יום חמישי, 5 במאי 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-5.5.2016

היום בעדכון: יום קרב בעזה בעקבות חשיפת מנהרה התקפית • ניסיונות לחדש את הפסקת האש בסוריה • וראש ממשלת טורקיה התפטר במפתיע
תמונת היום: מנהרה התקפית שנייה שנחשפה בגבול הרצועה היום (צילום: דו”צ)

הזירה הפלסטינית
  • אתמול התרחש ברצועת עזה יום של לחימה ערה שכמותה לא התרחשה מאז מבצע “צוק איתן”. שש פצצות מרגמה נורו אתמול לאורך היום מרצועת עזה לעבר כוחות צה”ל שפועלים לאיתור מנהרות באזור גדר המערכת. צה”ל הגיב באש לעבר עמדות חמאס ותקף פעמיים, אתמול בערב ובמהלך הלילה, מטרות של חמאס ברצועה. בשטח ישראל נאסרה הגישה ליישובים הסמוכים לגבול בעוד שברצועה תושבים נמלטו מבתיהם ושני בתי ספר בצפון הרצועה פונו מחשש לפגיעה מתקיפות צה”ל.
  • נראה כי ברקע לאירוע, חשיפה של מנהרה התקפית של חמאס שחצתה לשטח ישראל בדרום הרצועה ורצונה של חמאס לערער את כללי המשחק הנוכחיים בהם צה”ל פועל בטווח מוגבל בתוך הרצועה (פרימטר של 100 מ’). גורמים בצה”ל מסרו כי ייתכן שחמאס אחראית לירי חלק מפצצות המרגמה והבהירו כי המאמץ נגד המנהרות יימשך משום שהן מפרות את ריבונות ישראל.
  • בחמאס הצהירו כי הם רואים בישראל אחראית להסלמה שהתפתחה אתמול ואיימו בתגובה חריפה. מאוחר יותר, אמר בכיר חמאס, מוסא אבו מרזוק כי סוכם בתיווך מצרי על חידוש הפסקת האש לאחר שישראל ניסתה לעצב “מציאות חדשה בגבול”. בתקשורת הפלסטינית נטען גם כי לפי ההסכמה, ישראל תיסוג משטח הרצועה בתמורה לנצירת אש פלסטינית ואף דיווחו מאוחר יותר על יישום ההסכמה. בישראל הכחישו את דבר קיומה של הסכמה כזו. 

סוריה
  • ארה”ב ורוסיה סיכמו על החלה מחודשת של הפסקת האש בעיר חלב. הפסקת האש בת היומיים בעיר שמהווה מוקד מרכזי ללחימה בצפון סוריה נכנסה לתוקף בלילה שבין רביעי לחמישי והיא אמורה להמשך 48 שעות בתור התחלה. בפועל, הלחימה נמשכה גם לאחר כניסת הפסקת האש לתוקף.
  • בשבועות האחרונים קרסה הפסקת האש שבחסותה אמור היה התהליך המדיני הסורי להתקדם. הצבא הסורי מאשים את המורדים כי חברו לקבוצות אסלאמיסטיות שהיו מחוץ להפסקת האש בעוד שבמערב מאשימים את רוסיה ומשטר אסד בתוקפנות שהובילה לקריסה.

איראן
  • סגן מפקד משמרות המהפכה של איראן, חסין סלאמי, הזהיר אתמול את ארה”ב כי אם היא ובעלות בריתה יפליגו לתוך המפרץ הפרסי ויאיימו על איראן, יסגרו בפניהן מיצרי הורמוז המוליכים למפרץ.
  • ג’ארט בלאנק, מפקידי משרד החוץ האמריקאי האחראים על יישום הסכם הגרעין, קרא לחברות אירופיות שלא להאשים סנקציות אמריקאיות בבחירתן שלא להשקיע באיראן. בלאנק אמר שמאז כניסת ההסכם לתוקף קרה לא אחת ששוחח עם חברות שהחליטו לא לסחור באיראן וטענו כי עשו זאת מחשש למחיר שתגבה מהן ארה”ב, אך בפועל היו להן סיבות אחרות. הוא אמר את הדברים במפגש בשוויץ של פורום עסקים אירופיים עם איראן. ברקע לדבריו, ביקורת איראנית גוברת על כך שארה”ב מונעת מאיראן ליישם את ההטבות הכלכליות שהבטיח לה הסכם הגרעין.
  • משלחת של בכירי ארגון הטרור הפלסטיני הג’האד האסלאמי מבקרת בימים אלה בטהראן. בפגישה עם שר ההגנה האיראני ביום שלישי, התחייב האחרון להמשיך את תמיכת איראן בארגונים הנלחמים ב”משטר הציוני”.

מצרים
  • מצרים וישראל הבהירו לארה”ב כי שתיהן מתנגדות לכוונה האמריקאית לצמצם בשליש את השתתפות כוחותיה בסיני בכוח הרב לאומי בסיני. עם זאת, נראה כי מצרים הסכימה להעברת חלק מהכוחות מצפון סיני, שם הם חשופים לפגיעת מחוז סיני של דאעש, לאזורים אחרים בחצי האי ולהחלפתם באמצעים טכנולוגיים.
  • הולך ומחריף העימות בין המשטר המצרי לבין איגוד העיתונאים במדינה. ביום ראשון נעצרו שני עיתונאים העובדים עבור אתר החושף מעצרים של מתנגדי משטר מתוך מטה האיגוד. 
  • ביום שלישי הטיל התובע הכללי המצרי צו איסור פרסום על המעצר. הצו הוצא כמה שעות לאחר שלהודעה שנשלחה לעיתונות ממשרד הפנים המצרי, צורפה בטעות תוכנית להשתקת איגוד העיתונאים והסתת דעת הקהל נגדו בעקבות הפרשייה.
  • אתמול התכנסו מאות עיתונאים והפגינו על מדרגות משרדי איגוד העיתונאים בקהיר. הם הזהירו כי יפתחו בעיצומים במסגרתם לא יפרסמו הודעות של משרד הפנים, אם לא יענו דרישותיהם, בהן פיטורי שר הפנים. המשטרה הגבילה כניסה של מי שאינו עיתונאי לאזור ההפגנה.
  • מצרים העבירה לאיטליה לפחות חלק מרישומי השיחות של הסטודנט האיטלקי שנמצא מת בתחילת חודש פברואר בקהיר לאחר שנחטף ועונה. בחודש שעבר החזירה איטליה את שגרירה בקהיר להתייעצויות בשל חוסר שיתוף פעולה מספק של מצרים עם החקירה. ביום ראשון תגיע משלחת איטלקית לקהיר כדי להמשיך את השיחות עם המצרים ואת החקירה.
  • בפגישה עם משלחת חברי קונגרס אמריקאים אתמול, אמר נשיא מצרים סיסי, כי הסטנדרטים המערביים של זכויות אדם ואזרח לא צריך לחול על מצרים בשל הנסיבות הפנימיות והאזוריות בהן היא פועלת. בה בעת, הדגיש כי מצרים מחוייבת לשלטון חוק ולדמוקרטיה.

ישראל
  • נאט”ו, ארגון הברית הצפון אטלנטית, הודיע ביום שלישי כי יאפשר לישראל לפתוח משרד קבוע במטה הארגון בבריסל. מדובר בצעד לשדרוג מעמד ישראל שנבלם בחמש השנים האחרונות בשל התנגדות טורקיה החברה בארגון, שנראה כי הוסרה כעת.

טורקיה

  • ראש ממשלת טורקיה, דאבוטאוגלו, התפטר מתפקידו היום לאחר מתיחות גוברת מול הנשיא ארדואן בחודשים האחרונים. המתיחות הגיעה לשיאה בשבוע שעבר כשהנהגת מפלגת השלטון, ה-AKP, הוציאה מידי דאבוטאוגלו את הסמכות למנות בעלי תפקידים במחוזות המפלגה. ההתפטרות תכנס לתוקף כשבכינוס ועידת המפלגה בשבועות הקרובים בו אמור להבחר מנהיג המפלגה, דאבוטאוגלו לא יציג מועמדותו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה