יום שני, 5 בינואר 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-5.1.15

היום בעדכון: מלך סעודיה בן ה-90 מאושפז עם דלקת ריאות ונזקק לסיוע על מנת לנשום • נשיא איראן רוחאני מאתגר את יריביו השמרנים בנאום עם סדר יום כלכלי • ושר החוץ ליברמן: מערב אירופה האתגר המרכזי לישראל ב-2015
תמונת היום: תמונת ארכיון של כוחות צבא סורים פועלים באזור רכס הקלמון שבגבול סוריה-לבנון בו נהרגו בשבת 4 אנשי חזבאללה ו-5 חיילים סורים (צילום: רויטרס)


סעודיה
  • מלך סעודיה, עבדאללה, בן ה-90 אושפז ביום שישי האחרון עם דלקת ריאות והוא נזקק כעת לסיוע רפואי על מנת לנשום. בעקבות אישפוזו ירדו השערים בבורסה הסעודית. יורש העצר כיום הוא אחיו של המלך, הנסיך סלמאן בן ה-77, הסובל על פי דיווחים שונים מדמנציה. . 

מצרים
  • חייל מצרי אחד נהרג ושניים נוספים נפצעו כשניסו לנטרל מטען חבלה בצפון סיני. במקביל, כוחות צבא מצרים באזור חיסלו שבעה חמושים ועצרו 15 נוספים.
  • מצרים התחילה אתמול להכפיל את רוחב אזור החיץ שהיא מקימה בגבול רצועת עזה מ-500 מטר לקילומטר. הקמת אזור החיץ החלה בעקבות הפיגועים בסוף חודש אוקטובר בהם נהרגו כ-30 חיילים מצרים ושמצרים טוענת כי זכו לסיוע מצידו הפלסטיני של הגבול. 

איראן
  • נשיא איראן רוחאני נשא אתמול נאום בפני 1500 כלכלנים בו אתגר את שליטתם של כוחות שמרנים בפוליטיקה ובכלכלה האיראנית. רוחאני קרא לצמצם את השליטה המדינתית בכלכלה, בביקורת מרומזת על מעורבות משמרות המהפכה בכלכלה במדינה. בנוסף, הוא עמד על כך שסיום הסנקציות והבידוד הבינלאומי הכרחיים לשגשוג כלכלי איראני. בנוסף, קרא רוחאני ליישם סעיף בחוקה המתיר לערוך משאל עם על סוגיות יסוד חברתיות וכלכליות.

לבנון
  • ארבעה אנשי חזבאללה וחמישה חיילי צבא סוריה נהרגו בלחימה עם ארגון הג’אהד ג’בהת אלנצרה באזור הגבול שבין סוריה ללבנון שברכס הרי הקלמון בשבת. לוחמי ג’בהת אלנצרה ניסו להשתלט מחדש על עמדות צבא באזור לאחר שנכבש בשנה שעברה על ידי חזבאללה וצבא סוריה.

ירדן
  • ירדן צפויה לרכוש גז ממאגר הגז שמול חופי עזה המופעל בעיקרו על ידי חברת “בריטיש גז” כתחליף לעסקה לרכישת גז ממאגר “לוויתן” שעמדה עד כה על הפרק. ההחלטה להקפיא את עסקת הרכישה מישראל, שזכתה לביקורת מצד הפרלמנט הירדני, התקבלה בשל אי הוודאות הכרוכה בהחלטת הממונה על ההגבלים העסקיים בישראל לפרק את מונפול הגז של יצחק תשובה ו”נובל אנרג’י” שתוביל כנראה את נובל לדחות את פיתוח המאגר.

ישראל-פלסטינים

  • מנכ”ל משרד החוץ הבהיר בכנס לשגרירי ישראל באירופה כי ישראל לא תגיב לפנייה הפלסטינית לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בבנייה בהתנחלויות. עם זאת, הוא מסר כי ישראל תעבור “ממגננה להתקפה”. בהקשר זה, התפרסם כי גורמים מדיניים בישראל מסרו לעיתונות שנשקלת פנייה לבתי משפט בארה”ב בתביעות נגד בכירים ברשות המתבססות על קיומה של ממשלת האחדות עם חמאס המטילה על הרשות אחריות על פעולות הטרור של הארגון.
  • שר החוץ ליברמן אמר בפני השגרירים כי האתגר הגדול למדיניות החוץ הישראלית בשנת 2015 אינו הפלסטינים, איראן או חזבאללה אלא עמדתן של מדינות מערב אירופה. הוא טען כי דפוסי המדיניות של מדינות דוגמת שוודיה ואירלנד מזכירים את אלה של מדינות אירופה בנכונותן להקריב את צ’כוסלובקיה ערב מלחמת העולם השנייה. את גרמניה הגדיר ליברמן כעוגן מרכזי ביחסי ישראל-אירופה.
  • אתמול התפרסם דיווח לפיו שר החוץ אביגדור ליברמן נפגש בחשאי מספר פעמים עם בכיר פתח ויריבו הפוליטי המר של אבו מאזן, מחמד דחלאן. דחלאן וליברמן הכחישו את הדיווח. בתוך כך, על פי הדיווח באתר וואלה, נתניהו העביר לאבו מאזן מסר לפיו שר בכיר נועד עם דחלאן, אך הפגישה לא הייתה באישורו או על דעתו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה