יום חמישי, 21 באפריל 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-21.4.2016

היום בעדכון: חמאס פרסמה את שם המחבל המתאבד מהפיגוע בירושלים • האופוזיציה הסורית עזבה את השיחות בז’נבה • ואובמה בסעודיה
תמונת היום: שוק במערת אלנעמן שהופצץ על ידי המשטר הסורי (צילום: AFP)

הזירה הפלסטינית
  • חמאס פרסמה הודעה לפיה הפיגוע באוטובוס בירושלים ביום שני בוצע על ידי מחבל מתאבד בשם עבד אלחמיד אבו סרור מאזור בית לחם. ההודעה פורסמה לאחר שגבר שנפצע קשה בפיגוע, מת מפצעיו מבלי שזוהה בבית החולים. במערכת הביטחון מנסים לאמת את ההודעה. יודגש כי על אף שאבו סרור היה פעיל התנועה, הודעת חמאס לא נוסחה כנטילת אחריות לפעולה אלא כזיהוי ושבח למבצע.
  • צה”ל פוצץ חלקים מתוואי המנהרה ההתקפית של חמאס שנחשפה בתקשורת השבוע.

אזורי
  • הנשיא אובמה הגיע אתמול לביקור בריאד שבסעודיה ונפגש עם המלך סלמאן. אובמה התקבל בשדה התעופה הסעודי על ידי פמלייה מצומצמת יחסית במה שהתפרש כמהלך המבטא את חוסר שביעות הרצון של המשטר המקומי מהמדיניות האמריקאית. הפגישה התקיימה על רקע הביקורת הסעודית על יחסי איראן-ארה”ב ועל רקע הביקורת האמריקאית על אופי המעורבות האזורית של סעודיה.
  • שר החוץ האמריקאי, קרי, ביקר אתמול במצרים ונועד עם מקבילו המצרי. למרות שלאחרונה גברה הביקורת האמריקאית על מצב זכויות האדם ודיכוי האופוזיציה במדינה, בביקור התבטא קרי באופן חיובי, שיבח את מצרים על תפקידה במאבק בטרור ורק הוסיף כי בפגישה נידונו דרכים “לפתור את פערי העמדות והשאלות בנוגע למצב הפנימי במצרים”.
  • סגן הרמטכ”ל, האלוף יאיר גולן, התייחס אתמול לשיתוף הפעולה בין ישראל לבין מצרים וירדן. הוא אמר לכתבים כי ישראל מסייעת לשתי המדינות במאבקן במדינה האסלאמית בעיקר באמצעות העברת מודיעין. עם זאת, הוא הבהיר שלא מדובר בפיוס עם העמים הירדנים והמצרים. גולן העריך כי שתי המדינות יציבות הגם שהן מתמודדות עם אתגרים משמעותיים. דבריו של גולן יוצאי דופן יחסית בכך שהוא דיבר בגלוי על שיתוף הפעולה שעולה בדיווחים גלויים מעת לעת.
  • היום יפתחו בכווית שיחות השלום התימניות. השיחות אמורות היו להתחיל מוקדם יותר השבוע, אך המשלחת של המורדים החות’ים הנתמכים על ידי איראן סרבה להגיע בטענה כי הקואליציה הערבית שמובילה סעודיה ממשיכה בתקיפותיה בניגוד להפסקת האש שאמורה הייתה להכשיר את הקרקע לשיחות. המורדים הסכימו להגיע לשיחות היום לאחר שקיבלו ערבויות מהאו”ם ליישום הפסקת האש.

מצרים
  • חמדין סבחי, פוליטיקאי מצרי שהיה המתמודד היחידי נגד הנשיא המכהן סיסי בבחירות בהן זכה האחרון ב-2014, הגיש עתירה נגד החלטת סיסי להעביר את האיים טירן וסנפיר לידי סעודיה. ההחלטה להעביר את האיים שהיו בחזקה מצרית, זכתה לביקורת ציבורית רבה שאף הובילה להפגנות חריגות נגד משטר סיסי.

סוריה
  • משלחת האופוזיציה הסורית לשיחות בז’נבה עזבה ביום שלישי את השיחות לאחר שהמשטר הסורי הפציץ שוק בעיירה מערת אלנעמן בשליטת המורדים הכלולים בהפסקת האש, והרג כ-50 אזרחים. עוד קודם לכן, הקפיאו נציגי האופוזיציה את השתתפותם בשיחות, אך הם תכננו להשאר בז’נבה עד יום שישי למקרה שהפסקת האש הנפרמת תחזור לחול. המשטר הסורי ורוסיה גינו את עזיבת האופוזיציה ונציגי המשטר נשארו בז’נבה להמשיך את השיחות עם נציגי האו”ם. דיפלומט מערבי העריך כי אם יקרוס התהליך המדיני, יקח לפחות שנה לחדש אותו משום שרוסיה תנצל את שנת הבחירות בארה”ב כדי לבצר את שלטון אסד.
  • בשטח, רוסיה ואיראן נערכות להחריף את מתקפת הנגד בצפון סוריה והן מקדמות כוחות לאזור.

איראן

  • מפקד צבא איראן, עטאוללה סאלחי, הצהיר אתמול כי הצבא האיראני לא הצטרף ללחימה בסוריה וכי כל הלחימה במדינה מנוהלת על ידי מתנדבים תחת פיקוד משמרות המהפכה. עם זאת, הכיר בכך שחלק מהמתנדבים אולי שייכים לבריגדה 65 של הצבא. כל זאת, לאחר שבשבועות האחרונים התפאר הצבא האיראני בכך שגם הוא שלח כוחות לסוריה, כוחות שספגו אבדות בשטח. 
  • בית המשפט העליון בארה”ב חייב את הבנק המרכזי של איראן לשלם באמצעות חשבונות המוקפאים בארה”ב כ-2 מיליארד דולר פיצויים לנפגעי פעולות טרור הקשורות לאיראן. בית המשפט קיבל את ההחלטה לאחר שהבנק המרכזי האיראני עתר נגד חקיקת קונגרס ממוקדת בעניינו שנועדה לאפשר למשפחות הנפגעים לגבות את הכסף למרות מכשולים חוקיים שונים בתוך ארה”ב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה