יום שני, 20 ביולי 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-20.7.2015

היום בעדכון: הסכם הגרעין יאושר היום במועבי”ט • נלכדה חוליית טרור של חמאס שרצחה את מלאכי רוזנפלד • ומשעל ביקר בסעודיה שבוע שעבר
תמונת היום: ילדים באדליב בסוריה נמלטים לאחר ששמעו מטוס קרב של הצבא (צילום: רויטרס)


איראן
  • מועצת הביטחון של האו”ם צפויה לאשר היום בשעה 16:00 שעון ישראל את טיוטת ההחלטה האמריקאית שנועדה להחליף את החלטות המועצה בנושא הגרעין האיראני. זאת, בעקבות ההסכם שנחתם בין איראן לבין המעצמות בשבוע שעבר. ההסכם יכלול הסרה של הסנקציות מאיראן שתכנס לתוקף רק לאחר שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית תדווח כי איראן ישמה את מחויבויותיה להגבלת תוכניתה הגרעינית. ישראל החליטה שלא לנסות להשפיע על חברות המועצה ושגריר ישראל באו”ם וכנראה גם ראש הממשלה נתניהו, ינאמו אחרי ההצבעה ויגנו אותה.
  • מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי צפויה לאשר היום את ההסכם. ובארה”ב, ההסכם הועבר לקונגרס שיקבל, החל מהיום, 60 יום לדון בו ולהחליט האם לאשר את הסרת הסנקציות האמריקאיות מעל תוכנית הגרעין האיראנית.
  • אתמול הגיע לטהראן שר הכלכלה הגרמני, סיגמאר גבריאל, המשמש גם כסגן של הקנצלרית מרקל לביקור בן שלושה ימים בעקבות חתימת הסכם הגרעין. גבריאל מוביל משלחת של תעשיינים גרמנים. בפתח ביקורו הצהיר גבריאל כי גרמניה לא תוכל לקבל המשך ערעור איראני על זכותה של ישראל להתקיים אם בכוונת איראן לכונן יחסים כלכליים תקינים עם גרמניה.
  • מנהיגי המעצמות השותפות להסכם עם איראן מוסיפים להגן עליו ממבקריו - שר החוץ האמריקאי, קרי, ושר האנרגיה האמריקאי, מוניז, ששימש כמומחה הבכיר מטעם ארה”ב בשיחות הגנו על משטר הפיקוח הכלול בהסכם. קרי טען שפיקוח “בכל מקום, בכל זמן” לא עמד כלל על הפרק בעוד שמוניז הבהיר ש-24 הימים במהלכם תוכל איראן לעכב ביקור פקחים באתר בלתי מוכרז אינם מספיקים לניקוי שרידי פעילות גרעינית בו. ראש ממשלת בריטניה, קמרון, אמר בראיון לתקשורת האמריקאית כי ההסכם טוב מחלופותיו וכי בלעדיו היה המערב ניצב בפני הברירה של איראן גרעינית או פעולה צבאית באיראן.
  • במקביל, הגיע לישראל שר ההגנה האמריקאי לדיונים בעקבות ההסכם ואמר כי ההסכם מאפשר לשפר את המוכנות האמריקאית לפעולה צבאית באיראן במקרה הצורך. במקביל, נמשכים הדיווחים לפיהם ארה”ב מוכנה להציע לישראל טכנולוגיה צבאית ובפרט חימוש שעד כה לא מכרה לה. ישראל מסרבת בשלב זה לדון בסיוע, בטענה כי נכונות לדיון בנושא תתפס כקבלה של ההסכם.
  • ראש הממשלה נתניהו התראיין אתמול למספר רשתות תקשורת אמריקאיות ושב על ביקורתו על ההסכם. בפרט, לאור הנכונות האמריקאית להציע לישראל סיוע צבאי מתקדם טען נתניהו כי אם ההסכם תורם לביטחון ישראל לא ברור מדוע צריכה ארה”ב להציע לישראל סיוע בשלו. הוא הוסיף וטען כי ההסכם מעמיד את ישראל בסכנה קיומית.
  • הנסיכות המפרצית, בחרין, בה מיעוט סוני שולט ברוב שיעי, זימנה את שגריר איראן לשיחת נזיפה. זאת, לאחר שמנהיג איראן הכריז בשבת על כוונתו להמשיך לתמוך ב”עמים המדוכאים” במזרח התיכון וביניהם מנה גם את העם הבחריני.

לבנון
  • ג’בהת אלנצרה הציע לשחרר שלושה מתוך 16 אנשי הביטחון הלבנונים הנמצאים בשבי הארגון אם ממשלת לבנון תשחרר חמש אסירות הקשורות לארגון בהן אשתו לשעבר של מנהיג דאע”ש. מלבד 16 השבויים הללו, ישנם עוד תשעה שבויים שנתפסו עימם ומוחזקים על ידי דאע”ש.
  • חמישה אזרחים צ’כים נעלמו בשבת יחד עם נהגם הלבנוני ומכוניתם נמצאה נטושה מזרחית לבירות. לא ברור מי אחראי להעלמותם. באזור היו מקרים בהם אזרחים זרים נחטפו על ידי מיליציות הפועלות בשטח ושוחררו לאחר זמן מה.

תימן
  • נמשכת הלחימה בעיר הנמל עדן בדרום תימן. כוחות הממשלה הגולה בגיבוי הקואליציה הערבית שמובילה סעודיה השתלטו בימים האחרונים על שדה התעופה בעיר ולפחות על שתיים משכונותיה והם טוענים כי כבשו מחדש את רוב העיר. בנוסף, שניים משרי הממשלה שבו בסוף השבוע לעיר מסעודיה. מאידך, המורדים החות’ים טענו כי דיווחי הממשלה הם בגדר לוחמה פסיכולוגית ואינם משקפים את המצב בשטח. מאז תחילת הלחימה במדינה בחודש מרץ נהרגו 3,200 בני אדם בהם אזרחים רבים.

מצרים
  • היום הגיע למצרים משלוח ראשון של מטוסי הקרב הצרפתיים “רפאל”. המשלוח כלל שלושה מתוך 24 מטוסים שרכשה מצרים.
  • צבא מצרים הודיע כי חיסל במהלך סוף השבוע 59 חמושים אסלאמיסטיים בסיני.

דאע”ש
  • לפחות 20 בני אדם נהרגו בפיגוע בעיירה הטורקית סורוכ הסמוכה לגבול עם טורקיה. מקורות טורקים טוענים כי דאע”ש אחראי לפיגוע שכוון נגד כנס שעסק בשיקום העיר הכורדית קובאנה בצפון סוריה שנחרבה בלחימה עם דאע”ש.
  • בחאסכה שבצפון סוריה משתפים כוחות המשטר הסורי וכוחות המיליציה הכורדית פעולה כדי לכבוש מחדש שכונות בדרום העיר עליהן השתלט דאע”ש בשבועות האחרונים. זהו שיתוף פעולה חריג בין הכורדים למשטר שחולקים את השליטה בעיר בשנים האחרונות.
  • בעיירת ההחוף דרנה בלוב הנשלטת על ידי ארגונים אסלאמיסטיים שבה אחד הארגונים את מפקד דאע”ש בעיירה והכריח אותו לצעוד בעירום ברחוב לפני שנתלה בפומבי.

ישראל—פלסטינים

  • כוחות הביטחון פענחו את פיגוע הירי בו נרצח מלאכי רוזנפלד לפני כשלושה שבועות ועצרו חלק ממבצעיו. לפיגוע זה, כמו גם לפיגוע ירי נוסף אחד לפחות, הייתה אחראית חולייה של חמאס. שניים מחברי החולייה, בהם המחבל שירה ברוזנפלד ובחבריו לנסיעה שנפצעו מהירי, עצורים בידי מנגנוני הביטחון הפלסטינים שביצעו בשבועות האחרונים גל מעצרים נגד פעילי חמאס בו נעצרו כ-170 חברים בתנועה בחשד כי היא מנסה לערער את היציבות בגדה. מי שמימן את החוליה היה פעיל חמאס ששוחרר בעסקת שליט ושוהה כעת בירדן.
  • מכוניות של חמישה חברים בזרועות הצבאיות של חמאס והג’האד האסלאמי פוצצו אתמול באותה השעה בעיר עזה. משרד הפנים של חמאס הודיע כי הוא חוקר את התקרית ולא נקב בשמות החשודים. עם זאת, בעזה פועלות קבוצות אסלאמיות קיצוניות הקשורות לדאע”ש שהתעמתו עם חמאס לאחרונה. קבוצות אלה גם היו אחראיות לאירועי ירי הרקטות האחרונים לעבר ישראל.
  • ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח’אלד משעל, הגיע ביום רביעי שעבר לביקור פתע בן יומיים בסעודיה. הביקור הוא הראשון של משעל בממלכה מאז 2012 והוא מבטא את ההתקרבות בין התנועה לבין הכוחות הערבים המתונים על חשבון קשריה עם איראן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה