יום רביעי, 15 ביולי 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-15.7.2015

היום בעדכון: הושג הסכם גרעין בין איראן למעצמות • חגיגות בטהראן והתנגדות במערכת הפוליטית בישראל • והממשל האמריקאי במסע מכירות להסכם
תמונת היום: חגיגות בטהראן (צילום מסך באדיבות רז צימט)

איראן
  • איראן והמעצמות הכריזו אתמול בוינה על השגת הסכם קבע בנושא הגרעין שיסדיר את תוכנית הגרעין לעשור הקרוב ואף מעבר לו. בלב העסקה, הרחקת האיראנים למרחק של שנה מהעשרת החומר הגרעיני הדרוש למתקן נפץ גרעיני בתמורה להסרת הסנקציות המוטלות עליה. ניתוח מורחב של פרטי ההסכם זמין כאן.
  • ההחלטה של מועצת הביטחון של האו”ם שתחליף את ההחלטות המטילות את הסנקציות על איראן תועבר היום לעיון חברות המועצה.
  • בעקבות ההסכם הכריז נשיא איראן רוחאני כי מדובר בהסכם הדדי שנותן מענה לכל היעדים האיראניים ועשוי להוביל לאמון גובר עם העולם. מנהיג איראן, ח’אמנהי, נועד עם רוחאני והודה לו על מאמצי צוות המשא ומתן. ברחובות טהראן יצאו המונים לחגוג את ההסכם שהם מקווים שיביא להקלה בלחץ הכלכלי על המדינה. עם זאת, בחלק מאתרי החדשות השמרנים ביקרו את ההסכם כהפסד.
  • בישראל תקפו את ההסכם גם בקואליציה וגם באופוזיציה. בפרט, ראש הממשלה נתניהו טען כי ההסכם מהמר על עתידה של ישראל, הופך את העולם למקום מסוכן יותר, יאפשר לאיראן להתחמש בנשק גרעיני תוך 15-10 שנים ויזרים לאיראן מאות מיליארדי דולרים בשנים הקרובות שישמשו למימון טרור. הוא הבהיר כי ישראל אינה רואה עצמה מחוייבת להסכם. 
  • אתמול התקיימה גם ישיבה של הקבינט המדיני ביטחוני. ראשי אמ”ן והמוסד סקרו את ההסכם בפני הקבינט וטענו כי בעוד שההסכם מצמצם את איום הגרעין, לאחר פקיעתו תהיה איראן קרובה הרבה יותר ליכולת גרעין צבאית. נתניהו עדכן את השרים בכוונתו לנסות לסכל את ההסכם בסנאט על ידי גיוס רוב שימנע מאובמה להטיל וטו על החלטה לדחות את ההסכם.
  • הנשיא אובמה שוחח עם נתניהו אתמול, והתקשר למלך סעודיה ולמנהיגים ערבים נוספים במזרח התיכון כדי לדון עימם בהסכם ולשכך את חששותיהם. שר ההגנה האמריקאי, אש קרטר יגיע לישראל בשבוע הבא כדי לדון עם ישראל בהסכם. בנוסף, אמר אתמול קרטר כי ארה”ב תפעל להגן על בעלות בריתה גם בכלים צבאיים במקרה הצורך.
  • אובמה התייחס גם בפומבי לחששות נתניהו וצעדיו הצפויים בוושינגטון וטען כי למרות ניסיונות ישראל לבלום אותו בקונגרס הוא מעריך כי ההסכם יאושר ולאחר מכן ישב לדון עם נתניהו על סיוע שיגביר את ביטחון ישראל. הוא הדגיש כי הוא מסכים עם הטענות נגד התמיכה האיראנית בטרור, אך זו הייתה גרועה יותר לו היה בידיה נשק גרעיני. בנוסף, הוא הבהיר כי ארה”ב תסייע לישראל ולבעלות בריתה האחרות במזרח התיכון ותמשיך לפעול נגד התמיכה האיראנית בטרור. 
  • בכל ראיונותיו והתייחסויותיו של אובמה לנושא, שהמרכזית שבהן שודרה באיראן באופן חריג, הדגיש אובמה כי ההסכם אינו מבוסס על אמון אלא על מערכת בקרה שתוודא כי איראן אינה מפתחת יכולות גרעין צבאי או מפרה את ההסכם.
  • דוברים בינלאומיים אחרים התייחסו גם הם לעמדה הנשמעת מישראל. לדברי שר החוץ האמריקאי קרי, נתניהו מפריז בתיאור מגרעות ההסכם שלמעשה תורם לביטחון ישראל ולא מזיק לו. שר החוץ הגרמני טען כי הביקורת הישראלית היא גסה ולא מבטאת בחינה רצינית של מאפייני ההסכם.
  • בארצות הברית עצמה נערכים למאבק פוליטי על ההסכם כאשר המועמדים הרפובליקנים לראשות המפלגה וההתמודדות מטעמה על הנשיאות כבר הכריזו על התנגדותם להסכם. מנגד, המועמדת המובילה במפלגה הדמוקרטית, הילארי קלינטון, הביעה את תמיכתה בהסכם. ממשל אובמה כבר החל לפעול מול הדמוקרטים בקונגרס במטרה לוודא שלמתנגדי ההסכם לא יהיה הרוב הדרוש לשבירת הוטו הנשיאותי.

מצרים
  • גורם מצרי רשמי הודיע ביום שני כי סבב הבחירות הראשון לפרלמנט יערך בחודש אוקטובר והפרלמנט החדש יתכנס עד חודש דצמבר. זאת לאחר שמוקדם יותר השנה פסל בית המשפט החוקתי במצרים את חוק הבחירות והביא לדחייתן מחודש מרץ. 

ישראל—פלסטינים

  • בכיר גא”פ, חצ’ר עדנאן, ששוחרר ונעצר יום לאחר שחרורו משום שהפר את תנאי השחרור וביקר בירושלים, שב ושוחרר לאחר כמה שעות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה