יום ראשון, 22 במאי 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-22.5.2016

היום בעדכון: ישראל ויתרה למצרים על מיליארד דולר בפיצויים • חודשה העברת המלט מישראל לעזה • וראש ממשלת הודו מבקר באיראן
תמונת היום: מפקד פיקוד מרכז האמריקאי בביקור פתע בסוריה אתמול (צילום: AP)

מצרים
  • ישראל הסכימה כנראה לוותר למצרים על חצי מהסכום שנפסק לטובת חברת החשמל בתיק הבוררות שעסק בהפסקת הזרמת הגז ממצרים לישראל לאחר המהפיכה במדינה ב-2011. לטובת חברת החשמל נפסקו כ-2 מיליארד דולר פיצויים, ובתגובה הקפיאה מצרים את המגעים לייצוא גז מישראל למצרים. בניסיון להגיע לפשרה הסכימה ישראל לוותר על חצי מסכום הפיצויים ולפרוס את היתרה על פני 14 שנים.
  • נמשכים החיפושים אחר הקופסה השחורה של המטוס המצרי שהתרסק בים התיכון ביום חמישי. נשיא מצרים, סיסי, אמר היום כי נשלחה צוללת לסייע בחיפושים. ביום שישי אותרו שרידי גופות, חלקים מהמטוס וציוד של נוסעים. סיסי הפציר בתקשורת שלא להניח כי המטוס הופל מסיבה אחת מסויימת אלא להניח לחקירה להתנהל. זאת, על בסיס ההנחה הרווחת כי המטוס הופל על ידי גורמי טרור.
  • 47 בני אדם שנידונו לחמש שנות מאסר עם עבודת פרך בשל השתתפות בהפגנות נגד המשטר המצרי על רקע העברת שני איים בים האדום לידי סעודיה, פתחו בשביתת רעב. השובתים הם חלק מ-152 נאשמים שנידונו לשנתיים עד חמש שנים של מאסר בשבוע שעבר.
  • קצין ושני חיילים מצרים נהרגו בפיצוץ מטען צד נגד רכב משוריין בעיירה שיח’ זויד בצפון סיני.

הזירה הפלסטינית
  • ישראל חידשה היום את אספקת המלט לרצועת עזה, חודש וחצי לאחר שנפסקה בהוראת מתאם הפעולות בשטחים משום שמלט שהועבר לבניה שימש את חמאס לתעשיית המנהרות. העברת המלט חודשה בתיאום שליח האו”ם, ניקולאי מלדונוב, ולאחר שהועבר מתפקידו איש חמאס שהיה מעורב ברכש המלט והוגבר הפיקוח בצד הפלסטיני של מעבר כרם שלום שבדרום הרצועה, דרכו מוכנס המלט.
  • ישראל שחררה את העיתונאי הפלסטיני הקשור לחמאס, מחמד אלקיק, ממעצר מנהלי לאחר שביתת רעב של 93 במחאה על מעצרו. אלקיק הצהיר כי הוא רואה בשחרורו ניצחון המוכיח כי “הכיבוש שביר”.
  • בחודש שעבר אמר שר הביטחון הנכנס, ליברמן, כי כשר ביטחון היה מציב אולטימטום של 48 שעות לחמאס להחזיר את הישראלים וגופות חיילי צה”ל שבידיה ואם זו הייתה מסרבת היה מורה לחסל את אסמאעיל הניה. בתגובה ולאחר ההכרזה כי הוא מיועד לשמש כשר הביטחון, אמר ביום שישי בכיר חמאס מחמוד אלזהאר, כי דברי ליברמן מיועדים לצרכי “שיווק תקשורתי ומפלגתי” וכי הוא מזמין את ליברמן להתקרב לעזה שם התנועה מסוגלת “לצוד אותו”.

סוריה
  • מפקד פיקוד מרכז האמריקאי, הגנרל ג’וזף ווטל, ערך אתמול ביקור חשאי בצפון סוריה כדי לעקוב אחר הלחימה בדאעש. ווטל הוא הקצין האמריקאי הבכיר ביותר שביקר באזור.
  • שר ההגנה הרוסי, שויגו, הציע ביום שישי בפומבי כי ארה”ב ורוסיה יתקפו במשותף ארגונים אסלאמיסטיים בסוריה שאינם כלולים בהפסקת האש ושיירות נשק העוברות מטורקיה לסוריה. בתגובה הודיע דובר משרד ההגנה האמריקאי כי ארה”ב אינה מתאמת עם רוסיה את תקיפותיה בסוריה או משתפת עימה פעולה. הוא הוסיף כי לשתי המדינות יעדים שונים: בעוד שרוסיה מבקשת לתמוך במשטר אסד, ארה”ב מעוניינת רק לפגוע בדאעש. כמו כן, הבהיר כי ארה”ב לא קיבלה הזמנה רשמית מעבר לדברים הפומביים של השר הרוסי.
  • מזכ”ל חזבאללה, נצראללה, נשא ביום שישי נאום לציון שבוע לחיסול בכיר הארגון, בדר אלדין. הוא שב והדגיש כי אין כל ראיות הקושרות את ישראל לחיסול, ואמר שבתגובה לחיסול חזבאללה רק יגביר את נוכחות כוחותיו ומפקדיו בסוריה עד לתבוסת “הטרוריסטים, המורדים הסונים וקבוצות הפושעים”.

איראן

  • ראש ממשלת הודו, מודי, החל היום ביקור באיראן. במהלך הביקור צפוי מודי לחתום על עסקאות כלכליות שונות, בהן גם חוזה לפיתוח וניהול הודי של נמל ימי בדרום איראן. חשיבות הנמל בכך שהוא יאפשר להודו לעקוף את פקיסטן עימה היא ביריבות אסטרטגית, ולפתח את הסחר עם אפגניסטן דרך אדמת איראן. מודי הצהיר בסוף השבוע כי מטרת ביקורו היא חיזוק השותפות האסטרטגית בין המדינות.
  • ארה”ב, צרפת, בריטניה, וגרמניה, הצהירו ביום חמישי כי לא ימנעו פעילות עסקית לגיטימית וחוקית של פירמות מול איראן כעת משהוסרו מעליה הסנקציות. בהודעה שמסרו, טענו כי עסקים המתלבטים האם פעילותם באיראן מותרת מוזמנים לפנות למדינות אלה ולקבל הבהרות. ההצהרה באה בעקבות תלונות איראן כי היא אינה נהנית מפירות הסכם הגרעין משום שעסקים, ובפרט בנקים, חוששים מפני ענישה אמריקאית של מי שיסחרו עם איראן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה