יום שני, 29 בספטמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-29.9.14


היום בעדכון: ממשלת ההסכמה הפלסטינית תתכנס בעזה בעוד שבועיים • אובמה מודה בכשלון מודיעיני בהערכת האיום של דאע”ש • והיום ב-19:00 שעון ישראל נאום נתניהו באו”ם


תדלוק אווירי אחרי הפצצה בסוריה


תמונת היום: מטוס קרב אמריקאי עובר תדלוק אווירי לאחר תקיפה בסוריה (צילום: חיל האוויר האמריקאי)



הזירה הפלסטינית


* פיוס - ממשלת ההסכמה של הרשות תתכנס לישיבה ראשונה בעזה בעוד שבועיים.


* רצועת עזה - פלסטיני שחצה אתמול את גדר המערכת של הרצועה דרך פרצה בה באזור בארי נתפס על ידי רבש”צ של אחד מישובי האזור. הפלסטיני היה חמוש באגרופן ובסכין.


* דובר הזרוע הצבאית של חמאס הכריז בתהלוכה ברצועה כי בימים הקרובים תפרסם התנועה “הוכחות מפתיעות” לכך שישראל נכנעה לכל דרישות חמאס.



מצרים


* חברת הבניה “ערבטק” מדובאי הודיעה כי היא קרובה להשלים את שלב התכנון של בניית מיליון יחידות דיור במצרים בשווי 40 מיליארד דולר. ההודעה באה לפזר שמועות על קשיים ביישום העסקה שנחתמה בחודש מרץ ושאמורה להקל על משבר הדיור הקשה במצרים ולהזרים תעסוקה והשקעות לכלכלתה המקרטעת.


* צבא מצרים סגר בשבוע האחרון 18 פתחי מנהרות הברחה בין רפיח המצרית והפלסטינית. כך הודיע דובר הצבא אתמול. בנוסף, חיסל הצבא בשבוע האחרון 26 חמושים, עצר 84 אחרים ותפס כלי נשק ורכבים רבים ששימשו את ארגוני הג’האד בסיני.


*  112 בני אדם שנעצרו בהפגנות שנערכו ב-25 בינואר לציון יום השנה השלישי להדחת מבארכ ונשפטו לשנת מאסר זוכו על ידי בית משפט לערעורים. בין המזוכים גם תומכי האחים המוסלמים.



המדינה האסלאמית (דאע”ש)


* כוחות צבא עיראק, בסיוע כוחות משטרה, כוחות שבטים סוניים ומטוסי קרב של אחת ממדינות הקואליצייה הדפו מתקפה של המדינה האסלאמית על העיירה “אמריאת אלפאלוג’ה” שנמצאת 40 ק”מ מבגדד.


* מטוסי הקואליצייה הפציצו שלוש מזקקות נפט מאולתרות בסוריה שהיו בשליטת המדינה האסלאמית ותרמו להכנסות הארגון, לצד מטרות נוספות. על פי הערכות מומחים, הכנסות הארגון ממכירת נפט בשוק השחור מכניסות לכיסו כשלושה מיליוני דולרים ביום. לא ברור מה היקף הנזק שיגרם מהתקיפה הנוכחית.


* בראיון לתוכנית “60 דקות” הודה הנשיא אובמה כי שירותי המודיעין של ארה”ב לא העריכו נכונה את עוצמת האיום שהציבה המדינה האסלאמית. הוא הוסיף כי הם גם כשלו בהערכת הקלות בה יכריע הארגון את צבא עיראק ואת המשמעות שהייתה להתפוררות סוריה על יכולת הארגון לצבור עוצמה.


* מפקד צבא היבשה של איראן הזהיר כי אם כוחות המדינה האסלאמית יתקרבו לגבולות איראן, היא לא תהסס לתקוף עמוק בשטח עיראק כדי לבלום את האיום על גבולותיה.


* חשבון טוויטר המקושר לאלקאעדה פרסם בשבת הודעת תנחומים על מותו של מחסן אלפהדלי, בכיר הארגון, שנהרג בתקיפת כוחות אמריקאיים של תא של הארגון בצפון סוריה בשבוע שעבר. הפרסום מאמת את הדיווח הראשוני לפיו נראה כי אלפהדלי נהרג בתקיפה.



ישראל


* ראש הממשלה נתניהו צפוי לשאת היום את נאומו בעצרת האו”ם בשעה 19:00 שעון ישראל. נתניהו צפוי לעסוק בעיקר בנושא האיראני, אליו הוא מעוניין להסב תשומת לב בינלאומית מחשש כי הקהילה הבינלאומית מוטרדת כעת בנושאים אחרים ותזניח אותו, ובמענה לנאום אבו מאזן מיום שישי בערב בו האשים הנשיא הפלסטיני את ישראל בביצוע רצח-עם בעזה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה