יום רביעי, 8 ביולי 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-8.7.2015

היום בעדכון: גורמים מערביים בוינה - שיחות הגרעין לא יוארכו לאחר יום חמישי • ארה”ב לא עדכנה את ישראל במצב השיחות מאז החל הסבב האחרון • ובלבנון מעמיק המשבר הפוליטי
תמונת היום: נשיא מצרים סיסי בפגישה עם משלחת של יהודים אמריקאיים (צילום: נשיאות מצרים)


איראן
  • למרות האמירות האמריקאיות לפיהן הסכם הביניים עם איראן הוארך עד יום שישי, דיפלומטים מערביים המשתתפים בשיחות אמרו אתמול בערב כי השיחות צריכות להסתיים תוך 48 שעות, קרי ביום חמישי. לדבריהם, זוהי ההארכה האחרונה של השיחות ולא ברור איזה טעם יש להוסיף ולהאריך את השיחות. 
  • שר החוץ הרוסי, סרגי לברוב, הבהיר אתמול כי סוגיית המחלוקת המרכזית שנותרה בנושא הסנקציות היא עתיד אמברגו הנשק הקובנציונלי המוטל על איראן. בעוד שרוסיה תומכת בדרישת איראן להסירו, ארה”ב מתעקשת שישאר בתוקף.
  • בישראל טענו אתמול שמזה כעשרה ימים ישראל מתקשה לקבל תמונה ברורה של מצב המגעים עם איראן בוינה, וכי שר החוץ קרי לא שוחח עם נתניהו מאז החל סבב השיחות האחרון. מצד ארה”ב טענו כי לוחות הזמנים העמוסים של מובילת השיחות בדרג הטכני מטעמם, ונדי שרמן, הקשה על תיאום שיחה עם היועץ לביטחון לאומי, יוסי כהן. כל זאת, לאחר שמאז חודש אפריל מתרבים הדיווחים לפיהם ארה”ב מעדכנת את ישראל פחות במצב השיחות בשל עמדתו הלעומתית של ראש הממשלה, נתניהו.

סוריה
  • נמשכת החלפת השליטה בין דאע”ש לכורדים על העיירות והכפרים באזור בירת דאע”ש, רקה, בצפון סוריה. הכורדים כבשו אתמול כעשרה כפרים בחסות התקיפות האמריקאיות נגד דאע”ש שהתעצמו מאד בימים האחרונים. עם זאת, העיירה עין עיסא שנכבשה מחדש על ידי דאע”ש ביום שני, עדיין בשליטת הארגון.
  • הקרב על חלב - כוחות של צבא סוריה הדפו מתקפה של קואליציית המורדים הפועלת בעיר שניסתה לכבוש מידיהם את אחת מהשכונות בעיר שעוד בשליטת המשטר. במקביל, טענו המורדים כי המשטר השתמש בגז כלור במהלך ניסיון לכבוש מחדש בסיס בעיר. בתקיפה, לטענתם, לא נפגעו מורדים משום שכולם היו מצויידים במסיכות גז.
  • בעדות של שר ההגנה האמריקאי בקונגרס אתמול התברר כי תוכנית ממשל אובמה לציוד ואימון מורדים סורים מתקדמת לאט מהמקווה. עד כה, נכנסו לתוכנית שהחלה בחודש מאי ושהממשל מקווה שתאמן כ-3000 מורדים עד סוף השנה, רק 60 לוחמים משום שבדיקות הרקע אורכות זמן רב.
  • בשבועות האחרונים החלו מנהיגי שבטים סוניים בסוריה לנהל שיחות עם שליח האו”ם לסוריה, עם הגנרל אלן, האחראי מטעם ארה”ב על בניין הכוח שילחם בסוריה, ועם גורמי כוח סונים במזרח התיכון במטרה לייצר קואליציית שבטים שתלחם בדאע”ש. ראשי השבטים, אליהם משתייכים מאות אלפי סורים, טענו כי הם נכונים לשמוע את עצת האמריקאים, אך הם נחושים לגבש אסטרטגיה עצמאית. הם גם ביקרו את היעדר התמיכה האמריקאית בלחימה שלהם נגד דאע”ש עד כה ואת חוסר הנכונות האמריקאית להתעמת עם אסד כמו גם את עמדתו המתונה של שליח האו”ם נגד המשטר.

לבנון
  • מעמיק המשבר הפוליטי בלבנון, שם כבר למעלה משנה שהפרלמנט לא מצליח לבחור נשיא. בהעדרו של נשיא הועברו סמכויותיו לממשלה וכעת מישל עון, מבכירי הפוליטיקאים הנוצרים המרונים במדינה כי ראש הממשלה, תמאם סלאם, חורג מסמכויותיו ופועל כנשיא בפועל. עון, המשתייך לגוש הפוליטי שמובילה חזבאללה הזהיר כי אם לא יענו דרישותיו למינויים ביטחוניים מסויימים, יקרא לתומכיו לצאת לרחובות ולדרוש בחירות לפרלמנט ורפורמה בשיטה הפוליטית העדתית שהבטיחה את יציבות לבנון מאז מלחמת האזרחים במדינה.

מצרים
  • נשיא מצרים, סיסי, נפגש שלשום עם נציגים מה-AJC, ארגון יהודי אמריקאי מרכזי. סיסי אמר בפגישה כי הוא מאמין שהפתרון לטרור הגובר במזרח התיכון אינו צבאי בלבד וצריך לכלול טיפול בבעיות החברתיות והכלכליות המולידות אותו. בנוסף, טען כי פתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני יסייע רבות להתמודדות עם הטרור, וקרא לישראל לקבל את יוזמת השלום הערבית. 

ישראל-פלסטינים

  • שר החוץ הפלסטיני, ריאצ’ אלמאלכי, טען אתמול כי הצרפתים השהו את העיסוק שלהם בניסיון להעביר החלטה במועצת הביטחון של האו”ם שתקבע לוח זמנים וקווי מתאים לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. לדבריו, ברקע להשהיה, הצורך להתמקד במשא ומתן עם איראן ולחץ אמריקאי וישראלי על הצרפתים בנושא. עם זאת, גורמים פלסטיניים אחרים מסרו כי לא מדובר בהודעה רשמית של צרפת אלא ברושם כללי של אלמאלכי ממצב העיסוק בהחלטה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה