יום שלישי, 9 בדצמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-9.12.14

היום בעדכון: ביקורת רוסית על תקיפת ישראל בסוריה • התרעות נגד פגיעה בשגרירויות קנדה ובריטניה בקהיר • והמדינות החברות בביה”ד הפלילי הבינלאומי הכירו בפלסטין כמדינה משקיפה שאיננה חברה בביה”ד
תמונת היום: קריקטורה בסוה”י איראנית בתגובה לתקיפה הישראלית בסוריה (איור: תסנים ניוז)

סוריה
  • שר החוץ הסורי, וליד מעלם, המבקר באיראן, ביקר את התקיפה הישראלית בסוריה שלשום והאשים את ישראל בניסיון להגיב על תבוסות המורדים הסורים מול המשטר לאחרונה. גם שר החוץ האיראני, המארח את מעלם ביקר את התקיפה.
  • סוריה שגרה מכתב למזכ”ל האו”ם ולנשיא מועצת הביטחון של האו”ם בו קראה להטיל על ישראל סנקציות בעקבות התקיפה.
  • דובר מטעם משרד החוץ הרוסי הביע דאגה מהתקיפה והבהיר כי רוסיה מצפה להבהרות מצד ישראל על הפעולה. רוסיה אף שלחה מכתב רשמי לאו”ם המוחה על התוקפנות הישראלית.

מצרים
  • נשיא טורקיה, ארדואן, תקף את הפנייה המצרית לאינטרפול שהביאה לפרסום צו מעצר בינלאומי נגד איש הדת, יוסף אלקרצ’אוי, מבכירי המנהיגים הדתיים של האחים המוסלמים. ארדואן מבקר בחריפות ובעקביות את המשטר המצרי הנוכחי שעלה בעקבות ההפיכה הצבאית נגד האחים המוסלמים בהם תמכו ארדואן ומפלגתו.
  • שגרירויות בריטניה וקנדה בקהיר סגרו את שעריהן בימים האחרונים מ”סיבות ביטחוניות”. שתי השגרירויות ממוקמות זו לצד זו, ועל פי מקורות ביטחוניים במצרים, במסגרת חקירת פעילי ג’האד שנעצרו לאחרונה נחשפו תוכניות לפגוע בשגרירויות ולחטוף ולהתנגש בנציגים הפועלים בהן. 
  • כוחות משטרה בקהיר פשטו על בית מרחץ בעיר ועצרו בו 25 בני אדם המואשמים בחשד להומוסקסואליות. העצורים נגררו אל מחוץ לבניין בעירום. הומוסקסואליות אינה עבירה על פי החוק המצרי, אך הרשויות במדינה השמרנית פועלות נגדה בכל זאת בהאשמות כגון “הסתה להוללות”.

איראן
  • בהצעת התקציב שהגיש הנשיא רוחאני לפרלמנט האיראני נרשמה עליה של 33% בהוצאות הביטחון על רקע הלחימה בעיראק ובסוריה. כחלק מהעליה בהוצאות הביטחון צפויה עליה של 50% בהוצאות התקציביות על משמרות המהפכה. כל זאת, על אף ירידה של כ-30% במחירי הנפט בשנה האחרונה המשמשים כמקור המרכזי להכנסות המדינה.
  • משלחת של חמאס, בראשות חבר הלשכה המדינית של התנועה, מחמד נצראללה ובהשתתפות בכירים נוספים בה, הגיעה אתמול לטהראן. היחסים בין איראן לחמאס נפגעו בעקבות התנגדות התנועה לפעילות משטר אסד בסוריה נגד המורדים החל מ-2011, אך החלו להשתקם בשנה האחרונה, בין היתר, בעקבות נפילת משטר האחים המוסלמים במצרים עליו נשענה חמאס.

הזירה הפלסטינית

  • המדינות החברות בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) קיבלו אתמול לשורותיהם את המדינה הפלסטינית כמדינה משקיפה שאיננה חברה. ההכרה איננה מקנה לפלסטינים מעמד של מדינה בפני בית הדין עצמו, אך עשוייה להקל על עתירות פלסטיניות בפני בית הדין, שנידחו בעבר, להתקבל בעתיד והיא מאותתת על כוונות הפלסטינים להצטרף לבית הדין בהמשך. עד כה נמנעו הפלסטינים מלחתום על אמנת רומא שביסוד בית הדין, בין היתר בשל לחץ ישראלי ואמריקאי, אך הם מאיימים לעשות זאת אם תכשל פנייתם למועצת הביטחון לקבוע מועד לסיום הכיבוש.
  • בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק המתגורר במצרים הכחיש את ההאשמות המצריות כי חמאס הייתה מעורבת בפעולות טרור בסיני וכי היא מתערבת בנעשה בתוך מצרים. אבו מרזוק קרא להקמת ועדת חקירה מצרית-פלסטינית-ערבית שתחקור את ההאשמות במטרה להפריך אותן. יוזכר כי המשטר המצרי חשדני ביותר כלפי חמאס לאור השתייכותה לתנועת האחים המוסלמים שהודחה מהשלטון המצרי ביולי 2013.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה