יום רביעי, 18 במאי 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-18.5.2016

היום בעדכון: רוסיה טוענת להתקדמות בשיחות על סוריה • הרביעייה דוחה פרסום דוח שיבקר ההתנחלויות • והבנק המרכזי הלבנוני יאכוף סנקציות על חזבאללה
תמונת היום: בסיס צבאי רוסי שהוקם בעיר העתיקה בתדמור שבסוריה (צילום: ASOR)

סוריה
  • פגישת הקבוצה הבינלאומית העוסקת בסוריה בהובלת ארה”ב ורוסיה אתמול הובילה להתקדמות, כך הצהיר שר החוץ הרוסי, לברוב. בפגישה הוסכם לנסות להפוך את ההסכם על הפסקת הפעולות העוינות להפסקת אש קבועה ועל מנגנון דיווח הפרות שיוביל להדרת צדדים שיפרו את ההסכם משיחות השלום הפנים-סוריות. עם זאת, טרם נקבע מועד לפגישה של הצדדים הסורים המשתתפים בשיחות בז’נבה.
  • תמונות לווין של העיר העתיקה בתדמור שבסוריה מגלות כי צבא רוסיה הקים במקום בסיס צבאי. ראש מחלקת העתיקות הסורי הבהיר כי לא התייעצו עימו לפני בניית הבסיס וכי בתום מצב החירום בסוריה ידרוש את פירוקו. רוסיה מצידה טוענת כי המבנים שהוקמו אינם חלק מבסיס צבאי אלא “מחנה אימונים זמני של המרכז הבינלאומי לפינוי מוקשים מטעם צבא רוסיה, שהקמתו הזמנית עד לניקוי האזור ממוקשים אושרה על ידי משרד התרבות הסורי וגורמים רשמיים נוספים במדינה"

הזירה הפלסטינית
  • בכיר חמאס, סלאח ברדויל, האשים שלשום כי תא טרור שהקים בכיר פתח, תופיק טיראוי, התכוון להתנקש בנשיא מצרים, סיסי. כוונת התא, על פי הדיווח הייתה להפיל את האשמה על הפעולה על חמאס. טיראוי ודוברי פתח נוספים דחו את ההאשמות והגיבו כי הן נועדו לטייח את פשעי חמאס בעזה.
  • פרסום דוח הרביעייה הבינלאומית בנושא הישראלי-פלסטיני שעמד להתפרסם בקרוב עומד להדחות. ישראל חוששת כי הדוח, שבעבר רוכך על ידי ארה”ב, יכלול הפעם ניסוחים קשים נגד הבנייה בהתנחלויות. ברקע לדחייה עומד כנראה העיכוב בכינוס של ועידת שרי החוץ שארגנה צרפת כהכנה לוועידת השלום שהיא רוצה לערוך. דוח הרביעייה אמור היה לעמוד במוקד הדיונים של שרי החוץ.

טורקיה
  • הפרלמנט הטורקי אישר אתמול בקריאה ראשונה חוק שיסיר את החסינות של חברי פרלמנט המכהנים כעת ושתלוי ועומד נגדם כתב אישום פלילי. זאת, בניגוד לחוקה הטורקית ובמטרה לפגוע בחברי הפרלמנט מטעם מפלגת האופוזיציה הכורדית ש-41 מ-59 הואשמו בעבירות שונות כולל עבירות נגד המדינה. אם יאושר החוק ביום שישי בקריאה שנייה, ושוב ללא רוב של שני שלישים הדרוש לשינוי בחוקה, הוא יועבר לאישור במשאל עם. 

לבנון
  • נגיד הבנק המרכזי של לבנון הבהיר אתמול כי הבנק יציית לחקיקה אמריקאית האוסרת על פעילות פיננסית התומכת בחזבאללה מחשש לפגיעה ביציבות הפיננסית של לבנון. זאת, למרות התנגדות הארגון ליישום החוק בלבנון. הנגיד הוסיף כי בנקים המעוניינים לסגור חשבונות החשודים בקשר לארגון ואנשיו יצטרכו לפנות לבנק המרכזי שיפעיל גוף בדיקה בלתי תלוי שיכריע בסוגייה. המגזר הפיננסי של לבנון תורם כ-6% מהתמ”ג של המדינה ונחשב יציב למרות חוסר היציבות שמאפיין את שאר הממסדר הפוליטי הלבנוני.
  • העיתון הערבי המתפרסם בלונדון “אשרק אלאווסט” פרסם אתמול דיווח לפיו מסטפא מע’ניה, בנו של עמאד מע’ניה שחוסל ב-2006, מונה כמחליפו בצמרת המנגנון הצבאי של חזבאללה של מסטפא בדר אלדין שנהרג בסוריה בשבוע שעבר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה