יום ראשון, 5 באוקטובר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-5.10.14

היום בעדכון: שוודיה אמרה כי תכיר במדינה פלסטינית • סגן הנשיא ביידן נאלץ להתנצל בפני ארדואן על דברים שאמר בסוף השבוע • ובתוניסיה החל קמפיין הבחירות


הפגנה בלונדון נגד הפצצות בעיראק


תמונת היום: הפגנה בת כמה מאות משתתפים בלונדון נגד מעורבות בריטניה בלחימה בדאע”ש (צילום: רויטרס)



הזירה הפלסטינית


* ראש ממשלת שוודיה הנכנס הודיע ביום שישי כי ממשלתו תכיר במדינה הפלסטינית אף שלא אמר מתי. בכך, תהפוך שוודיה לחברה הראשונה באיחוד האירופי המכירה במדינה פלסטינית. כמה מדינות מזרח אירופיות הכירו במדינה הפלסטינית בעקבות ההכרזה עליה ב-1988, אך הן עשו זאת הצטרפותן לאיחוד האירופי.


* בתגובה הודיע שר החוץ, ליברמן, כי “אם המצב במזרח התיכון מטריד את ראש הממשלה השוודי” מוטב שיתמקד בהרג ההמוני בסוריה ובעיראק. בנוסף, משרד החוץ הודיע כי יזמן את שגריר שוודיה בישראל לבירור בעקבות ההצהרה.


* חברת הועד הפועל של אש”ף, חנאן עשראוי, ברכה על ההכרזה השוודית.


* הבוקר נשמעה בעוטף עזה אזעקת צבע אדום, אך על פי מערכת הביטחון מדובר באיכון שווא. בתוך כך, הודיעו גורמי ביטחון כי חמאס חידשה את ניסויי הירי הרקטי לכיוון הים.



איראן


* בנאום שנשא ערב חג הקרבן אמר מנהיג איראן, ח’אמנהי, כי “המשטר הציוני ותומכיו ייכחדו יום אחד” וקרא לעולם המוסלמי להתאחד נגד אויבי האסלאם “ובראשם ישראל”. הוא הוסיף וטען שמבצע “צוק איתן” הוכיח שלאכזריות ישראל אין גבולות, והאשים כי המדינה האסלאמית ואלקאעדה הן יציר כפיו של המערב ובפרט של ארה”ב.



המדינה האסלאמית (דאע”ש)


* המדינה האסלאמית כבשה את העיירה כוביסה שבמערב עיראק. נפילת העיר לידי הארגון מעמידה בסיכון את בסיס הצבא “עין אלאסד” המשמש את צבא עיראק להזרמת כוחות לאזורים שונים במערב המדינה.


* בצפון עיראק הפילו חמושי המדינה האסלאמית מסוק של צבא עיראק באמצעות טיל כתף. טייס המסוק וטייס המשנה שלו נהרגו בתקרית.


* נמשכת התקדמות המדינה האסלאמית בניסיון לכבוש את העיירה הכורדית, קובאנה, שבצפון סוריה. במסגרת זאת, נמשכת הפגזת העיר וכוחות של הארגון כבר נכנסו לחלק מפרבריה.


* המדינה האסלאמית פרסמה סרטון הוצאה להורג של שבוי בריטי בשם אלן הנינג. הארגון הכריז כי השבוי הבא שיוציא להורג הוא עובד סיוע אמריקאי ששרת בעבר בצבא ארה”ב בשם פיטר קסיג.


* סגן נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן, אולץ להתנצל בפני נשיא טורקיה, ארדואן, לאחר שביידן צוטט בסוף השבוע באומרו שארדואן הודה בפני שטורקיה שגתה כשהתירה ללוחמים זרים להכנס משטחה לסוריה להלחם באסד. ארדואן הכחיש את ההתבטאות ואיים כי ביידן “יהיה היסטוריה” מבחינתו אם לא יתקן את ההתבטאות. הבית הלבן הודיע כי ביידן שוחח עם ארדואן והבהיר כי לא התכוון להגיד אפילו במשתמע כי טורקיה אחראית לחיזוק ארגוני הג’האד בסוריה.



תוניסיה


* בשבת החל קמפיין הבחירות לקראת הבחירות לפרלמנט התוניסאי שיתקיימו ב-26 באוקטובר. ב-26 בנובמבר תתקיימנה הבחירות לנשיאות במדינה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה