יום שלישי, 30 בדצמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-30.12.14

היום בעדכון: במצרים אסרו על הקרנת סרט הוליוודי העוסק ביציאת מצרים • הרפובליקנים בקונגרס נערכים להניע מחדש חקיקת סנקציות נגד איראן • ודאע”ש פרסמו ראיון עם הטייס הירדני השבוי בידיהם
תמונת היום: תמונה שפרסמה מלכת ירדן, ראניה, בתמיכה בטייס הירדני השבוי בידי דאע”ש. הכיתוב בתמונה הוא “כולנו מעאד’” (צילום מסך)


מצרים
  • הסרט Exodus: Gods & Kings העוסק ביציאת מצרים נאסר להקרנה במצרים, במרוקו ובאיחוד האמירויות. במצרים נימקו את האיסור בכך שהוא מציג באופן שגוי את ההיסטוריה המצרית, שהוא חלק מהתעמולה הציונית ושהצגתו את היהודים בסרט כמסוגלים להתקוממות אלימה היא הצגה “גזענית” שאינה תואמת את המתואר בסיפור המקראי.
  • בית משפט באלכסנדריה אסר על קיום ההילולה בקברו של רבי יעקב אבוחצירא שבצפון מצרים. בית המשפט קיבל בכך את עתירתם של תושבים שטענו שההילולה, שקיומה שובש בשנים האחרונות, גורמת להם סבל בשל העירוב בין גברים לנשים ושתיית האלכוהול שמתרחשים בה. בנוסף, טענו העותרים נגד העובדה שקיומה הוא ביטוי לא מקובל לנורמליזציה עם ישראל. במקביל, דחה בית המשפט בקשה ישראלית להביא את עצמותיו לישראל כנוגדת את עקונות האסלאם.

המדינה האסלאמית (דאע”ש)
  • דאע”ש פרסם בבטאונו באנגלית ראיון עם הטייס הירדני ששבה בשבוע שעבר. בראיון מתאר הטייס את הווי החיים המשותף בבסיס ממנו המריא עם הכוחות האמריקאיים המוצבים שם ואומר כי הוא מודע לכך שיוצא להורג. בנוסף, בניגוד לטענות ארה”ב, טוען הטייס בראיון כי הופל על ידי טיל נגד מטוסים ולא כתוצאה מתקלה במטוסו.

איראן
  • אתמול נערכה בטהראן הלוויתו של חמיד תקווי, קצין איראני במשמרות המהפכה בדרגה המקבילה לדרגת תת אלוף, שנהרג השבוע בעיראק בשעה שביצע “משימת יעוץ” לצבא העיראקי. תקווי יובא היום לקבורה בעיר מגוריו, אהוואז. 
  • לאחר שזכו בבחירות האחרונות לרוב בשני בתי הקונגרס, נערכים במפלגה הרפובליקנית להניע מחדש את הניסיונות לחוקק חוק שיטיל על איראן סנקציות נוספות במקרה של כשלון שיחות הגרעין או של הפרת ההתחייבויות האיראניות. ייתכן שהחוק יובא להצבעה כבר בחודש ינואר. במהלך השנה בלם הנשיא אובמה ניסיון בקונגרס לחוקק את החוק מחשש שיפגע במגעים עם איראן ואיים כי אם יחוקק יטיל עליו וטו.
  • בראיון לרדיו האמריקאי אתמול לא שלל הנשיא אובמה את האפשרות שבעתיד תפתח מחדש שגרירות אמריקאית בטהראן.
  • חמושים הרגו אתמול שלושה אנשי משמרות המהפכה בגבול המזרחי של איראן עם פקיסטן.

טורקיה
  • נשיא טורקיה, ארדואן, הודיע אתמול כי בכוונתו להרכיב קבינט שרים בראשו הוא יעמוד. זאת, במסגרת ניסיונו להעביר את מרכז הכובד של השלטון הטורקי ממשרד ראש הממשלה אל הנשיא.

הזירה הפלסטינית

  • ירדן הגישה למועצת הביטחון של האו”ם בשם הפלסטינים נוסח מתוקן להצעת ההחלטה הקוראת לסיום הכיבוש תוך שנתיים, לאחר ישיבה של הקבוצה הערבית באו”ם אתמול. הנוסח המתוקן מדגיש, בין היתר, את התביעה לריבונות פלסטינית על מזרח ירושלים. לא ברור מתי תובא ההצעה להצבעה, אף שידרשו לפחות כמה ימים לפני שניתן יהיה להצביע עליה משום שצפוי להתקיים בה דיון בין חברות המועצה קודם להצבעה.
  • על הפלסטינים מופעל לחץ אמריקאי שלא להביא את ההצעה להצבעה ודוברים במחלקת המדינה הצהירו כי ארה”ב מתנגדת להצעה שמתעלמת מצרכי הביטחון הלגיטימיים של ישראל.
  • גורמים באיחוד האירופי טוענים כי לאחר הקמת הממשלה הבאה בישראל יציעו צרפת ובריטניה בתיאום עם ארה”ב הצעה לחידוש תהליך השלום. על פי ההצעה, תוצב למגעים מסגרת של שנתיים, אך ללא הדרישה הפלסטינית הנוקשה לנסיגה ישראלית בסיומן. במישור הביטחוני יוצע לפרוס בשטח כוחות מצרים שישמרו על הביטחון לאחר נסיגה ישראלית מדורגת, תדרש הקפאת בניה בהתנחלויות במהלך המשא ומתן וסוגיית הגבולות תבוא לידי ביטוי ביוזמה על ידי אזכור היוזמה הערבית הקוראת לנסיגה לגבולות 67’. אם הצדדים לא יצטרפו ליוזמה, ייתכן כי יוחרפו הצעדים הכלכליים נגד התנחלויות ומול הפלסטינים רומזים באיחוד כי תתכן ירידה בסיוע הבינלאומי.
  • פיוס פלסטיני - ממשלת ההסכמה הפלסטינית הגיעה אתמול לביקור שני מאז קמה ברצועת עזה. בין היתר, צפוייה הממשלה לעסוק במהלך ביקורה באפשרות להעביר את השליטה במעברי הגבול של הרצועה מידי חמאס לידי הרשות הפלסטינית.
  • תקריות ביטחוניות בגדה - פלסטיני שיידה אבנים לכביש ליד תפוח שבשומרון נורה ונהרג. במהלך הלילה ירה כוח צה”ל לעבר שני פלסטינים שהשליכו מטען על הכוח סמוך לחברון. אחד נפצע קשה מכדור שפגע בראשו והשני נפצע קל ברגלו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה