יום ראשון, 15 במאי 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-15.5.2016

היום בעדכון: בכיר מאד בחזבאללה חוסל בסוריה • צרפת מנסה לקדם יוזמתה לועידה בינלאומית בנושא הישראלי-פלסטיני • ומצרים התירה כניסת מלט לעזה
תמונת היום: לוויתו של בכיר חזבאללה, בדר אלדין, שנהרג בסוריה (צילום AFP)

סוריה
  • אחד הפעילים הבכירים ביותר בחזבאללה, מצטפא בדר אלדין, חוסל ביום שישי בשדה התעופה בדמשק. חזבאללה האשים את הארגונים הסוניים הפועלים בסוריה, בעוד שגורמים העוקבים אחרי הלחימה בסוריה טוענים כי אין בסיס להאשמה זו. בעיתון המזוהה עם חזבאללה נטען כי הוא נפגע מטיל שנורה לעבר מבנה סמוך לזה בו שהה. במקרים קודמים של חיסולים של בכירים בארגון, בהם הוא חשד בישראל מיהר הארגון להאשים אותה. אלדין שימש כאחד מהמפקדים הבכירים של חזבאללה, היה מעורב ברצח ראש ממשלת לבנון, חרירי, ב-2005, והיה גיסו של בכיר חזבאללה שחוסל ב-2006, עמאד מע’ניה. 
  • לקראת חידוש שיחות השלום בז’נבה בנושא הסורי שצפוי להתרחש בקרוב, ביקר אתמול שר החוץ האמריקאי, קרי, בסעודיה ודן עם בכירים בממלכה התומכת בארגוני המורדים הנלחמים במשטר הסורי. ביום שלישי יפגש קרי עם מקבילו הרוסי בז’נבה לשיחות על הפסקת האש וחידוש תהליך השלום הסורי.
  • צבא ארה”ב הודיע כי דאעש הכריז על מצב חירום בבירתו בסוריה, רקה, בשל התקרבות הכוחות הלוחמים בארגון לעיר. גורמים רשמיים שלא הזדהו העריכו כי מנהיג דאעש, אבו בכר אלבגדדי, מתחבא באזור העיר. גורמים בשטח הסמוך לעיר הכחישו את הטענה על מצב חירום.

הזירה הפלסטינית
  • שר החוץ הצרפתי מבקר היום בישראל וברשות הפלסטינית במטרה לקדם את היוזמה הצרפתית לעריכת ועידה בינלאומית. הזמנות לכינוס שרי חוץ ב-30 במאי נשלחו ליותר מ-20 מדינות. הכינוס יתקיים ללא ישראל והפלסטינים ויכין את הקרקע לוועידה אותה רוצה צרפת לערוך לפני סוף השנה. הפלסטינים תומכים ביוזמה, בעוד שישראל מתנגדת אליה נחרצות. ארה”ב ורוסיה טרם הבהירו אם ישתתפו בכינוס הקרוב.
  • בהקשר זה, מתח ראש הממשלה, נתניהו, ביקורת חריפה על הצרפתים על רקע היוזמה ועל רקע הצבעת התמיכה של צרפת בהחלטה שהועברה באונסק”ו המטילה ספק בקשר של העם היהודי לירושלים ולהר הבית.  הוא הבהיר כי הוא מתקשה לסמוך על צרפת בעקבות ההצבעה. בצרפת הסבירו כי התמיכה נועדה לבלום את המהלך הפלסטיני לגנות את ההתנחלויות במועצת הביטחון של האו”ם, אך ראש ממשלת צרפת הגדיר את ההצבעה כאומללה ובכירים נוספים בפריז הודו שמדובר היה בטעות.
  • מתאם הפעולות בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי, טען כי לוחמי דאעש נכנסו בימים האחרונים לעזה מסיני כדי להתאמן וכי עשו זאת בתיאום עם גורם המקורב לחמאס. הוא אמר את הדברים בראיון לאתר סעודי שהתפרסם ביום שישי. שיתוף הפעולה עם דאעש הוא נקודת מתיחות מרכזית בין מצרים לבין חמאס.
  • בהקשר זה, ביום חמישי התירה מצרים את כניסתן של משאיות נושאות מלט לרצועת עזה במסגרת פתיחתו החריגה של מעבר רפיח בין סיני לרצועה. ההחלטה המצרית זכתה לביקורת מצד ישראל שהפסיקה את אספקת המלט לעזה לאחר שנחשף כי הארגון משתמש במלט המועבר לעזה לצרכי בניית המנהרות שלו.
  • פלסטיני תושב בית לחם נעצר אתמול בחשד שתכנן לבצע פיגוע בישראל. הוא נעצר כשנסע במונית לאחר שכוח שהגיע לביתו לא מצא אותו שם. בכליו של החשוד נמצאו מדי משטרה ישראלים.

איראן
  • איראן הודיעה כי שיחות התיאום בין נציגיה לבין סעודיה על הסדרי עלייה לרגל של איראנים לחאג’ בסעודיה השנה נקלעו למבוי סתום בשל דרישות הסעודים. ברקע להודעה שעלולה להוביל לכך שאיראנים לא ישתתפו השנה בחאג’ עומד המשבר המדיני בין שתי המדינות ואירועי החאג’ בשנה שעברה במהלכם נרמסו למוות מאות עולי רגל בהם איראנים רבים.
  • באיראן נפתחה בשבת התערוכה השנייה לקריקטורות שואה. התערוכה מאורגנת על ידי גורמים לא רשמיים, אך נתמכת על ידי שמרנים מתוך המשטר. אוצר התערוכה הצהיר כי היא לא מבקשת להכחיש את השואה או את קורבנותיה, אך העולם כיום עד ל”טבח דומה” שמבצעת ישראל בפלסטינים וכי הביקורת ממוקדת בכך.
  • שר המודיעין האיראני, מחמוד אלווי, ביקר בעיראק בשבת ונפגש שר החוץ העיראקי ובכירים נוספים במדינה השרויה בימים אלה במשבר פוליטי ששיאו היה בפריצה לפרלמנט של נאמני איש הדת השיעי, מקתדא צדר, לפני מספר שבועות.

מצרים

  • 152 בני אדם נידונו בסוף השבוע לעונשי מאסר של שנתיים עד חמש שנים על השתתפות בהפגנות נגד המשטר המצרי בחודש אפריל נגד העברת האיים טירן וסנפיר לידי סעודיה. המהלך הצית הפגנות חריגות נגד משטר סיסי ולאחריהן הגביר המשטר מאד את מהלכי דיכוי מבקריו.
  • מצרים קיבלה לידיה ביום חמישי משלוח ראשון של נגמ”שים ממוגנים נגד מיקוש אמריקאיים שנועדו לסייע לה בלחימה בדאעש בסיני.
  • שוטר מצרי נהרג וארבעה נפצעו בפיצוץ מטען צד לעבר רכבם במסעיד שבצפון סיני היום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה