יום רביעי, 24 בספטמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-24.9.14

היום בעדכון: צה”ל הפיל מטוס סורי לראשונה מאז 1985 • שיחות הפסקת האש בקהיר יתחדשו בסוף אוקטובר • תקיפת ארה”ב בסוריה כוונה גם נגד תשתית אלקאעדה שתכננה פיגוע במערב


מפת התקיפות בסוריה


תמונת היום: מפה של מוקדי התקיפות האמריקאיות נגד תשתיות דאע”ש ותשתית אלקאעדה בשם “חוראסאן” בסוריה שלשום (צילום: משרד ההגנה האמריקאי)



ישראל


* צה”ל הפיל אתמול מטוס קרב סורי מסוג סוחוי-24 שחדר לשטח ישראל באזור רמת הגולן באמצעות טיל “פטריוט”. טייסי המטוס נטשו אותו בהצלחה.  לא ברור אם המטוס שעסק במשימות מול המורדים באזור הגבול חדר במכוון או בשל טעות בניווט. זהו המטוס הסורי הראשון שהפיל צה”ל מאז 1985.


* אתמול עגנה בחיפה הצוללת “אח”י (אניית חיל הים) תנין” המצטרפת לשלוש צוללות נוספות שמפעיל חיל הים. הצוללת יוצרה בגרמניה והפליגה לישראל לפני שלושה שבועות.



הזירה הפלסטינית


* השיחות העקיפות בין ישראל למשלחת פלסטינית בהשתתפות חמאס להשגת הפסקת אש קבועה התחדשו ונפסקו אתמול ויחלו שוב בשבוע האחרון של חודש אוקטובר. כך הודיע בכיר חמאס, עזת אלרשק. אלרשק טען שאתמול הציגו הצדדים את הנושאים בהם הם מעוניינים לעסוק וכי הפלסטינים דורשים בין היתר, בניית נמלי אוויר וים בעזה וביטול הצעדים שנקטה ישראל בגדה לאחר חטיפת שלושת הנערים.


* בכיר פתח, עזאם אלאחמד, הנמצא בקהיר התייחס לשיחות הפיוס בין פתח לחמאס שיתקיימו במצרים היום ואמר שסוגיית המחלוקת המרכזית היא בידי מי הסמכות להחליט על מלחמה ושלום בזירה הפלסטינית.


* הנשיא הפלסטיני, אבו מאזן, שב וקרא לראש הממשלה, נתניהו, “לסיים את הכיבוש ולעשות שלום”. הוא הצהיר כי כל הצדדים במו”מ עשו טעויות, אך תקף את הגיבוי האמריקאי המוחלט שניתן לישראל ודימה אותו ל”לתת לחבר שלך לנהוג כשהוא שיכור”. הוא אמר את הדברים בנאום בניו יורק בפני קהל שהורכב מעיקרו מסטודנטים.


* קצין צה”ל לבוש מדים וחמוש ברכב ישראלי נכנס אתמול בטעות לעיר טולכרם שבשטח A (שליטה ביטחונית ואזרחית פלסטינית). מנגנוני הביטחון הפלסטיניים זיהו אותו במהירות והעבירו אותו לידי משטרת ישראל.



המדינה האסלאמית (דאע”ש)


* המתקפה האמריקאית בסוריה - גורמים איראניים טוענים כי ארה”ב הודיעה להם על כוונתה לתקוף בסוריה והבהירה שלא תפגע בכוחות אסד. אתמול נודע כי הודעה מוקדמת נמסרה גם לישראל ולסוריה.


* במסגרת המתקפה נגד כוחות המדינה האסלאמית בסוריה תקפו מטוסי ארה”ב גם תשתית של אלקאעדה בצפון סוריה בשם “חוראסאן”, שתכננה פעולת טרור במערב, וכנראה הייתה ברמת מוכנות גבוהה לביצועה. מדיווחים ראשוניים עולה כי יתכן וחוסל ראש התשתית, מחסין אלפהדלי, מבכירי אלקאעדה.


* מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, הודיע בנאום טלוויזיוני אתמול כי ארגונו מתנגד להשתתפות לבנונית בקואליציה נגד המדינה האסלאמית. זאת על אף שחזבאללה נלחם לצד המשטר הסורי נגד ארגוני האסלאם הסוני הקיצוני שאליהם משתייכת המדינה האסלאמית. מוקדם יותר השבוע סרבה איראן, הפטרונית של חזבאללה, לקריאות אמריקאיות ליטול חלק במאבק הלא-צבאי של הקואליציה.



איראן


* איראן הציגה כלי טיס בלתי מאוייש המסוגל לטענתה לשגר טילי אוויר-אוויר ולהפיל מטוסי קרב. יוזכר שאיראן נוהגת לא אחת להתהדר בהשגים טכנולוגיים שאין בהם ממש.


* נשיא איראן, רוחאני, נפגש אתמול בשולי כינוס עצרת האו”ם בניו יורק עם נשיא צרפת, הולנד,  לפגישה שעסקה בהרחבת היחסים הבילטרליים בין המדינות.



העצרת הכללית של האו”ם


* הנשיא אובמה יוועד בשולי כינוס עצרת האו”ם עם מנהיגים שונים מהמזרח התיכון. היום הוא צפוי להפגש עם ראש ממשלת עיראק, חידר אלעבאדי, ומחר יפגש לראשונה פנים אל פנים עם נשיא מצרים, סיסי. בשבוע הבא ביום רביעי יפגש עם ראש הממשלה, נתניהו, בוושינגטון.


* שרי החוץ של מצרים וטורקיה צפויים להפגש בניו יורק בימים הקרובים. בין שתי המדינות שוררת מתיחות רבה על רקע העמדות ההפוכות שלהן ביחס לאחים המוסלמים, הנתמכים על ידי אנקרה ונתפסים כאיום מספר אחת על ידי קהיר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה