יום שלישי, 20 בינואר 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-20.1.15

היום בעדכון: המורדים החות’ים צרים על ארמון ראש הממשלה בבירת תימן • 12 הרוגים בתקיפת ישראל בסוריה שלשום בהם גנרל איראני • ואבו מאזן מאשים את חמאס כי הגיעה להסכם חשאי על ישראל על הקמת מדינה עצמאית בעזה
תמונת היום: השטחים עליהם השתלט דאע”ש בחודשים האחרונים בסוריה (צילום: Ynet)

איזורי
  • עימותים קשים פרצו אתמול בבירה צנעא בין כוחות צבא לבין המורדים החות’ים הנתמכים על ידי איראן לאחר ששיירתו של ראש ממשלת תימן הותקפה על ידי החות’ים. החות’ים מצידם טוענים כי הצבא תקף מחסום חות’י. נראה כי כעת ישנה הפוגה בלחימה, אך המורדים צרים על ארמונו של ראש הממשלה. בימים האחרונים גברה מאד המתיחות במדינה לאחר שאחד מיועציו של הנשיא התימני נחטף על ידי החות’ים בשבת במחסום בדרום תימן.

מצרים
  • נשיא מצרים סיסי הגיע ביום ראשון לביקור רשמי ראשון באיחוד האמירויות הערביות, ממדינות המפרץ התומכות בשלטונו. בדברים שנשא שם ברך על היחסים בין המדינות והביע ביטחון כי אלה ימשיכו להיות “יחסים מיוחדים”.
  • מצרים תפתח היום למשך שלושה ימים את מעבר רפיח, לאחר שפתיחתו נדחתה משבוע שעבר בעקבות חטיפת ורצח שוטר שעבד בו. זו תהיה הפעם השלישית שהמעבר נפתח מאז הפיגועים בחודש אוקטובר בסיני בהם נהרגו כ-30 חיילים מצרים ושהניעו את צבא מצרים להגביר את עצמת מהלכיו נגד ארגוני הטרור באזור. 

הזירה הצפונית
  • ממידע נוסף על התקיפה נגד בכירי חזבאללה ברמת הגולן שלשום עולה כי בתקיפה נהרגו שישה פעילי חזבאללה ושישה איראנים, בהם קצין בדרגת גנרל. בנוסף, מתברר כי קיימת אי בהירות באשר לזהותו של אבו עלי טבטבאי שנטען בתחילה כי נפגע בתקיפה. בחזבאללה ובכוחות האיראניים המסייעים להם קיימים שני קצינים בשם זה ולא ברור מי מהם, אם בכלל, נפגע בתקיפה.

דאע”ש
  • כוח קרקע מערבי נקלע אתמול ללחימה עם דאע”ש בעיראק לראשונה מאז החלו תקיפות הקואליציה נגד הארגון. הכוח הקנדי נתקל בכוח דאע”ש בזמן שנערך לתרגיל יחד עם כוחות עיראקיים. דיווח קודם על התקלות של כוח קרקע אמריקאי בדצמבר 2014 לא אושר רשמית.
  • הכוחות הכורדים הנלחמים בדאע”ש בעיר קובאנה שבצפון סוריה השתלטו אתמול על גבעה השולטת באש על העיר ועל צירי אספקה של דאע”ש מחוצה לה במה שנחשב ניצחון אסטרטגי עבור המגינים הכורדים.
  • שלשום הותר לפרסום כי כוחות הביטחון בישראל עצרו במהלך החודשים נובמבר ודצמבר שבעה ערבים ישראלים מהגליל בחשד שניסו להקים את שלוחת דאע”ש בפלסטין. 

איראן
  • חברי קונגרס אמריקאיים, רפובליקנים ודמוקרטים, נערכים להגיש בימים הקרובים הצעה לחקיקת סנקציות שיכנסו לתוקף במקרה של כשלון שיחות הגרעין או הפרה של ההסכמות על ידי איראן. הנשיא אובמה כבר הבהיר כי הוא מתנגד לחקיקה כזו והוא עשוי להטיל עליה וטו.
  • שר הנפט האיראני הצהיר אתמול כי הוא אינו רואה באופק התערבות של קרטל יצואניות הנפט OPEC שמטרתה העלאת מחיר הנפט, וזאת למרות פניות איראן וונצואלה בעניין לסעודיה. הוא הוסיף כי איראן מסוגלת להתמודד גם עם מחיר נפט של 25 דולר לחבית (המחיר כעת ירד מתחת ל-50 דולר).
  • האחראי על המוסר בהתאחדות הכדורגל האיראנית הזהיר את שחקני הנבחרת המשתתפים כעת בגביע אסיה שלא להצטלם עם אוהדות המופיעות למשחקים והתרה בהם כי הם עלולים להענש. זאת, בעקבות פרסום תמונות של חלק מהשחקנים עם אוהדות בשבוע שעבר.

הזירה הפלסטינית

  • אבו מאזן תקף בשבת בחריפות את חמאס והאשים אותה כי הגיעה להסכם חשאי עם ישראל על הקמת מדינה אסלאמית בעזה. הוא טען כי הדברים נמסרו לו במהלך פגישה עם נשיא מצרים סיסי. עם זאת, הוא חידד כי מצרים והרשות לא יסכימו למהלך כזה. עוד טען כי לא מתקיימות שיחות חשאיות בין ישראל לרשות, אך שהתיאום הביטחוני נמשך משום ש”המצב בראמאללה שונה מהמצב בעזה”.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה