יום חמישי, 11 בדצמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-11.12.14

היום בעדכון: נתיחת השר הפלסטיני שמת אתמול בעימות עם צה”ל מגלה שמת מהתקף לב • קצין בכיר בצה”ל: ייתכן תיאום עם צבא לבנון במאבק בגורמי ג’האד • ורוחאני מאשים שעליית מחיר הנפט היא תוצאה של קשירת קשר נגד העולם המוסלמי
תמונת היום: שוטר מג”ב מתעמת אתמול עם השר הפלסטיני, זיאד אבו עין (בקדמת התמונה), שהתמוטט ומת בעימות עם חיילים (צילום: רויטרס)

הזירה הפלסטינית
  • במהלך עימות עם חיילי צה”ל אתמול מת השר הפלסטיני, זיאד אבו עין. בנתיחה שלאחר המוות נמצא כי אבו עין, שעישן וסבל ממחלות לב, לקה בהתקף לב שסביר שנגרם עקב הלחץ המוגבר מהחיכוך עם החיילים במהלכו גם הוכה בצווארו ואפשר שאף בחזהו. בנתיחה השתתפו נציגים פלסטינים, ירדנים וישראלים. העימות התרחש בתהלוכה פלסטינית לרגל יום זכויות האדם הבינלאומי באזור תרמס-עיא, כשתושבי הכפר הלכו לנטוע עצי זית באדמות פרטיות סמוך למאחז עדי עד.
  • אתמול הכריז אבו מאזן על שלושה ימי אבל בתגובה למותו של השר ואמר כי הפלסטינים שוקלים את תגובתם למה שהם תופסים כרצח על ידי חיילי צה”ל. בכיר פתח, ג’בריל רג’וב טען כי הפלסטינים החליטו להשעות את התיאום הביטחוני עם ישראל בשל האירוע, אך אין אימות לדבריו.
  • מתאם הפעולות בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי, התייחס אתמול לאירוע בראיון לרשת BBC בערבית והביע צער על מותו של אבו עין אותו הוא “מכיר אישית”. הוא הוסיף כי ישראל תחקור את התקרית ואם יתברר כי היא אחראית למותו היא תתנצל על כך ותנקוט ב”אמצעים הנדרשים”.
  • שר החוץ האמריקאי, קרי, וראש הממשלה, נתניהו, יפגשו ביום ראשון ברומא על מנת לדון בתמיכה הבינלאומית הגוברת בהכרה במדינה פלסטינית ובצעדי הפלסטינים במועצת הביטחון של האו”ם. בנוסף, ידונו השניים במתיחות הגוברת בשטח בין ישראל לפלסטינים.
  • הבית התחתון של הפרלמנט האירי הצטרף אתמול לבית העליון במדינה והעביר החלטה הקוראת להכרה במדינה פלסטינית. ההחלטה עברה בתמיכת חברים מהאופוזיציה ומהקואליציה לאחר שהממשלה הבהירה בתחילת השבוע כי לא תתנגד לה.

סוריה
  • סגן שר החוץ הרוסי נועד אתמול עם נשיא סוריה, אסד, בדמשק. בפגישה קידם סגן השר את היוזמה הרוסית להשיק מחדש את שיחות השלום בין המשטר הסורי למורדים. אסד הבהיר בתגובה כי הוא תומך במאמצים הרוסים.

לבנון
  • אתמול נכשל הפרלמנט הלבנוני בפעם ה-15 ולא הצליח לבחור נשיא חדש למדינה לאחר 200 יום של ואקום בראש מערכת השלטון. ב-14 מתוך הישיבות בנושא, כולן למעט הראשונה, כלל לא התקיימה הצבעה בשל חרם של חברי פרלמנט מהמחנה של חזבאללה על ההצבעה. הישיבה הבאה בנושא נקבעה ל-7 בינואר.
  • קצין בכיר בצה”ל צוטט אתמול על ידי כתבים זרים באומרו שיתכן שיתוף פעולה בין צה”ל לבין צבא לבנון בלחימה בארגוני הג’האד הפועלים בזירה הצפונית. הקצין נמנע מלאשר כי מתקיימים כבר מגעים בנושא.

איראן

  • איראן האיצה בחודשים האחרונים את פעולות הרכש של חלקים הדרושים להקמת כור המים הכבדים באראכ שיוכל כשיושלם לייצר פלוטוניום שמתאים לפצצת גרעין. עם זאת, ירד נפח הרכישות הבלתי חוקיות של איראן לצורך תוכנית העשרת האוראניום שלה. כך קובע דוח של מומחים הממונים על מעקב הסנקציות בנושא הגרעין האיראני שהוגש לוועדה של מועצת הביטחון של האו”ם ביום שלישי. באיראן הכחישו את הדיווח בעוד בארה”ב הבהירו כי הם מודעים למהלכים ופועלים נגד חברות המעורבות בהפרת הסנקציות.
  • נשיא איראן, רוחאני, האשים אתמול כי הצניחה במחיר הנפט בשנה האחרונה שפגעה בכלכלת מדינתו היא תוצאה של “קשירת קשר” נגד העולם המוסלמי. נראה כי רוחאני רמז בדבריו לסעודיה המסרבת להגביל את תפוקת הנפט באופן שיביא אולי לעליית מחירו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה