יום שישי, 23 בינואר 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-23.1.15

היום בעדכון: מת מלך סעודיה עבדאללה • אובמה לא יפגוש את נתניהו בביקורו בארה”ב • ובית הדין של האיחוד האירופי פסל חלק מהסנקציות המוטלות על איראן
תמונת היום: מלך סעודיה הנכנס, סלמאן, משמאל עם המלך עבדאללה שמת הלילה בתמונה מ-2012 (צילום: רויטרס)



סעודיה
  • המלך עבדאללה הסעודי מת במהלך הלילה. הוא היה בן כ-90 ובשבועות האחרונים היה מאושפז עם מחלת ריאות. יורש העצר ואחיו של עבדאללה, הנסיך סלמאן בן ה-79 הוכרז כמלך החדש. סלמאן כבר הודיע כי הוא מבקש ממועצת הנאמנות של בני משפחת המלוכה להכיר באחיו, מוקרן, כיורש העצר.

תימן
  • אתמול התפטרו ראש ממשלת תימן ונשיא המדינה. בשלב ראשון התפטר ראש הממשלה, ח’אלד בהא, פיזר את הממשלה והכריז כי אינו רוצה “להגרר למבוך פוליטי” בהתייחסו למחלוקת בין הנשיא למורדים החות’ים שכלאו את הנשיא בארמונו. בהמשך הערב התפטר הנשיא והודיע שהגיע למבוי סתום במגעיו עם המורדים. זאת, יום לאחר שטען כי הוא מוכן להענות לחלק מדרישותיהם להגדלת הייצוג הפוליטי שלהם. 

ישראל-ארה”ב
  • מועד ביקורו של ראש הממשלה, נתניהו, בארה”ב בעקבות הזמנת יו”ר בית הנבחרים לנאום בפני הקונגרס נדחה מה-11 בפברואר ל-3 במרס והוא יתקיים בשולי כינוס הועידה השנתית של השדולה הפרו-ישראלית AIPAC.
  • הבית הלבן הודיע כי הנשיא אובמה ושר החוץ קרי לא יפגשו עם ראש הממשלה נתניהו במהלך ביקור האחרון לשאת דברים בפני הקונגרס. זאת, לטענת הממשל משום שהמסורת הפוליטית בארה”ב היא שהנשיא אינו נפגש עם מנהיגים זרים העומדים לבחירה במטרה שלא להתערב בבחירות במדינות אחרות. כמו כן אמר דובר הבית הלבן כי אופן תיאום הביקור, מבלי שהבית הלבן קיבל הודעה מראש מהווה הפרה של הפרוטוקול הבינלאומי.
  • מדיווחים ביממה האחרונה עולה כי בהצהרות יו”ר בית הנבחרים, ג’ון בהנר, ובהצהרות נתניהו אודות ההזמנה נטען כי היא מגיעה גם מטעם חברי המפלגה הדמוקרטית. עם זאת, במפלגה הדמוקרטית הכחישו כי המהלך תואם עימם.
  • גורמים אמריקאיים הדליפו לכתב “הארץ” ברק רביד כי בשיחתם ב-12 בינואר דרש אובמה מנתניהו להפסיק לעודד את הקונגרס להטיל סנקציות נוספות על איראן, והזהיר אותו שלא להתערב בויכוח בנושא בין הבית הלבן לקונגרס. זאת לאחר שבשבועות האחרונים קידמו שגריר ישראל בוושינגטון ו-AIPAC את חקיקת הסנקציות מול חברי קונגרס עימם הם עומדים בקשר. 

מצרים
  • לקראת יום השנה להפגנות שהביאו למהפכה בה הודח מבארכ במצרים ב-2011 שיחול ב-25 בינואר נרשמו בימים האחרונים הפגנות ברחובות קהיר ואלכסנדריה לאחר חודשים שבהם היו הרחובות שקטים יחסית. כוחות משטרה פיזרו את ההפגנות ועצרו עשרות מפגינים.
  • בית המשפט במצרים הורה לשחרר את בניו של מבארכ ממאסר, בעקבות החלטה שניתנה בתחילת החודש לבטל את ההרשעות נגדם ולהעמידם למשפט חוזר. 
  • כמו כן, בית משפט לערעורים הורה על משפט חוזר בעניינם של ארבעה שוטרים שהורשעו בגרימת מותם של 37 מפגינים במהלך ההפגנות נגד הדחת משטר האחים המוסלמים ביולי 2013. הרשעת השוטרים הייתה המקרה היחיד בו הובא לדיון בבית משפט תיק נגד כוחות הביטחון בהקשרי ההפיכה הצבאית בה נהרגו מאות מפגינים אסלאמיסטיים.
  • בנאום בפני הפורום הכלכלי הבינלאומי בדאבוס קרא נשיא מצרים לרפורמת עומק באסלאם במסגרתה יוסרו ממנו הרעיונות המובילים לקיצוניות ולאלימות. הוא טען כי אסור לאף אחד להאמין כי יש בידיו את “האמת בה”א הידיעה” והדגיש כי הטרור המאיים על מדינות המזרח התיכון, אפריקה והמערב נובע מאותם המקורות ויש להלחם בו ביחד. בה בעת הוא קרא ליצור אווירה מכבדת לכל הדתות. בנושא הכלכלי קרא סיסי למשקיעים זרים להגיע למצרים ולהזרים כסף לכלכלתה והבהיר כי מצרים נחושה להקל את תנאי פעולתם. 
  • משרד ההקדשים המצרי קרא לנשים המעוניינות לעסוק בהוראה של נושאים הקשורים לבריאות ופיתוח להתנדב למשרה של מטיפות במסגדים. הנשים שיבחרו יעסקו בהוראת נשים אחרות בלבד.
  • שלושה בני אדם נמצאו ירויים למוות בעיר רפיח המצרית אתמול ואישה נפצעה מירי בזמן שהלכה בעיר. במקביל, שלשום פרסמו כוחות הביטחון המצרים כי בימים האחרונים חיסלו שבעה חשודים בטרור בחצי האי סיני ופשטו על עשרות אתרים החשודים בקשר לארגוני טרור.

איראן
  • בית הדין של האיחוד האירופי פסל סדרת סנקציות שהטיל האיחוד על גורמים באיראן בטענה כי הראיות שתמכו את ההחלטה לא היו מספקות. הסנקציות שנפסלו הן על בנק איראני מוביל וחברות לוגיסטיקה הקשורות לחברת הספנות האיראנית IRISL. בית הדין נתן לאיחוד חודשיים ועשרה ימים להביא ראיות חדשות להחלטה, במהלכם לא ישוחררו כספים של הגופים הנידונים ולא יחול כל שינוי אחר ביחס אליהם.
  • מנהיג איראן, ח’אמנהי, פרסם שלשום מכתב פומבי באנגלית לצעירי המערב בו הוא קורא להם שלא להתרשם על האסלאם מהפרסומים בתקשורת הקושרים אותו באופן הכרחי לטרור ולאלימות אלא לגשת למקור, הקוראן וחיי הנביא מחמד, כדי ללמוד על הדת. הוא הזכיר במכתבו את היסטוריית מלחמות הדת של המערב והביע תקווה לשיפור ביחסים בין האסלאם למערב בעתיד.
  • המוסד פרסם הודעה רשמית בה הכחיש את הדיווחים מפי גורמים אמריקאיים לפיו ראש המוסד העריך בשיחות עם סנטורים מארה”ב כי הטלת סנקציות נוספת תחבל בשיחות. על פי הודעת ההבהרה, ראש המוסד אמר לסנטורים כי משבר בשיחות יכול להוביל לחידושן בתנאים טובים יותר וכי חשוב שיהיו “מקלות” ולא רק “גזרים” בשיחות עם איראן וכי הסנקציות מפעילות לחץ חשוב על המדינה.
  • העיתון הכויתי “אלראי” דיווח כי ישראל ידעה על נוכחותו של הגנרל האיראני בשיירה אותה תקפה בגולן. זאת, בניגוד לציטוט ב”רויטרס” מפי גורם ישראל בכיר מוקדם יותר השבוע שטען כי ישראל סברה שהיא תוקפת שיירה של מפקדי שטח של חזבאללה בדרך לפעולה צבאית. 

הזירה הפלסטינית

  • ביום שני החליטה מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי לערער על החלטת בית הדין הגבוה של האיחוד להוציא את חמאס מרשימת ארגוני הטרור, החלטה שהתקבלה מטעמים פרוצדורליים. עם מתן החלטת בית הדין לפני מספר שבועות ניתנה לאיחוד ארכה להשיב לפני שיוסרו החסימות על כספי התנועה, אולם בעקבות הערעור יוקפאו כל ההליכים הנוגעים להחלטה והכסף של חמאס לא ישתחרר לידיה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה