יום שלישי, 16 בדצמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-16.12.14

היום בעדכון: סעודיה ומצרים יחלו בחיבור רשתות החשמל שלהן בקרוב • סעודיה דורשת מחמאס לצנן את הקשרים עם איראן • ונתניהו ביקש מקרי שארה”ב תטיל וטו על ההצעה הפלסטינית באו”ם
תמונת היום: מדינות המזה”ת השמרניות מגבירות את הלחץ על האסלאם הפוליטי (איור: פיטר שרנק)


אזורי
  • פקיד סעודי בכיר הודיע אתמול כי החל משנת 2015 יותנע פרויקט לחיבור רשתות החשמל של סעודיה ומצרים. הפרויקט שאמור להיות מושלם תוך שלוש שנים יבנה בהשקעה משותפת, אך עם השקעה סעודית משמעותית יותר ויסייע למצרים להתמודד עם המחסור המשתמשך באנרגיה שגורם להפסקות חשמל במדינה.
  • אתר החדשות הכוויתי “אלראי” דיווח אתמול כי סעודיה דרשה מחמאס לצנן את קשריה המתהדקים עם איראן. הסעודים הציעו, על פי הדיווח, להגביר את הלחץ להסרת המצור מעזה וחמאס שוקלת את ההצעה. מאז ההפיכה הצבאית במצרים שהסירה את אחד הכוחות החשובים שתמכו בחמאס, החלו הקשרים בין התנועה לאיראן להתהדק מחדש לאחר שנפגעו בשנים שקדמו לכך, בפרט לאחר שחמאס שמפקדתה שהתה אז בדמשק סרבה להתייצב לצד משטר אסד בסוריה במאבקו במורדים.

איראן
  • נשיא איראן, רוחאני, הביע אתמול נחישות להשיג הסכם בסוגיית הגרעין, גם נוכח התנגדות גורמים שמרנים במדינה. רוחאני האשים את מתנגדי השיחות כי הם מיעוט זניח הנהנה מהתנאים שמייצרים עבורו הסנקציות על המדינה
  • בתגובה לכך שהמחבל שביצע את פיגוע החטיפה בסידני הוא ממוצא איראני, גינתה איראן בחריפות את הפיגוע.

סוריה
  • מורדים אסלאמיסטיים בהם פלגים הקשורים לאלקאעדה כבשו אתמול מידי צבא סוריה שני בסיסים בצפון מערב המדינה במחוז אדליב. הבסיסים היו יעד להתקפות מורדים רבות בשנתיים האחרונות ותוך מספר שעות אתמול, שניהם נפלו לידיהם. כוחות הצבא מהבסיסים נסוגו לעיירה באזור שם הם נמצאים תחת מצור.
  • שרי החוץ של האיחוד האירופי הכריזו על תמיכתם בתוכנית של שליח האו”ם בסוריה להקפיא את הלחימה בין הצבא הסורי למורדים בעיר חלב. בחודשים האחרונים השיגו כוחות המשטר הישגים בעיר וצמצמו את איזורי השליטה של קבוצות המורדים השונות. עם זאת, אסד טען כי התוכנית “ראויה לבחינה”.

הזירה הפלסטינית

  • ראש הממשלה נתניהו ביקש אתמול משר החוץ האמריקאי קרי כי ארה”ב תטיל וטו על הצעת החלטה פלסטינית במועצת הביטחון של האו”ם לקבוע תאריך יעד של שנתיים לסיום הכיבוש. ארה”ב מצידה לא התחייבה פומבית כי תטיל וטו וקרי ממשיך בשיחות עם הגורמים הרלבנטיים. היום יוועד בפריז עם גורמים אירופיים ומחר ימשיך ללונדון לפגישות עם הפלסטינים ונציגי מדינות ערב במטרה למנוע את הגשת ההצעה.
  • גורמים פלסטינים הצהירו כי ההצעה עצמה צפויה להיות מוגשת כטיוטה רשמית כבר מחר (ולא ביום רביעי הבא כפי שנכתב פה אתמול). עם זאת, שגרירת ירדן באו”ם שתגיש את ההצעה עבור הפלסטינים הבהירה שלא צפויים מהלכים במועצת הביטחון השבוע במטרה להניח זמן לקרי לקיים את שיחות התיאום. לא ברור האם דבריה נועדו לסתור את טענות הפלסטינים או שהיא מתייחסת להבאת הטיוטה להצבעה.
  • במהלך הלילה נורה ונהרג פלסטיני שהשליך מטען לעבר כוח צה”ל במבצע מעצר במחנה הפליטים קלנדיה שבאזור ראמאללה. פלסטיני נוסף נפצע בחילופי האש והמבוקש נעצר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה