יום שישי, 3 ביולי 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-3.7.2015

היום בעדכון: צה”ל סגר כביש בסמוך לגבול עם מצרים • ויכוח ציבורי באיראן על התגובה הראויה להחלטת בית המשפט בארה”ב בנושא נישואין חד מיניים • והרשות עצרה למעלה מ-100 פעילי חמאס הלילה
תמונת היום: לווית אחד מאנשי הצבא המצרים שנהרגו במתקפת דאע”ש בסיני שלשום (צילום: AFP)


מצרים
  • צה”ל סגר את כביש 12 העובר בסמוך לגבול עם מצרים מחשש כי מחוז סיני של דאע”ש ישתמש בכלי רכב שתפס מצבא מצרים או באמצעי לחימה מתקדמים בהם השתמש במתקפה על הצבא המצרי שלשום כדי לפגע בישראל. יוזכר, שבאוגוסט 2011 ביצעו מחבלים מארגוני ג’האד בסיני פיגוע משולב בכביש 12 בו נהרגו 8 ישראלים.

סוריה
  • קואליציית ארגוני מורדים אסלאמיסטית בהובלת ג’בהת אלנצרה פתחה אמש במתקפה לכיבוש מערב העיר חלב בצפון סוריה, שהוא חלקה של העיר שבשליטת המשטר הסורי. חלב היא העיר השניה בגודלה בסוריה ומאז פרוץ מלחמת האזרחים במדינה הייתה לאחת מזירות הלחימה הקשות בין המשטר למורדים.
  • בטורקיה, הכריז אתמול ראש הממשלה דאבוטאוגלו, כי ממשלתו תגברה את פריסת הצבא באזור הגבול עם סוריה מחשש לזליגת הלחימה לתוך שטחה. עם זאת, הוא הבהיר כי אין בכוונתה של טורקיה לפעול בשטח סוריה בשלב זה. הוא אמר את הדברים על רקע דיווחים כי בכוונת טורקיה להקים אזור חיץ בשטח סוריה, בין היתר כדי למנוע הקמת ישות ריבונית כורדית בצפון סוריה.
  • המשטר הסורי הדף את הביקורת של מועצת זכויות האדם של האו”ם על השימוש שהוא עושה בחביות נפץ המוטלות מכלי טיס נגד אזרחים. לטענת השגריר הסורי, השימוש באמצעי הקטלני הוא עניין טכני שלא צריך להעסיק את המועצה כלל.

תימן
  • ארה”ב קוראת לצדדים הלוחצים בתימן להכריז על הפסקת אש לרגל חודש הרמצ’אן שחל כעת. זאת, לאחר שאתמול שבה הקואליציה הערבית לתקוף בבירת תימן לאחר כמה ימי הפסקה.

לבנון
  • בתום פגישות עם השליח האמריקני לענייני דיפלומטיית אנרגיה, עמוס הוכשטיין, הצהירו בכירים לבנונים כי לא יסכימו לוותר על שום חלק מהמים הטריטוריאליים בגבול עם ישראל הנמצאים בסכסוך בין הצדדים. עם זאת, הבהירו לראשונה כי יסכימו לבוררות של האו”ם בסימון הגבול ויקבלו את תוצאותיה. ישראל, ככל הנראה, מעוניינת בסימון הגבול כדי למנוע מחזבאללה לפגוע בנכסים ישראלים בים התיכון בטענה כי חדרו למים לבנונים. ההסכמה הלבנונית לסימון הגבול באה על רקע החשש כי ישראל תקים פלטפורמות קידוח בסמוך אליו ותפגע באינטרסים הלבנוניים באזור שעשוי להכיל גז טבעי. הוכשטיין מצידו, הבהיר ללבנונים שלמרות דיווחים בלבנון בנושא, לא עומדת על הפרק אפשרות לקידוח באזור משום שאף חברה בינלאומית לא תסכים לקדוח באזור הנתון בסכסוך.

איראן
  • שחקן קולנוע איראני מפורסם אולץ להתנצל לאחר שצייץ בטוויטר כי החלטת בית המשפט העליון האמריקאי שהתירה נישואין חד מיניים בכל רחבי ארה”ב היא “החלטה היסטורית, בקנה המידה של ביטול העבדות”. באיראן, הומוסקסואליות אסורה על פי חוק, ומאז ההחלטה לפני שבוע מתנהל דיון ער ברשתות חברתיות באיראן בין תומכיה, שברובם הם צעירים ליברלים, לבין ציבור שמרני רחב.

ישראל-פלסטינים

  • הרשות הפלסטינית עצרה במהלך הלילה בגדה כמאה פעילי חמאס בהם אסירים משוחררים, פעילים ארגוניים ועיתונאים הקשורים לתנועה. חמאס מאשימה כי מטרת המעצרים היא שיבוש גל הפיגועים האחרון. דובר מטעם הרשות הגיב כי הרשות לא תתיר לחמאס לפגוע בביטחון הפלסטיני בגדה בעודה מקיימת הפסקת אש עם ישראל בעזה.
  • מח”ט בנימין סייר הבוקר באלראם שבפאתי ירושלים ואבנים הושלכו על רכבו. הוא השיב אש לעבר זורקי האבנים והרג פלסטיני בן 17.
  • ביום רביעי חשף השב”כ כי סיכל לאחרונה ניסיון של חמאס להקים מחדש את תשתיות התנועה בשומרון על ידי הקמת מפקדה שתעסוק בנושאים חברתיים, כלכליים וכנראה שבהמשך גם צבאיים, בעיר שכם. במסגרת זאת, נעצרו כ-40 פעילים ונתפס זהב בשווי של כ-4 מיליון שקלים שהוברח מירדן ויועד למימון הפעילות. תשתיות חמאס בגדה נפגעו קשות בעיקר מפעילות צה”ל וגם מפעילות כוחות הביטחון הפלסטיניים בשנים האחרונות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה