יום ראשון, 21 בספטמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-21.9.14

היום בעדכון: ביום ג’ יתחדשו השיחות העקיפות בין ישראל לחמאס • סבב שיחות גרעין נוסף נפתח ביום ו’ • ופיגועים בלבנון נגד כוחות צבא וחזבאללה


חטופים טורקים משוחררים


תמונת היום: ראש ממשלת טורקיה, דאווטאוגלו, מברך את משפחותיהם של 49 טורקים ששוחררו בשבת על ידי המדינה האסלאמית (צילום: AA)



ישראל-פלסטינים


* ביום שלישי תתחדשנה בקהיר השיחות העקיפות בין ישראל לחמאס על הפסקת האש הקבועה.


* השבוע תתחדשנה במצרים גם השיחות בין פתח לחמאס לגבי יישום הסכם הפיוס בין שתי התנועות. מאז נחתם ההסכם הוקמה ממשלת טכנוקרטים המוסכמת לכאורה על שני הצדדים, אך נמשכות ההאשמות ההדדיות במהלכים שנועדו להכשיל את הפיוס בפועל.



איראן


* ביום שישי התחדשו שיחות הגרעין בין איראן לבין נציגי המעצמות. השיחות ימשכו עד סוף השבוע הזה.



לבנון


* בפיצוץ מטען צד סמוך לגבול הסורי ביום שישי נהרגו שני חיילים בצבא לבנון ונפצעו שלושה נוספים. בשבועות האחרונים מתנהלת באזור לחימה קשה בין צבא לבנון לבין מורדים סורים מארגוני הג’האד.


* אתמול בערב פוצץ ארגון הג’האד “חזית אלנצרה” מחסום של חזבאללה במזרח לבנון. בפיצוץ נהרגו שלושה לוחמים של הארגון.


* ביום שישי “חזית אלנצרה” הוציאה להורג חייל של צבא לבנון השבוי בידיה במסגרת ניסיון ללחוץ על ממשלת לבנון להענות לעסקת חילופי שבויים. בידי הארגון עוד כעשרים שוטרים ואנשי צבא לבנוניים.



המדינה האסלאמית (דאע”ש)


* ראש המטות המשולבים של ארה”ב, הגנרל מרטין דמפסי, אמר בשימוע בסנאט בשבוע שעבר כי אם לדעתו תדרש פעולה קרקעית של כוחות אמריקאיים נגד המדינה האסלאמית, ימליץ על כך לנשיא אובמה. זאת, לאחר שעד כה הבהיר אובמה, שנבחר על מצע של הוצאת הכוחות האמריקאיים מעיראק, כי ארה”ב לא תציב כוחות קרקע בעיראק להלחם בארגון.


* שר החוץ של ארה”ב, ג’ון קרי, הצהיר ביום שישי כי יש מקום למעורבות איראנית בהתמודדות עם המימדים הלא צבאיים של האתגר שמציב ארגון המדינה האסלאמית.


* בסוף השבוע פרסם ארגון המדינה האסלאמית סרט המכוון לקהלים מערביים, וכולל דוברי אנגלית, המזהיר את ארה”ב והמערב מפני ניסיון לפגוע בארגון. בין היתר, נראים בסרט חיילים סורים שנשבו באזור רקה שבצפון סוריה, כורים את קבריהם ומקללים את הנשיא אסד.


* 49 טורקים שנחטפו על ידי ארגון המדינה האסלאמית שוחררו אתמול על ידי הארגון. החטופים נלקחו מהקונסוליה הטורקית בעיר מוסול בעיראק לאחר שהעיר נכבשה בחודש יוני. פרטי השחרור לא נמסרו, וטורקיה טוענת שהשחרור הושג באמצעות משא ומתן של גורמי מודיעין ולא באמצעות תשלום כופר. הנשיא ארדואן הודה לכוחות המודיעין של טורקיה על מבצע שחרור סודי, ושר החוץ קאווסאוגלו, הודה לראש המודיעין הטורקי, הקאן פידאן, בחשבון הטוויטר שלו על השחרור.


* למעלה מ-45,000 פליטים כורדים נכנסו במהלך השבת לטורקיה ושוכנו בעיר אוהלים שהוקמה בסמוך לגבול, לאחר שהמדינה האסלאמית כבשה 21 כפרים כורדים בצפון סוריה. שר החוץ הטורקי התפאר בנכונות ארצו לקלוט את הפליטים וטען שהקהילה הבינלאומית חייבת לראות בסוריה ובעיראק בעיה אחת בהתמודדותה עם הארגון ולהחליף את המשטר הסורי.



מצרים


* בסוף השבוע צויינו 100 ימים מאז עלייתו של הפילדרמשל סיסי לשלטון במצרים. על רקע זה, ארגנו פעילים ליברליים ואנשי אחים מוסלמים במצרים ביום שישי הפגנות קטנות, אך במוקדים רבים ברחבי המדינה שנועדו למחות על הצרת צעדי האופוזיציה מבלי לספק לכוחות הביטחון יעדים קלים לאכיפה בדמות מספר הפגנות נמוך עם משתתפים רבים. מארגני ההפגנות הצהירו כי הם מקווים שדפוס הפגנות זה יתמיד גם בהמשך.


* משרד הפנים המצרי הכחיש את הדיווחים בתקשורת המערבית כי חתם חוזה עם חברת ניטור רשתות להעמקת הפיקוח על משתמשי האינטרנט במצרים.


* כוחות הביטחון של מצרים מצאו גופה ערופת ראש בצפון סיני ביום שישי. סביר כי האחראים לכך הם ארגוני הג’האד בסיני, בהם אנצאר בית אלמקדס, שטען באוגוסט כי ערף 4 בני אדם בהם חשד כי שיתפו פעולה עם ישראל.



לוב


* בלילה שבין חמישי לשישי תקפו מטוסים בלתי מזוהים מטרות של מליציה אסלאמיסטית הפועל בלוב ושולטת בחלקים נרחבים של הבירה טריפולי. זוהי התקיפה השלישית מאז ה-18 באוגוסט שביצעו כוחות זרים בלוב, ולפחות במקרה אחד אושר כי כוחות מצרים ומאע”מיים הם שתקפו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה