יום רביעי, 29 ביולי 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-29.7.2015

היום בעדכון: מחלוקת באיראן סביב תרגום הסכם הגרעין לפרסית • תקיפה ישראלית בסוריה • והסלמה ביחסי טורקיה עם הכורדים
תמונת היום: שרת החוץ של האיחוד האירופי עם נשיא איראן בטהראן אתמול (צילום: AFP)


איראן
  • באיראן מתרחשת סערה פוליטית בין השמרנים לבין הממשלה סביב תרגום הסכם הגרעין לפרסית. בשבוע שעבר פרסם משרד החוץ האיראני נוסח פרסי של ההסכם, אך זה זכה לביקורת מחוץ לאיראן ובאיראן עצמה על כך שהוא מעצים הישגים איראניים, כשבאיראן עצמה התמקדה הביקורת בכך שהשינויים נועדו להדוף טענות על ותרנות מצד צוות המשא ומתן. לאור זאת, הסיר משרד החוץ האיראני את התרגום מאתרו וסגן שר החוץ הבהיר כי ההסכם מחייב רק בנוסחו האנגלי ולא הוכן לו נוסח פרסי מחייב. ביום ראשון העביר משרד החוץ נוסח חדש לפרלמנט, אך בדיון בפרלמנט אתמול הותקף סגן שר החוץ על ידי חבר פרלמנט שמרני שטען שלאור ההתרחשויות בשבוע שעבר, הוא אינו חש ביטחון בנוסח המעודכן שהעבירה הממשלה.
  • היום ביקר באיראן שר החוץ הצרפתי, לורן פאביוס, לביקור רשמי ראשון של שר חוץ צרפתי בטהראן זה 12 שנים. זאת, לאחר שאתמול ביקרה בטהראן שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני. פאביוס הזמין את נשיא איראן, רוחאני, לביקור גומלין בצרפת. זאת לאחר שמאז 1999 לא ביקר נשיא איראני בפריז.
  • במהלך ביקור מוגריני, נשא מקבילה האיראני, זריף, דברים ואמר כי בעקבות הסכם הגרעין נסללה הדרך לשיחות בנושא שיתוף פעולה רחב יותר בין איראן לבין האיחוד כולל בתחומי זכויות אדם ומאבק בטרור והכריז כי הסכים עם מוגריני על פתיחת שיחות בנושא. מוגריני עצמה פרסמה אתמול בגארדיאן הבריטי טור דעה בו הבהירה כי היא מעוניינת בהרחבת שיתוף הפעולה עם איראן בעקבות הסכם הגרעין והזכירה במפורש את ההזדמנות למאבק משותף בדאע”ש.
  • לאחר שבשבוע שעבר התקיים שימוע לנציגי הממשל האמריקאי בנושא הסכם הגרעין בועדת יחסי החוץ של הסנאט, אתמול התקיים שימוע כזה בתת ועדה של ועדת יחסי החוץ של בית הנבחרים, הבית התחתון בקונגרס האמריקאי. בשימוע תקפו את שר החוץ קרי מבקרי ההסכם, בעיקר אך לא רק משורות המפלגה הרפובליקנית, וטענו כי הוא יאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני בדומה למסלול בו הלכה צפון קוריאה. בנוסף, ביקרו את העובדה שלצד ההסכם נחתם הסכם חשאי בין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לבין איראן על בירור הסוגיות הפתוחות בתחום מחקרי הגרעין הצבאי. 
  • שר החוץ קרי ונציגים נוספים של הממשל השיבו לטענות שנשמעו מצד חברי הקונגרס והבהירו כי בראייתם ההסכם טוב. שר החוץ קרי בפרט חידד בפני חברי הועדה כי לדחיית ההסכם תהיינה השלכות הרסניות הן בנושא האיראני ספציפית, לגביו העריך כי הסנקציות יוסרו מאיראן על ידי שאר מדינות העולם והיא תמשיך בתוכנית הגרעין שלה, והן באופן כללי לגבי אמינות הממשל האמריקאי ויכולתו לנהל משא ומתן עם שחקנים בינלאומיים בעתיד.
  • בעקבות ההודעה האמריקאית כי ג’ונת’ן פולארד שריגל עבור ישראל ישוחרר לאחר שלושים שנות מאסר בחודש נובמבר, הבהיר אתמול שר החוץ האמריקאי, קרי, כי אין קשר בין שחרורו לבין הסכם הגרעין

בחרין
  • שני שוטרים נהרגו ושישה נפצעו בפיצוץ מטען חבלה סמוך לבית ספר לבנות בכפר שיעי בבחרין שם שולט מיעוט סוני ברוב שיעי. המשטר הבחריני טען כי חומר הנפץ ששימש בפיגוע דומה במאפייניו לזה שנתפס בשבת במשלוח נשק שבבחרין מייחסים לאיראן.

סוריה
  • היום לקראת הצהריים תקף צה”ל רכב שנע בדרום סוריה לא רחוק מהגבול עם ישראל. על פי כלי תקשורת זרים, בתקיפה נהרגו חמישה בני אדם בהם לפחות שלושה חברים במליציה הפועלת בהיתר המשטר הסורי שבפעילותה שותף גם סמיר קנטאר שישראל שחררה לידי חזבאללה תמורת גופות חיילי המילואים שחטיפתם הביאה לפרוץ מלחמת לבנון השנייה. יתכן כי בתקיפה נהרגו גם אנשי חזבאללה.
  • באזור הגבול בין סוריה ללבנון התפוצץ מחסן תחמושת של החזית העממית ג’בריל. הארגון האשים את ישראל, אך על פי חזבאללה והמשטר הסורי, המחסן נפגע מרקטות שנורו בלחימה בין הצבא הסורי וחזבאללה לבין חמושים אסלאמיסטיים בעיר זבאדאני.
  • המורדים בצפון מערב סוריה פתחו אתמול במתקפה באזור סהל אלע’ב המוביל לרכס ההרים ששולט על אזורי המחיה של המיעוט העלאווי בסוריה, אליו משתייך הנשיא אסד. כוחות המשטר כבר פתחו במתקפת נגד, אך לא הצליחו להדוף את המורדים מכל האיזורים בהם התקדמו.
  • הכורדים בצפון סוריה וכוחות המשטר הסורי הדפו אתמול את דאעש מאחרוני המאחזים של הארגון בעיר חסאכה בצפון סוריה. 
  • לאחר שבוע של דיווחים סותרים בנושא הבהירו דוברים מטעם הממשל האמריקאי כי הממשל לא הסכים עם טורקיה על הקמת אזור חיץ בטוח בצפון סוריה או אזור אסור לטיסה. לדבריהם, ההסכמה היחידה היא על פינוי דאע”ש משטח תחום בצפון סוריה. ההבהרה באה על רקע טענות הפוכות מצד הטורקים וחשש מצד הכורדים בצפון סוריה כי פעולה טורקית בשטח זה נועדה למנוע הקמת ישות כורדית אוטונומית באזור.
  • בעקבות פתיחת המתקפה הטורקית בצפון סוריה לאחר אירועי טרור של דאע”ש בשטחה של טורקיה דנה היום נאט”ו, בה שותפה טורקיה, בנעשה בסוריה. הארגון גינה את פעולות הטרור נגד טורקיה, אך לא התחייב לצעדים נוספים.

טורקיה
  • נשיא טורקיה ארדואן הכריז אתמול על הפסקת שיחות השלום עם המחתרת הכורדית ה-PKK לאחר שזו תקפה בשבוע שעבר אנשי ביטחון טורקים ששיתפו לטענתה פעולה עם דאע”ש בפעולותיו נגד הכורדים. 
  • ארדואן גם תקף את מפלגת האופוזיציה הכורדית ה-HDP שזכתה להישג בבחירות האחרונות שמנע מארדואן להעביר לידיו סמכויות שלטון משמעותיות במדינה. הוא קרא לפרלמנט להסיר את חסינות חברי המפלגה ולחקור אותם על קשרים ל-PKK. זאת, ייתכן, על מנת להחליש את התמיכה במפלגה לקראת בחירות חוזרות עליהן יאלץ להכריז אם מפלגתו לא תצליח להקים ממשלה. ב-HDP הגיבו בהכרזה כי הם מוותרים על חסינותם באופן יזום במטרה לאתגר את ארדואן לפעול נגדם.

מצרים
  • חמושים ירו למוות היום לפנות בוקר במאבטח בשגרירות הניגרית בקהיר. עד כה לא התפרסמה נטילת אחריות לפעולה.

הזירה הפלסטינית

  • ארגון אמנסטי פרסם דוח לפיו פעולות צה”ל לאחר שבייתו של סגן הדר גולדין במהלך מבצע “צוק איתן” במה שכונה “יום שישי השחור” ברפיח עולות לכדי פשע מלחמה. הארגון פרט את הצעדים שביצעו כוחות צה”ל וטען כי אלה היו בלתי מידתיות ולא התחשבו בחיי אזרחים באזור. משרד החוץ דחה את הטענות העובדתיות כמו גם את מסקנות הדוח על הסף.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה