יום שישי, 19 בספטמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-19.9.14

היום בעדכון: בחמאס מזהירים את ישראל מפני השארת המצב ברצועה על כנו • מצרים מגבירה אכיפה אינטרנטית ובקמפוסים אקדמיים • וצרפת מצטרפת ללחימה במדינה האסלאמית


לוחם פשמרגה יורה פצמ"ר


תמונת היום: לוחם כורדי בעיראק משגר פצצת מרגמה לעבר כוחות המדינה האסלאמית באזור מוסול (צילום: רויטרס)



ישראל-פלסטינים


* בכיר חמאס, מוסא אבו מרזוק, טען כי הפגיעה ברבי הקומות בעזה, בפרט, ובאוכלוסיה האזרחית ברצועה בכלל לקראת סוף “צוק איתן”, תרמה להחלטת חמאס להענות להפסקת האש.


* אתמול האשימו גורמי חמאס את ישראל כי אינה ממלאת את מחויבויותיה בשלב הנוכחי לשיפור המצב הכלכלי ברצועה וכי הנסיבות שהובילו להתלקחות בקיץ עומדות בעינן. בנוסף, אבו מרזוק הזהיר שעל אף שחמאס לא מעוניינת במלחמה נוספת, אך כשלון המגעים לשיפור המצב ברצועה עלול להוביל לכזו למרות הכל.



סוריה


* רויטרס ציטטה “גורם ישראלי רשמי” הטוען כי סוריה ממשיכה להחזיק במלאי נשק כימי משמעותי שהסתירה במהלך תהליך הפירוק. לא התפרסמו פרטים נוספים על היקף וסוג החומרים אליהם התייחס הגורם.



מצרים


* ממשלת מצרים פועלת להצר את צעדי האחים המוסלמים ותומכיהם באוניברסיטת אלאזהר בקהיר שנחשבת למעוז של התנועה. במסגרת המאבק הכריזה הממשלה ביום רביעי כי חברי צוות וסטודנטים שישתתפו בהסתה או יתמכו בהפגנות הפוגעות בסדר הציבורי יפוטרו או יסולקו מהלימודים. בנוסף, בפגישה אתמול עם ראשי האוניברסיטאות, אמר ראש ממשלת מצרים, אברהים מהלב, כי המשטר לא יסבול אלימות בקמפוסים וגורמים ממשרד הפנים הודיעו על הגברת הפטרולים באזור הקמפוסים במהלך שנת הלימודים.


* ממשלת מצרים שכרה את שירותיה של חברת ניטור רשתות חברתיות במטרה לעקוב לעומק אחר מידע העובר ברשתות במדינה, כך התפרסם השבוע. גורמים במשרד הפנים המצרי טוענים שעל הכוונת נמצאים מתנגדי משטר והומוסקסואלים.



המדינה האסלאמית (דאע”ש)


* מטוסים אמריקאיים תקפו אתמול מטרות של המדינה האסלאמית בצפון עיראק, בהן מתחם אימונים של הארגון. זוהי התקיפה הראשונה שלא למטרות סיוע לכוחות קרקע שביצעו האמריקאיים בעיראק. הבוקר תקפו מטוסים צרפתים יעד בצפון מזרח עיראק בתקיפה ראשונה של כוחות צרפתים מאז החלה להתארגן הקואליצייה הבינלאומית.


* בסדרת פיצוצים בבגדד אתמול שכוונו נגד אוכלוסייה שיעית בבירה העיראקית נהרגו 19 בני אדם. עד כה אף ארגון לא נטל אחריות לפיגועים. הבוקר בוצע פיגוע נוסף בעיר בו נהרגו 16 בני אדם.


* כוחות ארגון המדינה האסלאמית מצויידים בנשק כבד, ובכללו טנקים, כבשו שטח ובו 21 כפרים כורדים בצפון סוריה, בסמוך לגבול עם טורקיה. הכוחות צרים על העיר המרכזית במחוז והכורדים קראו לכוחות בינלאומיים לסייע להם להדוף את התוקפים.


* הסנאט האמריקאי השלים את החקיקה המתירה לנשיא אובמה לחמש ולאמן מורדים בסוריה במסגרת הלחימה במדינה האסלאמית ובכוחות רדיקליים אחרים. זאת, לאחר שמוקדם יותר השבוע אושר החוק בבית הנבחרים.


* ארגון המדינה האסלאמית פרסם סרטון ראשון מתוך סדרה שבכוונתו לשחרר של עיתונאי בריטי בשם ג’ון קנטלי השבוי בידי הארגון. העיתונאי מצהיר בסרטון כי יחשוף בפני הציבור המערבי את השקרים של התקשורת המערבית ואת האמיתות על הארגון המוסתרות מהציבור. זאת, במטרה למנוע פתיחה של מלחמה מערבית נוספת במזרח התיכון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה