יום רביעי, 21 בינואר 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-21.1.15

היום בעדכון: המורדים החות’ים השתלטו על ארמון הנשיאות התימני • מקור ישראלי עלום שם: לא הייתה כוונה לפגוע בגנרל האיראני שנהרג בסוריה • ואיראן ורוסיה חתמו על הסכם שת”פ ביטחוני שייתכן שיוביל גם לאספקת מתקדמת של מערכת טילים נגד מטוסים שרוסיה עצרה אספקתה בעבר
תמונת היום: אזרח תימני בהריסות בית סמוך לארמון הנשיאות בבירה צנעא אתמול (צילום: AFP)

תימן
  • המורדים החות’ים הנתמכים על ידי איראן, השתלטו אתמול על ארמון הנשיאות בבירה צנעא בתום עימות קצר באש חיה עם שומריו, וזאת למרות הפסקת אש שהוכרזה אתמול במטרה לאפשר שיחות הרגעה בין החות’ים למשטר. החות’ים האשימו את הנשיא, עבד רבה מנצור האדי, כי מהלכיו הם שהביאו לקריסת ההסדר שהושג לאחר השתלטות החות’ים על הבירה בסוף שנה שעברה.

התקיפה בצפון
  • גורם ביטחוני ישראלי בכיר הבהיר אתמול בעילום שם כי ישראל לא התכוונה לפגוע בגנרל האיראני במהלך התקיפה. לדבריו, התקיפה כוונה נגד חולייה בדרג נמוך שתכננה לבצע פעולה באזור גדר המערכת, ולא במטרה לחסל את הבכיר האיראני שישראל לא ידעה כי היה במקום. הצהרה חריגה זו באה בעקבות איומים איראניים בתגובה, ומבלי שישראל קיבלה על עצמה אחריות רשמית לתקיפה.
  • אתמול ושלשום תוגברה הערכות צה”ל בגבול הצפון ומספר קטעי כביש העוברים בסמוך לגדר המערכת עם לבנון נסגרו לתנועה. כמו כן, הורה צה”ל לחקלאים להמנע מלהתקרב לגדר מחשש לפעולת תגובה של חזבאללה. עוד, נפרסו באזור הצפון סוללות של כיפת ברזל מחשש לירי רקטי מלבנון.

דאע”ש
  • דאע”ש פרסם אתמול סרטון בו הוא מאיים להוציא להורג ביום שישי שני שבויים יפנים אם לא יקבל לידיו כופר של 200 מיליון דולר. סכום הכופר תואם את הסכום שראש ממשלת יפן, שינזו אבה, שביקר השבוע במזרח התיכון, התחייב להעמיד לרשות המדינות הנלחמות בדאע”ש. בעקבות האיום פנה אבה למדינות המזרח התיכון וביקש את עזרתן בשחרור החטופים.

מצרים
  • הנשיא סיסי התייחס אתמול לביקורת על מצב זכויות האדם במצרים. הוא טען כי אלו המבקרים את המגבלות שמטיל משטרו אינם לוקחים בחשבון את העובדה שמצרים סובלת מצורך חמור בפיתוח וביציבות וכי אלה קודמים לצורך בחופש. 

איראן
  • במהלך נאום “מצב האומה” אתמול התייחס הנשיא אובמה למשא ומתן בנושא הגרעין עם איראן ואמר כי הוא מקווה שיושג הסדר בסבב המשא ומתן הנוכחי, ושיטיל וטו על חקיקה להגברת הסנקציות עליה כרגע משום שזו תחבל במגעים ותוביל לחידוש התקדמות תוכנית הגרעין ולא לעצירתה. עם זאת, הדגיש כי במקרה של כשלון המגעים “כל האופציות על השולחן”.
  • כמתוכנן, אתמול חתמו שרי ההגנה של רוסיה ואיראן על הסכם להידוק שיתוף הפעולה הביטחוני בין המדינות. ההסכם נחתם במהלך ביקור שר ההגנה הרוסי בטהראן. בעקבות החתימה דווח בתקשורת הרוסית והאיראנית כי הושג הסדר בין המדינות בסוגיית מערכת הטילים נגד מטוסים מסוג S300 שרוסיה התחייבה לספק לאיראן, התחייבות בה לא עמדה בעקבות התנגדות אמריקאית וישראלית. קצין רוסי בכיר צוטט באומרו שרוסיה כנראה תספק כעת את המערכת.

הזירה הפלסטינית

  • פלסטיני חמוש בסכין דקר הבוקר 11 בני אדם באוטובוס בתל אביב. שבעה בני אדם פונו במצב קשה והיתר פונו לבית חולים במצב קל. המחבל נורה כשניסה להמלט ונעצר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה