יום חמישי, 15 בינואר 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-15.1.15

היום בעדכון: מצרים: לא פוסלים יבוא גז מישראל • קרי וזריף נועדו אתמול ללמעלה משש שעות • והקונגרס האמריקאי נחוש להעביר חקיקת סנקציות נוספות בניגוד לעמדת אובמה
תמונת היום: שרי החוץ של ארה”ב ואיראן, קרי וזריף, יצאו אתמול להליכה משותפת של כרבע שעה בז’נבה (צילום: @Hannahkaviani)


מצרים
  • שר הנפט המצרי אמר בראיון למגזין בבעלות המדינה כי אינו שולל ייבוא גז מישראל בכפוף לאינטרסים כלכליים ומדיניים של מצרים. הגם שמצרים מתמודדת עם משבר אנרגיה חמור, ייבוא מישראל נחשב לסוגיה שנויה במחלוקת לאור החשד הבסיסי באוכלוסיה המצרית כלפי ישראל ולאור שחיתויות בעסקאות גז קודמות בין שתי המדינות בתקופת משטר מבארכ. 
  • משלחת הסחר הגדולה בעשור האחרון הגיעה מבריטניה למצרים ביום שלישי. המשלחת כוללת למעלה מ-40 חברות בהן כאלה המעורבות במגזר האנרגיה וחברות המתעניינות בפרויקט חפירת תעלת סואץ החדשה אותו מקדם המשטר המצרי. 

איראן
  • שרי החוץ של איראן וארה”ב, זריף וקרי, נועדו אתמול בז’נבה למשך למעלה משש שעות כהכנה לסבב שיחות הגרעין שיפתח היום בעיר. בתום חמש שעות ראשונות נפגשו השניים עם צוותיהם ושבו לפגישה בלתי מתוכננת של עוד כשעה וחצי. כאמור, היום ימשיכו השיחות הבילטרליות בין תת שר החוץ האמריקאי, וונדי שרמן, לבין סגן שר החוץ האיראני, ערקאש’י. ב-18.1 יתחדשו השיחות בין המעצמות לבין איראן בהרכב רחב. 
  • שר החוץ האיראני גינה, קודם לפגישתו עם קרי, את שער המגזין “שארלי הבדו” שפורסם אתמול ובו מוצג הנביא מחמד מחזיק בשלט עליו כתוב “גם אני שרלי”. זריף טען כי השער אינו מכבד מוסלמים ואמר כי תרבויות שונות יתקשו לנהל דיאלוג כל עוד אינן מכבדות זו את זו.
  • ראש ועדת יחסי החוץ הנכנס של הסנאט האמריקאי, הסנטור בוב קורקר, הודיע אתמול כי הקונגרס נערך לקדם חקיקה שתטיל סנקציות על איראן אם לא יושג הסכם בנושא הגרעין עד ה-30 ביוני, בניגוד לעמדת ממשל אובמה המתנגד למהלך. בנוסף, על הפרק חקיקה שתחייב את אובמה להביא לאישור הקונגרס כל הסכם קבע שיחתם עם איראן.
  • הוגש כתב אישום נגד עיתונאי ה”וושינגטון פוסט”, ג’ייסון רזיאן, בעל האזרחות הכפולה איראנית ואמריקאית העצור באיראן מאז חודש יולי 2014 והוא יועמד לדין. רזיאן נעצר עם אשתו ועם שני עיתונאים נוספים שכבר שוחררו והאיראנים מסרבים לפרסם באיזו עבירה הוא מואשם. רזיאן ישפט בפני בית משפט מהפכני הדן בעבירות ביטחוניות לרוב.  

סוריה

  • לפני פגישה עם שליח האו”ם לסוריה, סטפן דה מיסטורה, אמר אתמול שר החוץ האמריקאי כי ארה”ב תומכת במהלכי רוסיה לכנס שיחות שלום בין המשטר הסורי לאופוזיציה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה