יום ראשון, 7 בדצמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-7.12.14

היום בעדכון: בארה”ב נעצר מהנדס שניסה למכור תוכניות של נושאת מטוסים גרעינית למצרים • התפרסמו חלק מההסכמות האיראניות שאיפשרו הארכת הסכם הביניים • ושני חטופים מערביים נרצחו בתימן במהלך מבצע חיסול אמריקאי כושל
תמונת היום: לוחמי דאע”ש מחוץ לבסיס חיל האוויר הסורי בדיר אלזור שחלקו נכבש בשבת על ידי הארגון (צילום: אלערביה)
מצרים
  • בית משפט במצרים גזר עונש מוות על שבעה נאשמים בפיגוע שהתרחש באוגוסט 2013 בסיני בו נהרגו 25 שוטרים מצרים. הנאשמים עצרו שני מיניבוסים שהובילו שוטרים בחופשה, הורידו אותם מכלי הרכב והוציאו אותם להורג ביריות. שלושה נאשמים זוכו בתיק.
  • ביום שישי עצר ה-FBI מהנדס אזרחי של חיל הים בחשד כי ניסה למכור למצרים תוכניות של נושאת מטוסים גרעיני הנמצאת בבניה בימים אלה. המהנדס נתפס כשיצר קשר עם סוכן חשאי שהתחזה לנציג מצרי רשמי.
  • לבקשת מצרים פרסם האינטרפול צו מעצר בינלאומי נגד השיח’ יוסף אלקרצ’אוי בן ה-88 המתגורר בקטר. אלקרצ’אוי הוא מהמנהיגים הרוחניים החשובים של האחים המוסלמים במצרים והוא מבוקש כדי לרצות עונש מאסר על הסתה וסיוע ברצח.
  • מצרים הוציאה הנחיה לפיה צעירים בני 40-18 יצטרכו לקבל אישור ביטחוני מיוחד כדי לנסוע לטורקיה במטרה למנוע התגייסות אזרחיה לשורות המדינה האסלאמית וארגונים אסאלמיסטיים אחרים הפועלים בסוריה. על פי הפרסום של רשות התעופה המצרית, ביממה האחרונה בלבד נאסרה יציאתם של 200 בני אדם לטורקיה.

איראן
  • במסגרת הארכת הסכם הביניים בין איראן למעצמות בחודש שעבר, הסכימה כנראה איראן להגביל מאד את תוכנית המחקר והפיתוח של הצנטריפוגות המתקדמות עליהן היא שוקדת ושיקצרו את זמני העשרת האוראניום בעתיד, להמיר חלק משמעותי מהאוראניום שהעשירה לרמה של 20% לתצורה שאינה שימושית להמשך העשרה הדרושה לפיתוח נשק גרעיני ולהמנע ממחקר של צורות העשרה שלא באמצעות צנטריפוגות. ההסכמות הוצגו על ידי פקידים בכירים בממשל אובמה לחברי קונגרס בדיונים סגורים במטרה לשכנע אותם שלא ליזום מהלך חקיקת סנקציות נוסף שעלול לתפיסת הממשל לחבל בשיחות עם איראן.

תימן
  • שני חטופים שהוחזקו על ידי אלקאעדה בכפר בדרום תימן חוסלו על ידי שוביהם במהלך מבצע חילוץ של כוחות אמריקאיים אתמול. החטופים, צלם אמריקאי ומורה דרום אפריקאי, נורו לאחר שהכוחות האמריקאיים שהתקרבו למתחם בו הוחזקו זוהו על ידי החמושים. מבצע חילוץ קודם של הצלם, לוק סומרס, בסוף נובמבר נכשל גם הוא, וכנראה בעקבותיו הציבו החוטפים אולטימטום לפיו אמור היה להיות מוצא להורג אתמול אם דרישותיהם לא היו נענות. לאור זאת, תוכנן מבצע החילוץ בזריזות ובתנאים לא מושלמים. ארגון סיוע דרום אפריקאי הפועל באזור טען כי סיכם עם החוטפים על שחרור המורה החטוף, פייר קורקי, היום, אך בארה”ב הבהירו כי לא היו מודעים למגעים בנושא. במבצע נהרגו גם שמונה אזרחים תימנים על ידי כוחות החילוץ.

המדינה האסלאמית (דאע”ש)
  • סגן שר החוץ האיראני הודה ביום שישי כי ארצו תקפה אווירית מטרות של המדינה האסלאמית בעיראק. לדבריו, התקיפה יצאה לפועל לבקשת ממשלת עיראק ולא תואמה עם הכוחות האמריקאיים הפועלים שם. בשבוע שעבר הכחישה איראן כי ביצעה תקיפות מעין אלה, על אף טענות מצד משרד ההגנה האמריקאי כי הדיווחים על כך מבוססים.
  • כוחות המדינה האסלאמית כבשו בשבת חלק מבסיס חיל האוויר הסורי בדיר אלזור. הבסיס הוא המאחז המשמעותי האחרון של המשטר במחוז הצפון מזרחי ומאז סוף השבוע מתנהלת עליו לחימה עזה.
  • ארה”ב הקימה מפקדה מיוחדת לניהול המבצעים בסוריה ובעיראק נגד המדינה האסלאמית. המפקדה נקראת “כוח המשימה המשותף - מבצע נחישות מובנית” ובראשה הועמד הגנרל ג’יימס ל. טרי המופקד על כוחות צבא היבשה הפועלים במזרח התיכון. בדרך כלל מיועדת הקמה של מפקדות ייעודיות מסוג זה כדי לפנות מפקדות בדרג גבוה יותר לעסוק בענייניהן השוטפים תוך הבטחה שתשומת הלב הפיקודית הדרושה תוענק למשימה שלשמה הוקמה המסגרת החדשה.

לבנון
  • ארגון ג’בהת אלנצרה הודיע בסוף השבוע כי הוציא להורג אחד מ-27 אנשי ביטחון לבנונים השבויים בידיו. הארגון הודיע כי השוטר השיעי, עלי בזאל, הוצא להורג בשל החלטת ממשלת לבנון לעצור בני משפחה של בכירים בארגון, ודרש את שחרורם. בהודעה אף הוזכר מעצרה של אשתו של מנהיג המדינה האסלאמית, אבו בכר אלבגדדי, שלבנון הודיעה בשבוע שעבר כי עצרה אותה ואת בתה. 
  • בתגובה להוצאה להורג התפרעו שיעים הקשורים במשפחת השוטר שנרצח, חסמו כבישים וחטפו שלושה סונים שנסעו דרך העיירה בה הם מתגוררים. בנוסף, פצעו סוני רביעי שהיה ברכב עם החטופים. המשפחה דרשה מהממשלה להוציא להורג אסירים הקשורים לארגון המוחזקים בלבנון, ואיימה כי תמנע כל סיוע לפליטים הסורים באזור ארסאל, בהם היא רואה טרוריסטים ולא פליטים.

הזירה הפלסטינית

  • מקורות בפתח טוענים כי אחד מדוברי חמאס ברצועה הושעה מתפקידו בעקבות האשמתו בהטרדה מינית על ידי עיתונאים זרה בעזה. בין פתח לחמאס גוברת המתיחות בשבועות האחרונים ופרסומים מעין זה נועדו להביך את התנועה השולטת ברצועה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה