יום ראשון, 28 בספטמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-28.9.14

היום בעדכון: מתקפות דיפלומטיות קשות מעל במת עצרת האו”ם: אבו מאזן נגד ישראל וארדואן נגד מצרים • לא הושגה התקדמות בשיחות הגרעין עם איראן • והקואליציה נגד דאע”ש תקפה ריכוזי כוחות של הארגון באזור העיר הכורדית הנצורה, קובאנה


אבו מאזן באום


תמונת היום: אבו מאזן בעצרת הכללית של האו”ם לאחר נאומו החריף ביום שישי  (צילום: AFP)



הזירה הפלסטינית


* בנאום תקיף בצורה יוצאת דופן ביום שישי בעצרת האו”ם, האשים אבו מאזן את ישראל בביצוע מכוון של “מלחמת השמדת עם” נגד הציבור הפלסטיני. ביחס ללחימה בעזה, האשים כי ישראל ביצעה פשעים נגד האנושות והבהיר כי יתעקש על הבאת האשמים לדין. הוא האשים את ישראל בכך שאינה מעוניינת לסיים את הכיבוש ושהיא פועלת לחתור תחת הסיכוי להסדר באמצעות בניית התנחלויות, חקיקה גזענית וחינוך גזעני, שהוביל לדבריו לרצח של מחמד אבו ח’דיר בירושלים.


* ביחס להמשך התהליך המדיני הבהיר אבו מאזן כי בראייתו אין טעם לשוב למשא ומתן ללא לוחות זמנים מוגדרים לסיום הכיבוש, והגדרה כי מטרת המגעים היא הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67’ שבירתה מזרח ירושלים. עוד אמר כי הפלסטינים ומדינות ערב יפעלו להעביר החלטה ברוח זו במועצת הביטחון של האו”ם בזמן הקרוב.


* במערכת הפוליטית בישראל הגיבו לנאום בחריפות, ודוברים מימין ומשמאל האשימו את אבו מאזן בשקרים. ראש הממשלה נתניהו הבהיר כי בנאומו בעצרת הכללית ביום שני “[ייצג את אזרחי ישראל ו[יהדוף] בשמם את ההשמצות והשקרים המוטחים” בישראל.


* דוברת מחלקת המדינה של ארה”ב התנערה מדברי אבו מאזן אותם כינתה “פרובוקטיביים”, ”תוקפניים” ו”מאכזבים”, ואמרה כי הם מזיקים ליכולת ליצור אווירה של אמון בין הצדדים.


* שיחות הפיוס - פתח וחמאס השיגו ביום חמישי כמה הסכמות על עתיד ניהול רצועת עזה. בין היתר, הסכימו הצדדים על מתן שליטה ברצועה לממשלת הרשות, על תשלום לפקידי ממשלת חמאס שהתפטרה בעקבות הסכם הפיוס, אף שלא ברור אם תשלום מלא, ועל פריסת כוחות הרשות במעברי הגבול עם ישראל ומצרים.



מצרים


* בסוף השבוע תקף נשיא טורקיה, ארדואן, בנאומו באו”ם בחריפות את השלטון המצרי על ההפיכה הצבאית שביצע וגינה את הקהילה הבינלאומית על שהיא עומדת מנגד בשעה שהדמוקרטיה המצרית נהרסת.


* בתגובה, ביטל שר החוץ המצרי את פגישתו המתוכננת עם מקבילו הטורקי ומשרד החוץ המצרי פרסם הודעה בה האשים את ארדואן בשקרים ובתמיכה בארגוני טרור. יוזכר, שארדואן ומפלגתו נחשבים לתומכים של ארגון האחים המוסלמים הנתפס על ידי המשטר המצרי כאיום הפנימי מספר אחת.


* בשבוע שעבר נכנס לתוקפו חוק המחמיר את הענישה למקבלי כספים מישויות זרות במטרה לפגוע ב”אינטרס המצרי”. על פי החוק החדש העונש על כך יהיה מאסר עולם, קנס גבוה מאד ובמקרה של פקידי ממשל, ניתן יהיה גם לגזור עונש מוות. ארגונים לא ממשלתיים במצרים נתונים גם כך במעקב ביטחוני הדוק, אך הם הבהירו כי הם ממתינים להבין את המצב לקראת חוק מיוחד שיעסוק בפיקוח עליהם, שצפוי להתפרסם בשבוע הקרוב.


* מצרים הודיעה כי חיסלה 10 חמושים משורות ארגון הג’האד “אנצאר בית אלמקדס” בסיני ביום שישי, ופצעה עשרות נוספים בתקיפה אווירית של מסוקי צבא מצרים.


* אתמול אמור היה להנתן גזר הדין במשפטו החוזר של נשיא מצרים המודח, חסני מבארכ, אך השופט הבהיר כי דרוש לו זמן נוסף לעבור על הראיות וגזר הדין ינתן רק ב-29 בנובמבר.


איראן


* שיחות הגרעין - בשיחות בין איראן למעצמות בניו יורק לא הושגה התקדמות של ממש וסבב שיחות שנקבע ליום שישי בוטל. עם זאת, התקיימו בסוף השבוע פגישות ישירות בין שר החוץ האיראני למקביליו מהאיחוד האירופי ומארה”ב, אשטון וקרי. דיפלומטיים מערביים המעורבים במשא ומתן טענו כי סוגייה מרכזית שנידונה היא קצב הסרת הסנקציות במקרה של הסדר קבע, כאשר איראן מעוניינת בהסרה מיידית ובמערב מדברים על מהלך הדרגתי. השיחות צפויות להתחדש באירופה בשבועות הקרובים לקראת תום הזמן שנקבע להן, ה-24 בנובמבר.


* בנאומו באו”ם טען נשיא איראן, רוחאני, כי תוכנית הגרעין של ארצו מיועדת למטרות שלום, אך לא תוותר על יכולות ההעשרה. הוא האשים כי עליית דאע”ש נגרמה בשל שגיאות של המערב כשהתערב במזרח התיכון וקרא למתוני העולם להתאחד במאבק ברדיקלים.


המדינה האסלאמית (דאע”ש)


* מתקפת הקואליציה - לפירוט הכוחות השונים ותפקידיהם לחצו כאן.


* המתקפה בסוריה - בשישי ושבת תקפו כוחות הקואליצייה ריכוזי כוחות של המדינה האסלאמית הצרים על העיר הכורדית קובאנה בצפון סוריה. בתקיפות נהרגו עשרות מלוחמי הארגון והושמדו טנקים וכלי רכב נוספים. זאת, לאחר שכבר למעלה משבוע מפצירים הכורדים בארה”ב להחלץ לעזרתם באזור ממנו נמלטו כבר כ-160,000 איש לטורקיה.


* נשיא טורקיה, ארדואן, הודיע כי ארצו תסכים לפעול צבאית להקים אזור חיץ בצידו הסורי של הגבול כדי לאכלס פליטים מהלחימה אם יוסכם על כך בינלאומית. בנוסף, הבהיר שהוא ממתין לתוצאות מגעים שיקבעו את אופי המעורבות הטורקית בלחימה. זאת, לאחר שבשבועות מאז הכריזה ארה”ב על מתקפת הקואליציה, נמנעה טורקיה מהצהרת הצטרפות ברורה.


* ארגון הג’האד מסונף אלקאעדה “חזית אלנצרה” הזהיר כי המדינות שמשתתפות בתקיפה נגד כוחות אסלאמיים במקום נגד כוחותיו של אסד יהיו על הכוונת של ארגוני הג’האד מעתה והלאה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה