יום השישי שלו לתקריות האחרונות בגבול הרצועה. במוקד דבריו, הדגיש כי חמאס אינה מעוניינת במלחמה עם ישראל. עם זאת, הבהיר כי התנועה אינה משלימה עם פעילות ישראל סמוך לגדר המערכת בשטח הרצועה, המכונה הפרימטר. הוא הוסיף כי חמאס במגעים עם קטר, מצרים, טורקיה ושליח האו”ם כדי “לעצור את ההסלמה הישראלית”.
  • בישראל התכנס ביום שישי הקבינט המדיני ביטחוני לדיון על המצב בעזה. לא התפרסם כי התקבלו החלטות כלשהן בדיון. במקביל, הבהירו גורמים בישראל כי צה”ל ימשיך לפעול בפרימטר של 100 מטרים ברצועה בהתאם להבנות שהתגבשו בהפסקת האש שסיימה את “צוק איתן”.
  • הרביעייה הבינלאומית: ארה”ב, רוסיה, האו”ם והאיחוד האירופי, צפויה לפרסם בסוף החודש דוח חדש בנושא הישראלי-פלסטיני שיתמקד בביקורת על הבנייה הישראלית בהתנחלויות. כמו כן יבקר הדוח, שאמור לכלול שפה קשה מבעבר, לאור התסכול האמריקאי מישראל, ביקורת על הכשרת מאחזים לא חוקיים. מהעבר השני יתקוף הדוח את הכשלון הפלסטיני בריסון האלימות נגד ישראל. הדוח יכלול כנראה מתווה לקידום תהליך השלום והוא אמור להיות מאושר במועצת הביטחון של האו”ם.

סוריה
  • רוסיה הודיעה אתמול על הארכה בשלושה ימים של הפסקת האש בת 48 השעות שהוכרזה בחלב בסוף השבוע שעבר. בנוסף, לפי ההודעה הרוסית, הפסקת האש תורחב לאזור לטקיה בו שולט המשטר הסורי.

סעודיה
  • אתמול פוטר שר הנפט הסעודי שכיהן בתפקיד כעשרים שנה. הוא יוחלף על ידי יו”ר חברת הנפט הלאומית הסעודית ושם המשרד ישונה מ”משרד הנפט והמשאבים המינרליים” ל”משרד האנרגיה, התעשייה והמשאבים המינרליים”. זאת, במסגרת המהלך הכולל של סעודיה לצמצם את תלות כלכלתה בהכנסות מנפט בשנים הבאות.

מצרים

  • מאלכ עדלי, עורך דין מצרי העוסק בזכויות אדם, נעצר בשבת על ידי המשטר המצרי לאחר שמחה על העברת שני האיים, טיראן וסנפיר, לידי סעודיה. עדלי, חבר בתנועה הליברלית “ה-6 באפריל” הצטרף במעצר לשני עיתונאים הקשורים לתנועה שנלקחו ממטה איגוד העיתונאים בקהיר ביום ראשון שעבר בתגובה לביקורתם על המשטר. המשטר המצרי מתמודד בשבועות מאז העברת האיים עם ביקורת ציבורית ומחאה חריגים בהיקפם. 
  • שני עיתונאי אלג’זירה לצד ארבעה בני אדם נוספים, נידונו אתמול בהיעדרם לעונש מוות על העברת מסמכים הנוגעים לביטחון הלאומי המצרי לידי רשת התקשורת במהלך שלטון האחים המוסלמים במצרים ב-2013. 
  • שמונה שוטרים מצרים בבגדים אזרחיים נהרגו הבוקר בפיגוע מדרום לקהיר. השמונה נורו למוות על ידי חמושים שחסמו את הרכב בו נסעו השוטרים וריססו אותו באש מקלעים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה