יום חמישי, 4 בדצמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-4.12.14

היום בעדכון: ראש אוניברסיטת אלאזהר מגנה את דאע”ש • מלחמת גרסאות בין לבנון לעיראק בשאלה האם האישה שנעצרה בלבנון היא אשתו של מנהיג הארגון • והאשמות אמריקאיות נגד סוריה על המשך שימוש בנשק כימי
תמונת היום: אנשי זיהוי פלילי בזירת פיצוץ מכונית תופת של אלקאעדה מחוץ לבית השגריר האיראני בתימן אתמול (צילום: רויטרס)

מצרים
  • בניסיון להרגיע חששות מפני גלישה חזרה לממשל אוטוקראטי במצרים יזם הנשיא סיסי חוק האוסר להעליב את המהפכות ב-2011 וב-2013 שהפילו את משטר מבארכ ומשטר האחים המוסלמים בהתאמה. החוק עוד יצטרך לעבור את אישור הממשלה וגם אם יאושר לא ברור מה בדיוק יחשב עלבון ומתי יכנס לתוקפו.

איראן
  • אלקאעדה פוצץ אתמול מכונית תופת מחוץ לביתו של השגריר האיראני בתימן. בפיצוץ נהרגו מאבטח תימני ושני חיילים, השגריר עצמו עזב את המקום כעשר דקות לפני הפיצוץ. בחודשים האחרונים השתלטו מורדים חות’ים, הנחשבים כקרובים לאסלאם השיעי ונתמכים על ידי איראן, על הבירה צנעא ואלקאעדה כמו גם כוחות סונים אחרים, נלחמים בהם.

המדינה האסלאמית (דאע”ש)
  • ראש אוניברסיטת אלאזהר בקהיר, מוסד הלימודים הדתי הסוני מהחשובים בעולם האסלאמי, גינה אתמול את המדינה האסלאמית. השיח’ אחמד אלטיב אמר בפתיחת ועידה העוסקת במאבק בקיצוניות כי הארגון מבצע “פשעים ברבריים” הוא הוסיף כי “אל לנו להתעלם מאחריותנו לעלייתן של קבוצות קיצוניות כמו אלקאעדה”. במקביל הצהיר כי הוא “לא יכול לפסול את האפשרות” שגם ישראל מעורבת בעניין כדי להבטיח שתשאר המדינה החזקה באזור.
  • משרד הפנים העיראקי טען אתמול כי האישה שנעצרה בלבנון אינה אשתו של אבו בכר אלבגדדי, מנהיג המדינה האסלאמית, אלא אחותו של אדם שהורשע בפיגועים בדרום עיראק. גורמים בממשלת לבנון הגיבו בהפתעה להצהרה וטענו כי האישה קשרה עצמה בחקירה לאלבגדדי.
  • משרד ההגנה האמריקאי אישר כי מטוסים איראניים תקפו השבוע לראשונה מטרות של ארגון המדינה האסלאמית בעיראק. שר החוץ האמריקאי, קרי, אמר בהקשר זה כי כל פעולה איראנית נגד הארגון מבורכת. איראן מצידה הכחישה את הטענה כי תקפה אווירית בשטח עיראק.
  • נשיא סוריה, אסד, אמר בראיון שהתפרסם אתמול כי התקפות הקואליצייה נגד ארגון המדינה האסלאמית לא החלישו את הארגון באופן מוחשי. זאת, בניגוד לטענות של שר החוץ של ארה”ב, ג’ון קרי, אתמול לפיהן התקיפות החלישו את הארגון.

סוריה
  • נשק כימי - בכירה במחלקת המדינה האמריקאית האשימה אתמול את סוריה בהמשך שימוש שיטתי בנשק כימי נגד אזרחים לכל הפחות עד חודש ספטמבר. היא אמרה את הדברים בפני ארגון האמנה בנושא נשק כימי (OPCW) שאחראי על מימוש הסכם פירוק סוריה מנשקה הכימי. הבכירה הוסיפה כי קיים חשש אמיתי כי סוריה שימרה יכולות כימיות בניגוד להסכם הפירוק. השגריר האמריקאי ל-OPCW הוסיף כי השמדת 12 אתרים הקשורים לתוכנית הנשק הכימי הסורי מתקדמת לאט בהרבה מכפי שסוכם. יוזכר, כי בחודשים האחרונים צפו מספר עדויות לשימוש סורי בגז כלור בלחימה.

הזירה הפלסטינית

  • פלסטיני בן 16.5 נכנס אתמול לסניף רמי לוי במישור אדומים ודקר שני קונים בחנות. קונה אחר, מאבטח במשרד ראש הממשלה, ירה בדוקר ונטרל אותו.
  • ירדן, החברה במועצת הביטחון של האו”ם, החלה ביום שלישי בהתייעצויות עם חברות אחרות במועצה שמטרתן להביא את ההצעה הפלסטינית לקביעת מועד לסיום הכיבוש להצבעה לפני סוף חודש דצמבר או בראשית חודש ינואר.
  • אתמול דווח בבלגיה כי שלוש הצעות שונות מטעם מפלגות אופוזיציה הקוראות להכרה במדינה פלסטינית מונחות כעת על שולחן הפרלמנט הבלגי. בנוסף, הקואליצייה שוקדת על ניסוח הצעה שתתנה את ההכרה במילוי תנאים מסויימים. לא ברור מתי יובאו ההצעות להצבעה, אך סביר כי בשבועות הקרובים.
  • הפרלמנט האוסטרלי קיים השבוע, לרגל “יום הסולידריות הבינלאומי עם העם הפלסטיני” שחל בכ”ט בנובמבר, דיון בהצעת החלטה פרטית הקוראת לממשלה להכיר במדינה פלסטינית. הדיון הסתיים ללא שהתקיימה הצבעה על ההצעה. על ההצעה היו חתומים חברים מימין ומשמאל, אף שבאוסטרליה מכהנת כיום ממשלת ימין התומכת בממשלת ישראל.
  • גורמים ישראלים חשפו כי בעקבות המתיחות שהתעוררה סביב הבנייה בשטחים לאחר פגישת הנשיא אובמה וראש הממשלה נתניהו בתחילת חודש אוקטובר, קיימו גורמים מדיניים בארה”ב דיונים שעסקו באפשרות לנקוט בצעדים מעשיים נגד הבניה בהתנחלויות. בין היתר, נידונה בדיון האפשרות שארה”ב תמנע מהטלת וטו על מהלכים פלסטיניים בפורומים בינלאומיים. בפגישה לא התקבלו החלטות, אך עצם הדיון באפשרות לפעולה בנושא הוא יוצא דופן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה