יום חמישי, 2 ביולי 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-2.7.2015

היום בעדכון: דאע”ש במתקפה ענקית בסיני שכללה גם השתלטות על שטח • דוח של סבא”א: איראן עומדת במחויבויות הסכם הביניים • וראש השב”כ עדכן על מהלכי חמאס מאז צוק איתן
תמונת היום: מפת סיני בה מסומנים אתרי הלחימה בין צבא מצרים לדאע”ש (צילום: הארץ)


מצרים
  • מחוז סיני של דאע”ש פתח אתמול במתקפת ענק על צבא מצרים בצפון סיני כשבמוקד העיירה שיח’ זויד. בסביבות השעה שש בבוקר אתמול פתחו מאות חמושים של דאע”ש במתקפה מתואמת על עמדות שלטון ובעיקר עמדות ביטחון בשיח’ זויד, ברפיח המצרית ובאלעריש ונראה כי השתלט על שטחים בערים הללו. בשל מגבלות שמטיל הצבא המצרי על סיקור עיתונאי באזור קיים קושי לקבוע את מצב העניינים באזור כעת.
  • על פי נטילת אחריות של הארגון ועל פי דיווחי תקשורת, 15 עמדות צבא הותקפו באמצעות נשק קל, טילים מתקדמים נגד טנקים, טילים נגד מטוסים ומחבלים מתאבדים. כמו כן, השתלטו החמושים על שטחים משמעותיים מתוך העיירה שיח’ זויד אם לא על העיירה כולה ואף על שטחים באלעריש, כלאו עשרות שוטרים בתחנת המשטרה בעיר, ירו על כוחות תגבור שנעו על הצירים באזור, השתלטו על רכבים משוריינים ואפשר שאף חטפו אנשי ביטחון. על פי דיווחים רשמיים של צבא מצרים, נהרגו בתקיפות 17 אנשי ביטחון, אך נראה שבפועל נהרגו כשישים שוטרים וחיילים בתקיפות. צבא מצרים הגיב בעצמה ותקף באמצעות מטוסי F16 מהאוויר בתקיפות הללו נהרגו אתמול כ-100 חמושים ובמהלך הלילה עוד 23 חמושים בהם מפקדים בארגון.
  • אתמול התירה ישראל לפרסם כי בזרוע הצבאית של חמאס ברצועה מסייעים לאנשי דאע”ש בסיני בלחימתם בצבא המצרי, וזאת למרות התנגדות הזרוע המדינית של חמאס ולמרות העימות בין חמאס לדאע”ש ברצועת עזה בתמורה לסיוע בפעילות התנועה הפלסטינית בסיני. 
  • במקביל, הצהיר בכיר שלא הזדהה בשם מחמאס כי התנועה סגרה את הגבול בין רצועת עזה למצרים והיא מונעת מעבר בעדו. זאת, נוכח החשש הסביר לאור ניסיון העבר כי המשטר המצרי יאשים את חמאס בסיוע למתקפה של דאע”ש.
  • ישראל סגרה אתמול את מעבר כרם שלום במשולש הגבולות ישראל-מצרים-רצועת עזה מחשש שהחמושים ישתמשו בכלים משוריינים שתפסו כדי לפגוע בכוחות צה”ל. המעבר נפתח היום מחדש. כמו כן, בצו אלוף נאסרה גישה של יישובים בישראל באזור הגבול לשטחים חקלאיים שלהם.
  • במהלך הלחימה במצרים פשטו כוחות מיוחדים מצרים על דירה בקהיר בה הסתתרו תשעה אנשי אחים מוסלמים כולל חבר פרלמנט לשעבר מטעם התנועה. 
  • לאור האירועים האחרונים במצרים אישרה אתמול ממשלת מצרים חוק שיאפשר להאיץ הענשת חשודים בטרור. כמו כן אישרה הממשלה חוקים שיאפשרו קביעת מועד מחודש לבחירות לפרלמנט שנדחו מחודש מרץ לאחר שבית המשפט החוקתי פסל את הבסיס החוקי עליו היו אמורות להתקיים.

דאע”ש
  • דאע”ש בסוריה פרסם ביום שלישי סרטון בו איים על ישראל ועל חמאס. במסר לישראל מזהיר הסרטון כי הארגון “יעקור את מדינת היהודים משורשיה”. במסר לחמאס נאמר כי "נעקור את חמאס ואת כל הפלגים החילוניים… אנו לוקחים אתכם בחשבון. חמאס וכל הפלגים החילוניים ייכנעו לרצוננו ובעזה תשלוט השריעה”. זאת, על רקע העימותים בשבועות האחרונים בין חמאס לדאע”ש ופלגים המזוהים עימו בעזה שהובילו את הפלגים הללו לירות רקטות לישראל במטרה לגרור אותה לפגוע בחמאס.
  • ג’יש אלאסלאם, קבוצה אסלאמית קיצונית הלוחמת בסוריה, פרסמה סרטון בו נראים לוחמים שלה בברדסים כתומים, יורים בראשי 18 בני אדם המזוהים כלוחמי דאע”ש שבויים. זאת, בתגובה להוצאתם להורג בעריפה של שלושה לוחמי ג’יש אלאסלאם על ידי הארגון.
  • צבא עיראק בסיוע מליציות שיעיות השתלט מחדש על רוב שטח העיירה בייג’י בצפון המדינה ומקווה להצליח לכבוש מחדש את מזקקת הנפט הגדולה בעיראק הסמוכה לעיירה בימים הקרובים.

איראן
  • בדוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שהוגש למדינות החברות בארגון אך טרם פורסם בפומבי נטען כי איראן מפגינה עמידה משביעת רצון במחויבויתיה במסגרת הסכם הביניים עם המעצמות. לפי הדוח, אוראניום שהעשירה איראן לרמה נמוכה ואמורה הייתה להמיר לתצורה כימית שאיננה מתאימה להמשך העשרה לצורך גרעין צבאי החל לעבור את תהליך ההמרה המדובר. זאת, לאחר שבחודשים קודמים הובילו קשיים טכניים לכך שאיראן צברה בידיה יותר חומר מועשר משאמורה הייתה.

ישראל-פלסטינים

  • בתדרוך בפני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת שלשום אמר ראש השב”כ, יורם כהן, כי בשנה שחלפה מאז “צוק איתן” חמאס פועלת לשיקום מהיר ככל שהיא יכולה של מערכיה המבצעיים כולל מערך המנהרות ומערך הפיתוח והייצור העצמי של רקטות. לדבריו, חמאס אינה מעוניינת בעימות עם ישראל בעת הזאת, אך יכולה לנהל לחימה “משמעותית, אך בעלת אפקטיביות מוגבלת”. הוא טען כי חמאס עדיין שולטת ברצועה, אך כוחה הריבוני נשחק בין היתר לאור המצוקה הכלכלית הנמשכת בעזה ועיכוב השיקום באזור. 
  • באשר לנעשה בגדה, הדגיש כהן את תרומת שיתוף הפעולה עם צה”ל ליציבות הרשות הפלסטינית והצביע על עניין מוגבל של הציבור הפלסטיני הממוקד במציאות החיים שלו בעימות עם ישראל. כהן טען כי מאז 2012 עולה ב-50% מדי שנה מספר הפיגועים העממיים בגדה.
  • אבו מאזן החליט שלא לפטר בינתיים את ממשלת ההסכמה כפי שהצהיר לפני כשבוע כי בכוונתו לעשות. בשלב זה יסתפק בהחלפת חלק מהשרים, אף שלא ברור שחמאס, המתנגדת לשינויים שאינם מתואמים עימה, תסכים לכך.
  • אבו מאזן תקף בשבועות האחרונים את מי שהוא מזהה כיריביו הפוליטיים בצמרת הפלסטינית. בשבוע שעבר זימנו כוחות ביטחון פלסטינים את ראש הממשלה הפלסטיני לשעבר סלאם פיאצ’ לחקירה בטענה כי הוא מעורב בשחיתות. שלשום פיטר אבו מאזן את מזכיר הוועד הפועל של אש”ף, יאסר עבד רבה, שהיה מקורב אליו בעבר. עבד רבה טען בתגובה כי לאבו מאזן שהעביר את האחריות לידי עצמו עד למינוי מחליף, אין סמכות לפטר אותו. ברקע, חשדות של אבו מאזן כי השניים עומדים בקשרים עם בכיר פתח מחמד דחלאן בו רואה אבו מאזן יריב פוליטי מרכזי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה