יום שני, 19 בינואר 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-19.1.15

היום בעדכון: חמישה אנשי חזבאללה בהם בכירים נהרגו בתקיפה של צה”ל בסוריה אתמול • איראן הודיעה כי הפשרת היחסים עם סעודיה נתקלת בקשיים בגלל מחלוקת על מחיר הנפט • ובלוב הושגה הפסקת אש בין חלק מהצדדים הלוחמים לקראת שיחות שלום
תמונת היום: מפגין פלסטיני מחזיק שלט נגד שר החוץ הקנדי אתמול בראמאללה (צילום: AP)


הזירה הצפונית
  • בתקיפת מסוקים של צה”ל סמוך לגבול ישראל-סוריה נהרגו חמישה אנשי חזבאללה בהם מפקד גזרת הגולן בארגון, ג’האד מע’ניה, בנו של בכיר חזבאללה עמאד מע’ניה שחוסל בדמשק בשנת 2008, ומחזיק תיק סוריה ועיראק בארגון, מחמד עיסא. בתקיפה נהרג גם קצין איראני בשם אבו עלי טבטבאי. על פי “גורמי מודיעין מערביים” החוליה עסקה בתכנון פיגועים נגד יישובים וכוחות צבא באזור הגבול בגולן. חזבאללה איים כי זו פעולה שלא ניתן להכיל אותה.
  • מוקדם יותר אתמול טענו כוחות צבא לבנון כי סיור של צה”ל הפעיל נגד עמדה שלהם רימוני גז ועשן וכתוצאה מכך חשו שלושה חיילי צבא לבנון קשיי נשימה. לבנון הגישה ליוניפי”ל תלונה רשמית נגד ישראל.
  • ביקורת חריפה בלבנון על מיס לבנון בתחרות “מיס יוניברס” בעקבות פרסום סלפי שצילמה מיס ישראל, דורון מטלון, בה יושבות השתיים באותה קבוצת מתמודדות. מיס לבנון הגיבה לביקורת וטענה שהמתמודדת הישראלית נכנסה לתמונה של מתמודדות אחרות וצילמה ללא אישור לאחר שבימים שקדמו לכך הקפידה הלבנונית שלא להראות בחברת מטלון.

מצרים
  • במענה לביקורת בינלאומית על דיכוי האופזיציה במצרים הצהיר אתמול הנשיא סיסי כי חופש הביטוי מקודש בעיניו וכי אין במדינה אסירים פוליטיים. הוא הוסיף גם כי אין מגבלות על חופש ההפגנה ושאל רטורית “האם יש מישהו שביקש אישור להפגין בחודשים האחרונים ולא קיבל אותו?”. 

איראן
  • הסתיים סבב נוסף של שיחות גרעין בז’נבה. הצדדים יפגשו שוב בחודש פברואר במטרה להגיע להסכם עד תאיך היעד של ה-30 ביוני.
  • שר ההגנה הרוסי יגיע היום לביקור בן יומיים בטהראן במסגרתו יחתום על מזכר הבנות על העמקת שיתוף הפעולה הביטחוני בין איראן לרוסיה.
  • שר החוץ האיראני, ג’ואד זריף, דחה ביקור מתוכנן בסעודיה שאמור היה לקדם את הפשרת היחסים בין המדינות לאור סירובה של סעודיה להגביל את ייצור הנפט במטרה לבלום את צניחת מחירו. איראן תופסת את העמדה הסעודית כניסיון לפגוע בה כלכלית. הביקור נקבע במקור לאוקטובר ונדחה מאז, ואתמול הצהיר דיפלומט איראני בכיר כי ברקע לדחיה סוגיית מחיר הנפט.
  • הרשות השופטת באיראן הורתה על סגירתו של העיתון “מרדום אמרוז” לאחר שפרסם בתמונת השער שלו השבוע תמונה של השחקן ג’ורג’ קלוני עם סיכה עליה כתוב “גם אני שארלי” בתמיכה במגזין הצרפתי “שארלי הבדו”. כותרת העמוד חזרה על דבריו של קלוני בתמיכה במגזין.

לוב
  • הממשלה המוכרת בינלאומית של לוב הודיעה כי היא מסכימה להפסקת אש עם כוחות המורדים לקראת שיחות בתיווך האו”ם שאמורות להתקיים בז’נבה בשבוע הבא. חלק מכוחות המורדים   הודיעו לפני שלושה ימים כי הם מסכימים להפסקת האש שהיא חלק ממפת דרכים שהוסכם עליה בשוויץ בשבוע שעבר. עם זאת, לא כל הכוחות במדינה מחוייבים לתוכנית, והפרלמנט השולט בטריפולי הודיע כי הוא מתנגד באופן בסיסי לקיום השיחות מחוץ ללוב, הגם שהוא פתוח לדיון בסוגייה.

הזירה הפלסטינית

  • מפגינים פלסטינים השליכו ביצים על שיירתו של שר החוץ הקנדי, ג’ורג’ ביירד, לאחר פגישתו עם שר החוץ הפלסטיני בראמאללה אתמול במחאה על תמיכת ממשלת קנדה בישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה