יום שלישי, 2 בדצמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-2.12.14

היום בעדכון: הצבעה בצרפת על קריאה לממשלה להכיר במדינה פלסטינית • AIPAC מקדמים סנקציות נוספות על איראן • וצבא מצרים בלם בנובמבר ניסיון של דאע”ש להשתלט על ספינה של חיל הים הישראלי
תמונת היום: תמונה משבת האחרונה, ילדות כורדיות בקובאנה סמוך לגדר הגבול עם טורקיה (צילום: AP)


הזירה הפלסטינית
  • פלסטינית בת 20 לחייה דקרה אתמול אזרח ישראלי בצומת גוש עציון. האזרח נפצע קל מאד. הדוקרת נורתה ונפצעה קשה ופונתה לבית החולים.
  • הפרלמנט הצרפתי צפוי לאשר היום הצעה הקוראת לממשלה להכיר במדינה פלסטינית. בדיון מקדים בהצעה אמר שר החוץ הצרפתי, לורן פאביוס, כי ההצעה לא תחייב את הממשלה, אך זו תסכים להכיר במדינה פלסטינית גם ללא הסכם בין ישראל לפלסטינים אם לא תהיה הצלחה לסבב שיחות נוסף. פאביוס הוסיף והביע תמיכה במסגרת זמן של שנתיים להשגת הסדר וכי תנסה לקבע עקרונות אלה בהחלטת מועצת הביטחון של האו”ם.
  • שיקום הרצועה - ביום ראשון הודיע שר הכלכלה הפלסטיני כי ישראל סרבה להצעת טורקיה לספק חשמל לרצועת עזה מתחנות כוח צפות מול חופי הרצועה. בעזה שורר מחסור כרוני בחשמל שהחריף בעקבות פגיעה בתשתיות החשמל ברצועה במבצע “צוק איתן”.

איראן
  • השדולה הפרו-ישראלית בארה”ב (AIPAC) פרסמה בשבוע שעבר נייר עמדה הקורא לחידוש הלחץ הכלכלי על איראן לקראת המשך השיחות בינה ובין המעצמות. בין היתר, קוראת השדולה לתומכיה לבטל את כל ההקלות בסנקציות שניתנו לאיראן במסגרת הסכם הביניים שנחתם לפני שנה, להגביר את הלחץ על מגזר ייצור הנפט ולהרחיבו למגזרים תעשיתיים נוספים. ממשל אובמה כבר הבהיר כי בראייתו מהלכי סנקציות יפגעו בסיכויים להצלחת שיחות הגרעין.

המדינה האסלאמית (דאע”ש)
  • גורמים בצבא מצרים חשפו כי התקרית הימית שהתרחשה ב-12 בנובמבר ממנה נעדרים שמונה חיילים מצרים, הייתה השתלטות של המדינה האסלאמית על ספינת טילים מצרית במטרה בין היתר להשתלט ספינה של חיל הים הישראלי ולנהל משא ומתן על שחרור עצורים פלסטינים בתמורה לשחרור חיילי צה”ל. לוחם של הארגון החליף את הקפטן ולוחמים של הארגון השתלטו על הספינה ביציאה מתעלת סואץ, אך צבא מצרים זיהה את ההשתלטות וניהל מבצע לשחרור הספינה קודם שיכלו לממש את תוכניותיהם.
  • ארגון אנצאר בית אלמקדס, שלוחת המדינה האסלאמית במצרים, הודיע במוצאי שבת כי הרג מומחה נפט אמריקאי בשם וויליאם הנדרסון ופרסם תעודות מזהות שלו. הנדרסון כנראה נרצח בחודש אוגוסט. מדובר בקורבן המערבי הראשון של הארגון.
  • בית משפט מצרי קבע ביום ראשון כי ארגון המדינה האסלאמית וכל ארגון הקשור בו הם ארגוני טרור על פי החוק המצרי ואסר את פעילותם במדינה.
  • גל תקיפות נרחב של הקואליציה שמובילה ארה”ב נגד ארגון המדינה האסלאמית בימים האחרונים. מאז יום שישי ביצעה הקואליציה 55 תקיפות מהן 27 בסוריה ו-28 בעיראק. אחת מהתקיפות כוונה נגד תשתית אלקאעדה “חוראסאן” הפועלת בסוריה ושעל פי דיווחים קודמים מנסה להוציא לפועל פיגועים במערב.

טורקיה
  • נשיא רוסיה, פוטין, נפגש אתמול בטורקיה עם מקבילו הטורקי, ארדואן. בתום הפגישה הכריזו השניים על עסקה להקמת צינור גז מרוסיה לטורקיה שרוכשת היום כ-60% מצרכי האנרגיה שלה מרוסיה. בעקבות הסנקציות האירופיות על רוסיה הגדילה טורקיה את נתח השוק שלה בייצוא החקלאי לרוסיה והקשרים הכלכליים בין המדינות הולכים ומתהדקים למרות חילוקי דעות מדיניים בנושא הסורי והאוקראיני.

סוריה

  • סוכנות הסיוע במזון של האו”ם (WFP) השעתה את הטענת הכרטיסים המשמשים 1.7 מיליון פליטים מהלחימה בסוריה לרכישת מזון בשל מחסור בתקציב. הסיוע חיוני לא רק לפליטים עצמם אלא גם לקהילות בהן הם חיים משום שהוא משמש להזרים סיוע לבעלי עסקים במקומות אלה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה