יום ראשון, 29 במאי 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-29.5.2016

היום בעדכון: טענות על יוזמה איזורית להחלפת אבו מאזן • איראן עומדת בהסכם הגרעין • וכוחות מיוחדים אמריקאיים נלחמים לצד הכורדים בסוריה
תמונת היום: כוחות מיוחדים אמריקאים בסוריה נלחמים עם תג של המיליציה הכורדית על מדיהם (צילום: AFP)

הזירה הפלסטינית
  • אבו מאזן, שביקר בקהיר בסוף השבוע לרגל כינוס הליגה הערבית, נועד עם הנשיא המצרי, סיסי. השניים דנו ביוזמות השונות לקידום תהליך השלום וסיסי הביע תמיכה ביוזמות הבינלאומיות לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני על ידי הקמה של מדינה פלסטינית בגבולות 67’.
  • לפי מקורות פלסטינים, למרות הדיווחים על כוונה מצרית לכנס פגישה בהשתתפות ישראל והפלסטינים, זו לא נקבעה עדיין וההחלטה אם לקיימה תתקבל רק לאחר הכינוס המכין לועידה הבינלאומית בחסות צרפתית שיתקיים בפריז ב-4 ביוני.
  • בסוף השבוע דיווח אתר החדשות Middle East Eye מפי מקורות פלסטינים כי איחוד האמירויות יחד עם מצרים וירדן, ובתיאום עם ישראל, פועלות להעביר את מושכות השלטון ברשות הפלסטינית ביום שאחרי אבו מאזן לידי יריבו הפוליטי מתנועת פתח, מחמד דחלאן. מקורות ירדנים אישרו כי שיחות בנושא התקיימו בין דחלאן לירדן, אך שירדן לא מסרה עמדתה בסוגייה. על פי המקורות הפלסטינים, התוכנית כוללת פיוס בחסות ירדנית בין אבו מאזן לדחלאן, שהודח מתפקידיו בפתח בשנים האחרונות ומתגורר במפרץ. לאחר מכן יוסכם עם חמאס על בחירות למוסדות הרשות הפלסטינית כאשר דחלאן מתכוון לתפוס את תפקיד יו”ר הפרלמנט ממנו הוא מקווה לשלוט במי שיבחר, באישור ירדן, לשמש כנשיא הרשות הפלסטינית. כמו כן, הוא מעוניין בהפרדה בין תפקידיו השונים של אבו מאזן המכהן כראש פתח, אש”ף והרשות הפלסטינית כיום. לבסוף, מעוניין דחלאן לפצל בין חמאס ברצועת עזה להנהגתה מחוץ לשטחים וללחוץ על חמאס בעזה לוותר על שליטתה ברצועה.
  • ישראל השיבה ביום שישי לידי הפלסטינים את גופתו של המחבל שנורה בחברון על ידי החייל אלאור אזריה לאחר שנוטרל. משפחתו של המחבל התפארה בכך שבלוויה נעשה שימוש בסמלים של תנועת חמאס ונקראו קריאות נגד ישראל, בניגוד להנחיות ישראל ללוויות מחבלים.

מצרים
  • המון מוסלמי במצרים הצית את בתיהם של תושבים נוצרים בדרום המדינה ב-20 במאי, הפשיט אישה נוצרית בת 70 והכריח אותה לצעוד בעירום ברחוב. זאת, לאחר שנודע כי בנה ניהל רומן עם אישה מוסלמית. הנשיא סיסי גינה את התקיפה והורה להעמיד את האחראים לדין והמשטרה דיווחה כי ביצעה מעצרים. האפיפיור של המיעוט הנוצרי במצרים, הקופטים, קרא להפגין איפוק ואמר כי הוא מטפל בנושא מול הרשויות.
  • שר ההסברה המצרי לשעבר בתקופת מבארכ, צפות שריף, ואחד מבניו נידונו בסוף השבוע לחמש שנות מאסר על עבירות שחיתות. בן נוסף של שריף, נידון בהיעדרו לעשר שנות מאסר.

איראן
  • הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית דיווחה ביום שישי כי איראן עומדת בהתחייבותה בהסכם הגרעין שלא לצבור יותר מ-300 ק”ג של אוראניום מועשר ברמה נמוכה ו-130 טונות של מים כבדים.
  • הפרלמנט האיראני הנכנס החל אתמול את כהונתו וכיושב ראשו נבחר עלי לריג'אני. לריג'אני שימש כיו"ר הפרלמנט היוצא ונחשב לשמרן מתון שהצליח לשתף פעולה באופן פורה יחסית עם הנשיא רוחאני. הוא נבחר גם בתמיכת חלק מחברי הפרלמנט הרפורמיסטים שהעדיפו שלא להעמיד מועמד רפורמיסטי שעלול לנכר שמרנים מתונים.
  • מנהיג איראן, ח’אמנהאי, שלח הודעה לחברי הפרלמנט שהוקראה בישיבת הפתיחה של המושב. ח’אמנהאי, קרא לצירים להפוך את הפרלמנט למעוז התנגדות ללחצי “השחצנות” המערבית.
  • 30 סטודנטים איראנים שהשתתפו בימים האחרונים במסיבה מעורבת בקזווין שבצפון איראן נעצרו, נידונו ל-99 מלקות כל אחד והולקו על השתתפותם במסיבה.  כל זאת, תוך 24 שעות. כך הודיעה הרשות השופטת במדינה. במקביל, דיווחה הרשות השופטת בשבת כי נעצרו שמונה בני אדם שהפיקו סרטוני מוזיקה “מתועבים”. 

סוריה
  • סגן השר לשיתוף פעולה איזורי מטעם הליכוד, איוב קרא, אמר אתמול כי ביקר בשנים האחרונות בסוריה ובלבנון כדי לסייע בחילוץ משפחות יהודיות מחלב שבסוריה.
  • בשבוע שעבר צולמו לוחמי כוחות מיוחדים אמריקאיים המסייעים למתקפה הכורדית באזור בירת דאעש, רקה, כשעל מדיהם תגים של המיליציה הכורדית. טורקיה, המתנגדת לשיתוף הפעולה בין ארה”ב לכורדים, מחתה על השימוש בסמלי המיליציה. בתגובה אמר ביום שישי דובר של צבא ארה”ב כי הכוחות לא קיבלו אישור ללבישת התג והם קיבלו הוראה להסיר אותו ממדיהם. האירוע ממחיש את עומק שיתוף הפעולה בשטח בין מאות הלוחמים המיוחדים האמריקאיים לקואליציה הלוחמת נגד דאעש בצפון סוריה.
  • דאעש התקדם ביום שישי במתקפת נגד, נגד המורדים בסמוך לגבול בין טורקיה לסוריה. בעקבות המתקפה ניצבים כוחות דאעש באזור כ-5 ק”מ מהעיירה עזאז אליה בה כ-160,000 סורים שאינם יכולים להמלט לטורקיה שסגרה את הגבול עם סוריה לתנועת פליטים. המורדים השתלטו על העיירות באיזור ב-2012 והן מהוות ערוץ אספקה חיוני עבורן.
  • האיחוד האירופי האריך בשנה, עד 2017, את הסנקציות המוטלות על המשטר הסורי. הסנקציות כוללות איסור על סחר בנפט, השקעות מסויימות, הקפאת נכסי הבנק המרכזי הסורי באירופה ואיסור בשיווק ציוד צבאי ומודיעיני למדינה. זאת, לצד סנקציות אישיות על חברי משטר.

 עיראק

  • בתקיפות אמריקאיות בימים האחרונים בפלוג’ה, העיר הראשונה בעיראק שכבש דאעש עוד ב-2014, 70 מפעילי הארגון נהרגו ובהם מנהיג העיר מטעם הארגון, מאהר אלבלעוי.
  • בימים האחרונים התפרסמה תמונתו של מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה האיראניים, קאסם סלימאני, במהלך ביקור אצל המיליציות השיעיות המשתתפות בקרב על פלוג’ה לצד צבא עיראק. חברי פרלמנט סונים בעיראק מחו על נוכחותו באזור הקרבות על העיר הסונית בעיקרה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה