יום שלישי, 16 בספטמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-16.9.14

היום בעדכון: תושבי מחנה הפליטים שועפט טוענים כי המשטרה לא פועלת נגד חוליות חמושות בשכונה • כינוס בינלאומי בפריז לגיבוש הקואליציה נגד המדינה האסלאמית • וקטר ביקשה ממספר מנהיגי אחים מוסלמים לעזוב


בול מצרי מביך


תמונת היום: בול שגוי שהוציאה מצרים ועליו תעלת פנמה במקום תעלת סואץ (צילום: טוויטר)



ישראל-פלסטינים


* תושבים בשכונה הירושלמית, מחנה הפליטים שועפט, פנו לכוחות הביטחון בבקשה להגביר את האכיפה במחנה נגד חוליות חמושות. התושבים פרסמו סרטון בו נראים חמושים במחנה יורים לעבר עמדת מג”ב בשכונה וטענו כי החוליות ירו גם לעבר שכונת פסגת זאב הסמוכה בתקופה האחרונה. לטענת התושבים, כוחות הביטחון לא נענו עד כה לבקשותיהם לפעולה. מהמשטרה נמסר כי היא פועלת בשכונה, אך הסרטון שפורסם אינו מפורט ברמה שתאפשר פעולה.



המדינה האסלאמית


* אתמול התכנסו בפריז נציגי 26 מדינות לדיון בלחימה בארגון המדינה האסלאמית בעקבות הצהרתו של נשיא ארה”ב בשבוע שעבר על כוונה לפתוח בפעולה נגד הארגון. המשתתפים, נציגי חמש החברות הקבועות של מועצת הביטחון, מדינות אירופיות וערביות, הליגה הערבית, האיחוד האירופי והאו”ם הביעו תמיכה בפעולה צבאית בעיראק.


* משתתפי הכינוס הביעו תמיכה גם בממשלת עיראק החדשה שהחליפה את ממשלתו של נורי אלמאלכי שנחשב לבלתי מקובל על המיעוט הסוני בעיראק ועל המערב. המשתתפים לא ציינו האם הקואליציה המתגבשת תפעל גם בסוריה. נציגי סוריה ואיראן לא הוזמנו לכינוס.


* לחימה בשטח - צבא ארה”ב תקף אתמול לראשונה כוחות של המדינה האסלאמית באזור בגדד לבקשת המשטר העיראקי. עד כה, התמצו פעולות ארה”ב בהגנה על אינטרסים אמריקאיים במדינה ועל נכסים אסטרטגיים דוגמת סכרים שהשמדתם יכולה הייתה לסכן אזורים רחבי ידיים בעיראק.


* צרפת הייתה למדינה המערבית הראשונה שכוחותיה הצטרפו לפעולה בעיראק מאז תחילת הקמפיין הבינלאומי כשמטוסי ביון שלה פעלו בשמי עיראק השבוע.


* לפירוט המאמצים הבינלאומיים השונים בחתך מדינות לחצו כאן.


* מעורבות איראן בלחימה - מנהיג איראן, ח’אמנהי, הודיע אתמול כי ארצו דחתה הצעה מצד ארה”ב לשתף פעולה נגד המדינה האסלאמית משום שידיה של ארה”ב “מלוכלכות” בפעולות נגד איראן. דוברת מחלקת המדינה האמריקאית הודיעה בתגובה כי ארה”ב מעולם לא התכוונה לשתף פעולה צבאית עם איראן, אך עדיין מוכנה לתיאום איתה בנוגע לעיראק. שר החוץ קרי עצמו אמר בתגובה לדברי מנהיג איראן כי ארה”ב פתוחה לשיח עם איראן בנושא.


* גורמים אמריקאיים הזהירו את משטר אסד מפני ניסיונות פגיעה במטוסי ארה”ב אם וכאשר תחל פעולה נגד המדינה האסלאמית גם בסוריה. זאת, על אף שעד כה לא בוצעו תקיפות אמריקאיות בסוריה מאז נאום אובמה בשבוע שעבר.



מצרים


* גורמי אחים מוסלמים ממצרים ששהו בקטר הודיעו כי התבקשו על ידי המדינה לעזוב במסגרת ניסיונותיה לצנן את המתיחות מול מצרים, ויתכן שגם מול סעודיה התומכת בקהיר. הגורמים הודו לקטר על האירוח והבהירו כי הם מבינים את הלחצים הפועלים עליה. חלק מהגולים עתידים לעבור לטורקיה, לבריטניה ולמלזיה.


* בית משפט בקהיר הטיל 25 שנות מאסר על המדריך הכללי של האחים המוסלמים, מחמד בדיע ועל 14 נאשמים נוספים מהתנועה. כנגד בדיע תלויים ועומדים שני מאסרי עולם וגזר דין מוות על חלקו באירועי ההפיכה הצבאית של יולי 2013


* רשויות הדואר במצרים פרסמו בול ועליו איור של תעלת פנמה במקום תעלת סואץ. הבול אמור היה לציין את תחילתו של תחילת פרוייקט הרחבת תעלת סואץ על ידי חפירת תעלה מקבילה. הרשויות במצרים הודו בשגיאה והודיעו כי בולים מתוקנים יופצו בשבוע הבא.



איראן


* מזכ”ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, יוקיה אמאנו, הבהיר במסיבת עיתואנים אתמול כי איראן אינה משתפת פעולה באופן משביע רצון עם חקירת הסוכנות. הוא קרא לטהראן לעמוד בשני צעדי שקיפות שנדרשו ממנה במסגרת אולטימטום שפקע לפני שבועיים: דיווח על טבעם של מחקר חומרי נפץ שעשויים לשמש במתקן גרעיני צבאי וביצוע חישובים של תפוקת אנרגיה של פיצוץ נשק גרעיני בהם היא חשודה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה