יום שלישי, 7 ביולי 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-7.7.2015

היום בעדכון: עיכובים בשיחות הגרעין ואיראן דורשת הסרת סנקציות גם מתוכנית הטילים ועל סחר בנשק • מטוס עיראקי הפציץ בטעות שכונת מגורים בבגדד • ובצה”ל טוענים כי הזרוע הצבאית של חמאס פתחה ערוץ עצמאי מול איראן
תמונת היום: שני גורי אריות שהועברו מעזה לירדן ביום ראשון (צילום: טום בנדה)

איראן
  • שיחות הגרעין יוארכו במספר ימים נוספים וגורמים במשלחת האמריקאית אמרו שהם מקווים להשיג הסכם עד יום שישי. יוזכר כי, אם ההסכם יוגש לקונגרס האמריקאי לאחר ה-9 ביולי יוארך הזמן שניתן לו לדון בעסקה מ-30 ל-60 יום. יתכן שהנכונות להאריך את השיחות מעבר למועד זה נועדה גם לבטא את מחויבות הממשל להסכם טוב במקום להסכם בכל מחיר.
  • שרי החוץ של רוסיה וצרפת יעזבו היום את וינה לאחר שבפגישות שרי החוץ של המעצמות ואיראן לא נפתרו כל חילוקי הדעות. הבוקר נועדו שרי החוץ של המעצמות בינם לבין עצמם ככל הנראה כדי ללבן חילוקי דעות פנימיים.
  • בפגישות אתמול הוסיפה איראן דרישה חדשה לפיה במסגרת הסרת הסקנציות יוסרו גם הסנקציות הקשורות לתוכנית הטילים שלה ולסחר בנשק משום שאינן קשורות לנושא הגרעין. מדינות המערב המשתתפות בשיחות דחו את הדרישה על הסף שנועדה להערכת דיפלומטים המעורבים בשיחות לסדוק את ההסכמה בין שש המעצמות לאור העובדה שרוסיה וסין מעוניינות לייצא אליה נשק.
  • הניו יורק טיימס דיווח אמש שבאיראן החל להשתנות הטון בדיווחים בערוצי חדשות שמרנים על העסקה וחלקם מביעים כעת גישה חיובית כלפי ההסכם. על פי הדיווח, ערוץ טלוויזיה שמרני אחד טען כי האמריקאים נכנעו לחלק מדרישות האיראנים משום שארה”ב זקוקה להסכם יותר מאשר איראן.

סוריה
  • דאע”ש הסתער אתמול על עמדות המיליציה הכורדית בעיירה עין עיסא הסמוכה לבירת דאע”ש בסוריה, רקה, וכבש חלקים מהעיר, על פי הכורדים, ועל פי דיווחים ארגוני מעקב אחרי המלחמה בסוריה, את העיירה כולה. הכורדים כבשו את העיר לפני שבועיים.

עיראק
  • מטוס של צבא עיראק הפיל אתמול בטעות פצצה על שכונת מגורים בבגדד. מהפצצה נהרגו לפחות 12 בני אדם. לטענת דובר של הצבא, הפצצה הופלה כתוצאה מתקלה טכנית.

מצרים
  • מצרים הודיעה כי עצרה אתמול תא בן 13 חברים של האחים המוסלמים שטמן פצצות במתקנים שונים בתעלת סואץ במטרה לפגוע בתנועה בתעלה המהווה מקור הכנסות חשוב למצרים. בעבר האשימה לא אחת מצרים את האחים המוסלמים בפעולות שביצעו ארגונים אסלאמיים אחרים. במקביל, הודיעו אתמול המצרים כי בין ה-1 ל-5 ביולי 241 חמושים חוסלו בסיני.
  • המפלגה הסלפית המצרית “נור” שכבר הביעה בעבר תמיכה במשטר המצרי פרסמה אתמול הודעה לפיה תפתח בקמפיין תמיכה במשטר הצבאי שכותרתו “מצרים חזקה מהטרור”. על אף שגם דאע”ש נחשב ארגון סלפי הוא נבדל מ”נור” בין היתר בכך שהוא מוכן לנקוט באלימות.
  • הבנק המרכזי של מצרים, השולט בשער המטבע במדינה, הכריז השבוע על פיחות חריף שהביא את שער הלירה המצרית לרמתו הנמוכה ביותר מאז דצמבר 2012. מטרת המהלך היא לסייע ליצואנים, להגדיל את יתרון המט”ח במדינה ולמשוך משקיעים זרים שנהנים מפיחות במטבע. עם זאת, הפיחות שצפוי להמשך, יפגע כנראה באוכלוסיה המצרית שצורכת מוצרי יבוא כגון דלק וחיטה שמחירם במטבע המקומי יתייקר. 

ישראל-פלסטינים

  • בראיון לרגל שנה למבצע צוק איתן טען קצין המודיעין של פיקוד דרום כי מתקפת הטרור של דאע”ש בסיני בוצעה כדי לפתוח לזרוע הצבאית של חמאס נתיב הברחה שיאפשר לה לבנות מחדש את כוחה הצבאי. זאת, במסגרת ניסיון ישראלי בימים האחרונים לקשור בפומבי בין חמאס לבין המתקפה בסיני. בנוסף, טען הקצין כי הזרוע הצבאית של חמאס פנתה לאיראן בניגוד לעמדת ההנהגה המדינית של התנועה כדי לקבל ממנה מימון נוסף. בהקשרי מערכה עתידית מול חמאס העריך הקצין כי חמאס שיקמה חלק ניכר מיכולותיה אך אינה מעוניינת בסבב לחימה נוסף עם ישראל במצבה הנוכחי.
  • זוג גורי האריות, מקס ומונה, שנקנו על ידי עובד של הרשות הפלסטינית בעזה הועברו ביום ראשון דרך מעבר ארז לגן חיות בירדן. זאת, לאחר שבעליהם לא הצליח לעמוד בהוצאות ההחזקה שלהם ותקוותיו להרוויח כסף מהצגתם לציבור נכשלו. ארגון זכויות בעלי החיים הבינלאומי שניהל את מבצע ההעברה מעריך כי בעזה יש כ-40 חתולי ענק שהוברחו אליה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה