יום שישי, 16 בינואר 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-16.1.15

היום בעדכון: שר החוץ הקנדי מסכם באופטימיות זהירה פגישה בה ביקש את שחרור אחד מעיתונאי אלג’זירה העצורים במצרים • הוצאה פומבית להורג בסעודיה מעוררת ביקורת חריגה • וצרפת מבהירה שלא תשנה עמדתה ביחס לפלסטינים וישראל בעקבות הפיגועים
תמונת היום: “אחרי הסערה” בלבנון (איור: חסן בליבל)


מצרים
  • שר החוץ הקנדי, ג’ון ביירד, ביקר אתמול במצרים ושוחח עם מקבילו המצרי בנושא העיתונאי הקנדי, מחמד פהמי, המוחזק בכלא מצרי כבר למעלה משנה יחד עם עוד שני עמיתים מערוץ אלג’זירה שנידונו לעונשי מאסר של בין שבע לעשר שנים. לאחר הפגישה הביע ביירד אופטימיות זהירה באשר לסיכויים שפהמי ישוחרר בזמן הקרוב. בראשית החודש הורה בית משפט בקהיר על משפט חוזר לשלושה ובני משפחותיהם פנו לשלטון המצרי בבקשה לגרשם מהמדינה בהתאם לחוק המתיר לנשיא לעשות זאת שחוקק בסוף שנה שעברה. 
  • שלושה בני אדם נהרגו ועוד אחת נפצעה מאירועי ירי בעיר רפיח המצרית שבצפון סיני ביום רביעי.

סוריה
  • כוחות הממשל והמורדים בעיר חומס הכריזו אתמול על הפסקת אש מקומית באחת משכונות העיר הנצורות על ידי המשטר למשך 10 ימים. המורדים המתקשים להחזיק באזור מקווים להזרמת סיוע הומניטרי בזמן הפסקת האש.

דאע”ש
  • 400 לוחמים אמריקאיים יוקצו לצד מאות אנשי מטה נוספים למשימת הכשרת מורדים סורים ללחימה בדאע”ש שתמשך מספר שנים. האמריקאים מאמינים כי בשנה הקרובה יצליחו לאמן כ-5000 לוחמים, אך שהסגת דאע”ש מהאזורים שבשליטתו ידרשו כ-15,000 לוחמים.

סעודיה
  • הוצאה פומבית להורג בסעודיה שבוצעה השבוע בעיר מכה מעוררת דיון ציבורי חריג. במסגרת המקרה, נגררה משרתת בורמזית שהואשמה ברצח בנה החורג לרחוב על ידי אנשי ביטחון ושם נערף ראשה במספר מכות חרב בעודה זועקת לעזרה ומכחישה שביצעה את הרצח. סרטון של האירוע שוחרר לאינטרנט, כנראה על ידי הרשויות הסעודיות, וזכה לביקורת מצד גולשים על כך שלא ניתנו לה משככי כאבים כפי שמקובל בחלק מההוצאות להורג מסוג זה. האישה הייתה האדם ה-9 שהוצא להורג מתחילת השנה בממלכה. 

לבנון
  • מזכ”ל חזבאללה חסן נצראללה, אמר בראיון ששודר אתמול כי הארגון יגיב לתקיפות ישראל בסוריה “בזמן ובמקום שיראה לנכון”. הוא טען כי ברשות הארגון כלים מתקדמים עוד יותר מטילי הפאתח 110 שישראל תקפה בעבר, על פי פרסומים זרים, באמצעותם יפגע בישראל בעימות הבא. בנוסף, לטענתו הלחימה בסוריה שיפרה את היכולות הקרביות של הארגון, ובעימות הבא יוכל לאיים על ישראל בלחימה קרקעית בגליל “ומעבר לו”.  
  • משרד החוץ הלבנוני הודיע כי ירפה את ההנחיות הדורשות הצהרת כוונות דמויית ראיון ויזה מצד מבקרים סורים שנכנסו לתוקף בראשית חודש ינואר. המהלך בא לאחר ביקורת חריפה מצד גורמים שונים בלבנון ומחוצה לה על הדרישות דמויות הויזה שנתפסו כמנגנון שנועד למנוע כניסת פליטים סורים נוספים למדינה.

הזירה הפלסטינית

  • אבו מאזן ביקש אתמול משרי החוץ של הליגה הערבית שנועדו בקהיר להעמיד רשת בטחון של 100 מיליון דולר לחודש למקרה שישראל תמשיך בהקפאת המכס שהיא גובה עבור הפלסטינים. בנוסף, ביקש אבו מאזן מהערבים לגבות ניסיון נוסף להעביר החלטה פלסטינית במועצת הביטחון של האו”ם שתציב תאריך יעד לסיום הכיבוש.
  • בהקשר לכספי המכס המוקפאים, האו”ם קרא לישראל לשחררם.
  • ראש ממשלת צרפת הבהיר בשיחת טלפון עם מנהיגות יהדות ארה”ב כי צרפת לא תשנה את עמדותיה בנושא הפלסטיני בפורומים בינלאומיים בעקבות הפיגועים בצרפת בשבוע שעבר. הוא אמר כי הקשר בין צרפת לישראל חזק למרות המחלוקות ביניהן, אך בראייתו אין קשר בין הפיגועים לבין הסכסוך הישראלי-פלסטיני ולכן, במשתמע, אין סיבה שצרפת תשנה עמדותיה בעקבותיהם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה